Ik ben in het bezit van een Opera Leonardo FP en wil tijdens deze winterperiode de lagers van het balhoofd nazien en eventueel vervangen, want op het einde van het wielerseizoen stuurde de fiets nogal moeilijk.
Nu vroeg ik me af of hiervoor speciaal materiaal voor nodig is, aangezien ik zoveel mogelijk zelf aan mijn fiets sleutel.
Het balhoofd is hetzelfde als de Pinarello's (Paris, FP 4:13, ...) en bestaat dus ook uit een afsluitkapje net onder de stuurpen.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor mij?
Thankx
Vervangen geïntegreerde lagers balhoofd
-
leonardofp
- Forum-lid
Fatta in Italia
Pinarello heeft voor hun fietsen een aparte pers. Die past veel beter in de lagers als een normale pers van bv. Park tool. Een goede dealer zou die pers moeten hebben hangen en draaid ze er voor je in.
Zulk gereedschap is erg duur. en bij "normale" lagers kun je dit met wat zelf gefreubel wel doen. Bij een pina( sorry, opera) zou ik hier niet aan beginnen.
Zulk gereedschap is erg duur. en bij "normale" lagers kun je dit met wat zelf gefreubel wel doen. Bij een pina( sorry, opera) zou ik hier niet aan beginnen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nee, ff naar de dealer. Is een beroerde constructie waar je zelf niet aan wilt klooien.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Geintegreerde lagers liggen los in een uitsparing van de stuurbuis van het frame. Als je het stuur demonteert kan je de vork uit het frame trekken. De balhoofdlagers kan je er dan gemakkelijk uit halen. Als je de maat weet van de lagers of de lagers meeneemt naar je FM dan kan hij ze vervangen indien nodig. Op de vork zit wel een ring geklemd waarop de lager rust. Die is alleen met speciaal gereedschap te vervangen. Maar dit is helemaal niet nodig.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Beukje schreef:Geintegreerde lagers liggen los in een uitsparing van de stuurbuis van het frame. Als je het stuur demonteert kan je de vork uit het frame trekken. De balhoofdlagers kan je er dan gemakkelijk uit halen. Als je de maat weet van de lagers of de lagers meeneemt naar je FM dan kan hij ze vervangen indien nodig. Op de vork zit wel een ring geklemd waarop de lager rust. Die is alleen met speciaal gereedschap te vervangen. Maar dit is helemaal niet nodig.
Wrong, Dan mag jij bij een willekeurige pina paris Fp de lagers er ff uitwippen met je pink en er terug in blazen. Ze liggen er inderdaad wel in. maar zijn zeker gefixeerd. Dit is in ieder geval zo bij pina. Een ritchey intergrated uit een Cubus Reaction plop je er inderdaad zo uit. Maar hier ga je beter zelf niet aan klussen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Neeeeeeeeee, niet bij deze fietsen!!
Dit is een rotsysteem, beter niet zelf aan gaan klooien.
Dit is een rotsysteem, beter niet zelf aan gaan klooien.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
leonardofp
- Forum-lid
Ik dank jullie hierbij allen voor het deskundig advies. Één dezer dagen breng ik mijn fiets binnen bij de erkende dealer.
Gelukkig heb ik zelf nog het boeltje niet opengedaan...
Best dat jullie ook deel uitmaken van dit forum
Gelukkig heb ik zelf nog het boeltje niet opengedaan...
Best dat jullie ook deel uitmaken van dit forum
Fatta in Italia