Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainigsresultaten op je Tacx

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 28 nov 2007 21:49

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die (regelmatig) op de Tacx traint. Daarom ben ik benieuwd naar jullie resultaten. Ik zal uiteraard zelf aftrappen met mijn laatste training:

Tijdsduur: 1:15:11
Afstand: 41,6 km.
Gem. snelheid: 33,1 km/u.
Gem. vermogen: 195 Watt.
Gem. cadans: 94 omw.
Gem. hartslag: 139 bpm.

Who's next (of houden jullie geen resultaten bij en zijn jullie blij als je je Tacx weer in de hoek mag schuiven?)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 28 nov 2007 21:52

Mijn tacx meet geen vermogen helaas dus dan zeggen al die andere cijfers niks.. :(

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 28 nov 2007 22:02

Spijt me, alleen voor herstel ga ik op de tacx. 3 uur D1 kan ik niet opbrengen op dat ding, dan rijd ik liever tussen de buien door of ik gooi 't programma om.

Overigens heb ik er 0 vertrouwen in dat tacx vermogen vergelijken nog ergens op slaat. Als ik alleen al zie dat die auto calibratie niet in staat is om steeds na bepaalde tijd een gelijke waarde te produceren... En dan heb je 't dus over 1 fiets met setup. Laat staan dat je met elkaar moet gaan vergelijken!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 28 nov 2007 23:39

AirJay; misschien is het wel handig te vermelden welk type trainer je hebt.

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 29 nov 2007 01:49

Hallo,Airjay,

Heb ook een Tacx ; ik heb al een paar keer meer dan 2 uur erop getraind; zo rond de 2 uur 8, 2 uur en 10 minuten.
Het (tenminste, zo doe ik het)wat beter uit te houden, als je eerst ongeveer een uurtje gaat trappen(D1 of D2), daarna (moet wel startklaar staan natuurlijk)een dvd op zetten.
Na dat uur(dat red ik wel zonder tv/ muziek)start ik de DVD pas.
Met de afstandbediening, die binnen handbereik is.
Zelf zet ik dan Anouk live op (mooie vrouw ook), of Sade live(ook heel prettig),maar ieder z'n smaak; je kan wat meer aandacht op de tv vestigen, zodat het wat minder saai is in je slaapkamer, of waar je Tacx ook staat.
Hou overigens intussen wel m'n hartslag/cadance/verzet en slope/weerstand in de gaten en de verstreken tijd.
Okay het is best lang, maar op die manier wel te doen, tenminste dat ervaar ik zo.
Sensor v/d snelheidsmeter zit op het voorwiel, dus die wil ik naar het achterwiel verplaatsen, als dat lukt.
Speciale Tacx trianersband moet ik er ook nog omleggen, ik heb 'm wel al in huis.
Probeer in die 2 uur zovel mogelijk op mijn bovenste grens van D2 te rijden; in mijn geval D2= 146bpm>157bpm
Rij veel tussen de 152bpm en de 157bpm(soms er overheen).
Cadance tussen de 90rpm en 110rpm, afhankelijk van de weerstand en het verzet.
Volgens de coach online van Tacx, is dit een effectievere training dan buiten.
Ik prober dit de winter vol te houden en dan zie ik wel wat het resultaat is.
Of ga een keer met goed weer gewoon weer 's 68 km rijden, kijken of me het dan makkelijker afgaat.
Moet wel variatie in de soort training brengen, volgens die coach, dus doe ook tussendoor intensieve interval training (training van de maand Augustus, op de Tacx-site), tenminste ik ga ervan uit dat het een intensieve interval training is.
Duurt 70 minuten.
Ook op die Tacx -site heb je traptempotraining(diverse),hersteltraining(diverse),klimtraining en nog veel meer, keuze genoeg.
In ieder geval voel ik het goed in m'n benen, meer dan een ritje zomers van 2, 2,5 uur.
Het voelt in ieder geval goed, maar neem wel een dag rust tussendoor, als dat al voldoende is.
Sorry van 't lange verhaal, maar ik vind het een prachtuitvinding, die Tacx; ik ga toch niet met die waterkou fietsen, dan maar geen bikkel, ben maar gewoon recreant, maar vind het leuk en belangrijk om m'n conditie te verbeteren en het dus wel serieus aan te pakken.

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 29 nov 2007 10:38

Mooi verhaal yboli,

Ik gebruik mijn Tacx Cycleforce Basic in de slaapkamer, inderdaad voor de televisie. 5 kwartier vind ik prima uit te houden, langer trouwens ook wel hoor. Laatst reed ik nog 2 uur op de Tacx in D1 (131-145 bpm) en hoewel dat saai lijkt kun je in 2 uur aardig wat kennis vergaren door naar Discovery Channel te kijken. Echter, na 4 weken beginnen alle uitzendingen weer van voor af aan. Misschien moet ik eens een paar Tacx DVD's kopen, dan krijg je nog het idee dat je echt bezig bent. Overigens leuk om te lezen dat er nog Sade-fans zijn, die kom je weinig tegen...

Na 2 uur fietsen stap ik overigens redelijk fris af. Ik heb altijd 2 bidons van 750cc bij de hand, de afstandsbediening van de televisie en DVD-speler in de aanslag, de ventilator voor mijn neus op 2 en het raam open voor frisse lucht. Ik ben er van overtuigd dat dit een ontspannen manier van trainen is.

Tot op heden train ik binnen alleen maar D1, er moeten wat kilootjes af voordat de eerste klimmetjes zich gaan aankondigen. Af en toe doe ik wel eens een stukje intensief tussendoor, meestal doe ik om de 10 minuten 1 minuut maximaal, gevolgd door 9 minuten herstel. En dat dan een keer of 6. Gewoon voor de afwisseling dus. Ik merk dat dit soort trainingen een stuk sneller gaan dan doods rondjes trappen.

Een Tacx trainerband vind ik flauwekul, lees hier maar eens: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=10603 .

Buiten fietsen probeer ik wel bij te houden, maar ik laat mij niet natregenen als ik het kan voorkomen. Toevallig reed ik vorig weekend nog 140 kilometer buiten (in twee dagen dus). Het was zulk lekker weer. Ik vind dat je je tegen kou kunt kleden maar nattigheid blijf ik toch vervelend vinden tijdens het fietsen.

Succes met je trainingen!

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 29 nov 2007 13:21

Hey,Airjay,

Nou, ik had de Tacx-band al besteld bij BikeNparts (Zwolle,meen ik), werd snel geleverd.
Kostte € 24,95 inclusief verzendkosten, vind ik persoonlijk wel meevallen.
Maar moet 'm er nog omheen leggen, ben niet zo'n monteur,er zit nu nog een Continental Grand Prix band omheen, die inderdaad wel erg glad aan het worden is (zeker in vergelijk met m'n voorwiel).
Ja,dat is helemaal mooi, als je kabel op je slaapkamer hebt; kan je gewoon tv kijken,maar DVD vind ik ook prima, als ie maar lang genoeg duurt.
Oh, nee, ik ben geen fan van Sade, wel van haar uiterlijk, net zoals Anouk(vind ik beter), ook een lekker w..
Nee, dan liever jazz-rock/ fusion, hou ik meer van, alleen heb ik daar (nog) niets van op DVD.
Sade & Anouk had vriend voor me gebrand.
Morgen weer andere training,ik denk interval.
Ben ook geen bikkel, die echt door weer en wind rijdt, vind er niet veel aan om nu buiten te rijden, geef ik eerlijk toe.
Regen en waterkou vind ik niks,(daarom heb ik ook een Tacx gekocht) ik werk al buiten, dus weet wat 't is.
Als het vriest en 't zonnetje schijnt, is het een heel ander verhaal.



jij ook succes,

mazzel,


rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 29 nov 2007 14:04

Hoi AirJay, ook ik luister nog steeds graag naar het werk van Sade hoor.
Maar op de Cycleforce zit toch geen vermogensweergave? Of heb je er een ander systeem bij "aanhangen?"
Ik heb zelf overigens een Fortius. Gisteren een stuk in de sneeuw gereden maar dat was toch iets minder plezierig dan een route met zon.
De DVD's die, denk ik, samenwerken met jou trainer zijn de videocycling DVD's van Tacx. Hier ben ik mee begonnen voor ik de Tacx had en dat was al erg leuk (en zwaar.)

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 29 nov 2007 14:20

Mijn Tacx Cycleforce Basic heeft zeker vermogensweergave. Ik heb wel de oudste versie, dus de wit met gele computer op het stuur. Volgens mij heet mijn trainer T-1670, zie plaatje:

[img=http://www.bikecentredik.nl/nieuwe_home ... rgo3_g.gif]

Met betrekking tot de DVD's bedoel jij de interactieve DVD's. Die bedoel ik niet. Ik bedoel DVD's die je gewoon in de DVD-speler stopt en dan kunt afspelen. Het gaat mij niet om het interactieve element maar om het kijkplezier. Ik weet dat de organisatie van Marmotte ook DVD's met de diverse klimmen aanbied.[

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 29 nov 2007 15:48

[quote="AirJay"]Waarschijnlijk ben ik niet de enige die (regelmatig) op de Tacx traint. Daarom ben ik benieuwd naar jullie resultaten. Ik zal uiteraard zelf aftrappen met mijn laatste training:

Tijdsduur: 1:15:11
Afstand: 41,6 km.
Gem. snelheid: 33,1 km/u.
Gem. vermogen: 195 Watt.
Gem. cadans: 94 omw.
Gem. hartslag: 139 bpm.

Who's next (of houden jullie geen resultaten bij en zijn jullie blij als je je Tacx weer in de hoek mag schuiven?)[/quote]

Ik houd mijn resultaten wel bij, maar alleen om mijn eigen resultaten met elkaar te vergelijken. Onderling vergelijken is echt niet te doen. Zeker niet tussen verschillende Tacx-apparaten (ik heb een Fortius, geeft heel andere vermogens-resultaten dan bijv. een Imagic). Zelfs het vergelijken van bijvoorbeeld snelheid tussen twee Fortius-apparaten is niet te doen, is namelijk o.a. heel sterk afhankelijk van rollerdruk en zo.

Ik zit wel behoorlijk veel op mijn Tacx. Dit jaar al bijna 5000 km. Doe er alles op (nou ja, niet alles ;) ): interval-trainingen, krachttraining, D1-ritten (heb er ooit eens 3 uur 50 minuten op gezeten...) en, het leukste van alles, wedstrijden via de VCF-website. Heel verslavend en zwaar afzien!
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 29 nov 2007 15:50

Ja ik bedoelde inderdaad de DVD's waarbij in beeld verschijnt dat je je trainer een standje hoger of lager moet zetten vanwege het stijgingspercentage.
Voor wat betreft het bijhouden van mijn resultaten; Op de fortius kan je je training exporteren naar een Polar bestandsformaat en dit importeren in de Polar software. Hoogst door mij gehaalde in een 1 uurs rit; 235 W, gem. HR. 157.

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 30 nov 2007 01:11

Hey, jongens,

Vanavond de Tacx band gemonteert, was wel effe klote, maar is toch gelukt.
had wel huishoudhandschoenen aangedaan voor de ketting.
Even uitgeprobeert, ook op 53 voor, klein achter, of ie niet doorslipte.
Heb bandenspanning vrij hoog, bijna op 5,5 bar(metertje op Topeak JoeBlow), is dat goed??
In het begin laat inderdaad wat rubber los van de band, die dan op het metalen loopvlak van het vliegwiel blijft plakken.
Maakt dan een raar geluid; even schoonmaken met wasbenzine en het is weg.
Doordat die rubberdeeltjes tussen metalen wiel en band zitten, maakt ie natuurlijk een raar geluid; het is niet meer perfect rond, vandaar denk ik.
Daarna uitgetest en het draait wel iets stiller dan de "gewone" achterband.
Morgen uurtje(70 minuten) erop trainen, kijken of het allemaal goed blijft.
Kan mooi, want ik begin pas s'middags met werken.
Ik heb overigens een Tacx Swing, simpel maar dat geeft niet, als het maar werkt.
Op 't stuur zit een Polar 200cad, voor hartslag ,trapfrequentie, verstreken tijd, kalorieverbruik.(niet zo voor mij, want ik ben slank).
Moet nog snelheidssensor op achterwiel monteren(zit nog op voorwiel)leuk, kan je (ongeveer?) zien hoe hard je gaat.

doeii,

tacxhobbyist

Plaats reactie