Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning

toontje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2005 00:22

toontje 16 jan 2008 22:32

Terug van een tijdje weggeweest in deze discussie. Bedankt voor de bruikbare info. Ik begrijp dat ik wat het Spinning betreft het er maar mee moet doen en dat het met RPM in strakkere banen geleid zou moeten zijn. Dat ga ik dan maar eens ontdekken.

Een andere, gerelateerde vraag n.a.v. het aantal keren spinning per week, intensiteit, aantal pieken per les: ik heb van een fiets vriend begrepen dat voor elk uur intensieve training ( hartslag niveau boven 70%) je minimaal 2 uur rustige duurtraining (hartslag 60-70%) moet doen. Hij was van mening dat als je bv. 2 x in een week spint met flinke intensiteit, je daar dus behoorlijk veel duurtraining tegenover moet zetten omdat je anders je spieren meer afbreekt dan opbouwt.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn goede richtlijnen qua hartslag% en duur voor het combineren van spinning (hoge intensiteit) met duurtraining? Is dit nog anders als je RPM ipv spinning doet?

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 26 jan 2008 15:34

Ik RPM nu bijna zeven jaar als overwintering en sinds een half jaar geef ik ook zelf les. Hierdoor veel meer te weten gekomen over de filosofie achter RPM.

De meeste mensen die ook (veel) buiten fietsen doen regelmatig twee uur achter elkaar, dit om de duurtraining enigszins te simuleren. Natuurlijk is ook dit niet te vergelijken met een duurtraining, maar mijn inziens veel leuker dan twee of meer uur op een Takx te zitten.

Zoals bij iedere indoor cycling les ben jij degene die de weerstand bepaald en daarmee de intensiteit en de hoogte van je hartslag. Ikzelf ga ook niet iedere les meer voluit; merk als ik dit een paar weken achter elkaar gedaan heb ik niet meer goed herstel, continu zware benen heb.

Afhankelijk van hoeveel keer in de week je een les volgt één of twee keer een les iets ‘rustiger aan’ te doen of je piekmoment binnen een les uit te kiezen (interval / klimmen).

Bij Spinning ben je helaas vaak te veel afhankelijk van het niveau van lesgeven de instructeur/trice, terwijl bij RPM die veel meer op hetzelfde niveau zit. Een RPM les mag dan wel helemaal 'uitgekauwd' zijn, maar het niveau en mogelijkheden van een RPM les liggen velen malen hoger dan bij een gemiddelde Spinning les.
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

fernandez
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2007 17:43

fernandez 26 jan 2008 16:04


Ik doe zelf ook aan spinning en ik moet Tinuz gelijk geven dat het niveau van de instructeur zeer bepalend is voor een les, waardoor er ook altijd lessen zijn die voller zijn ( tijd en dag speelt ook een rol)
Ik heb ook bij een aantal spinning lessen het gevoel gehad dat ik me niet echt thuis voelde om het maar zo te noemen, maar toen ben ik naar een andere dag gegaan.
En dat was echt een wereld van verschil.
Hierbij wil ik aangeven dat wanneer je een spinning les t.o.v. een rpm les niks vind, je ook de oplossing kunt vinden in het kiezen van een andere instructeur dag

kluivie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2008 13:37

kluivie 04 aug 2008 13:57

out of order
Laatst gewijzigd door kluivie op 21 aug 2014 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2008 17:50

hebben jullie dat niet.............

Ik ben er mee gestopt op normale spinning fiesten (zonder vrijloop) ben je bijna alleen maar je warmte ontwikkeling aan het training. Je verliest meer vocht dan je aan kan vullen en ik kom alsnog 3/4 km trager de winter uit.

Als je kracht wilt trainen moet je hem zo zwaar zetten dat je nog 30/40 rpm draait want met 90 a 100 voel ik niets alleen een hoge hartslag en veel zweten
Daarnaast het probleem tijd, om lekker te spinnen beetje opbouw enzovoort moet je minimaal twee spinnen liefts twee en half drie.

Ik ga lekker hardlopen 's winters twee keer een uurtje 's avonds en ik kwam maar 1/2 km targer de winter uit, ff de eerste maand aan de souplesse werken en klaar

Ik fiets 's winters 1 keer per week twee uurtjes erbij.

wat ik jammer vind is dat er niet meer banen in nl zijn das wel leuk heb ik van de winter een keer in R'dam gedaan heerlijk ff een uurtje trappen

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 16 aug 2008 21:17

Ik doe nooit aan spinning. Als het weer niet te slecht is blijf ik in de winter gewoon op de weg rijden.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 17 aug 2008 23:49

volgens mij, maar echt zeker weten doe ik dat niet geeft Tomahowk ook spinningtrainingen. Op de sportschool waar ik aan spinning deed werkten we niet met de RPM. Moet wel inderdaad zeggen dat het per trainer verschillend over de opvulling van een training. Bij iedere trainer zat wel dezelfde opbouw in, maar sprints ed verschilde bij iedere trainer. En zo kon ik ook mijn trainer laten afzien :p omdat wij regelmatig wedstrijden tegen elkaar deden...
Afbeelding

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 18 aug 2008 21:02

Op mijn sportschool:

Allround indoor cycling/spinning trainingsprogramma Fitpoint
HÉT INDOORCYCLING/SPINNING CENTRUM VAN ZOETERMEER
VAN STOLBERGLAAN 3

BIJ FITPOINT BEGINT IN 2008 HET WIELERSEIZOEN 2009 VOOR:

wielrenners- cyclerijders- mountainbikers - veldrijders

TRAININGSPROGRAMMA OP MAAT
Met “26 weken Allround Indoor Cycling” in topconditie voor het wielerseizoen 2009.
Het programma gaat van start op donderdag 2 oktober 2008 en eindigt op dinsdag 31 maart 2009. Het programma bestaat uit:
- krachttrainingadvies
- voedingsadvies
- krachttrainingen
- indoor cycling
Het gebruik van een hartslagzone systeem is als hulpmiddel ideaal om je persoonlijk gestelde doel te bereiken. Door deze perfecte ondersteuning kan je effectief
en verantwoord deelnemen en kan zelfs een te hoge inspanning (overtraining)
worden voorkomen.
- afsluitende fietstocht

ERVAREN EN MOTIVERENDE INSTRUCTEURS
De trainingen zijn op dinsdag- en donderdagvond van 20.30 tot 21.30 uur. De trainingen worden verzorgd door zeer ervaren instructeurs die zelf ook wielerfanaat zijn. Het is een zeer effectief trainingsprogramma welke alle elementen van het fietsen op de weg en in het veld op een speelse wijze binnen indoor cycling brengt. Je kunt deelnemen aan deze trainingen wanneer je regelmatig aan wedstrijden deelneemt en/of 5 tot 10 duizend kilometer per jaar fietst met een gemiddelde van minimaal 30 km per uur per rit.

Ik ben er in elk geval bij :d

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 18 aug 2008 21:36

[quote="Trudie"]Op mijn sportschool:

Allround indoor cycling/spinning trainingsprogramma Fitpoint
HÉT INDOORCYCLING/SPINNING CENTRUM VAN ZOETERMEER
VAN STOLBERGLAAN 3

BIJ FITPOINT BEGINT IN 2008 HET WIELERSEIZOEN 2009 VOOR:

wielrenners- cyclerijders- mountainbikers - veldrijders

TRAININGSPROGRAMMA OP MAAT
Met “26 weken Allround Indoor Cycling” in topconditie voor het wielerseizoen 2009.
Het programma gaat van start op donderdag 2 oktober 2008 en eindigt op dinsdag 31 maart 2009. Het programma bestaat uit:
- krachttrainingadvies
- voedingsadvies
- krachttrainingen
- indoor cycling
Het gebruik van een hartslagzone systeem is als hulpmiddel ideaal om je persoonlijk gestelde doel te bereiken. Door deze perfecte ondersteuning kan je effectief
en verantwoord deelnemen en kan zelfs een te hoge inspanning (overtraining)
worden voorkomen.
- afsluitende fietstocht

ERVAREN EN MOTIVERENDE INSTRUCTEURS
De trainingen zijn op dinsdag- en donderdagvond van 20.30 tot 21.30 uur. De trainingen worden verzorgd door zeer ervaren instructeurs die zelf ook wielerfanaat zijn. Het is een zeer effectief trainingsprogramma welke alle elementen van het fietsen op de weg en in het veld op een speelse wijze binnen indoor cycling brengt. Je kunt deelnemen aan deze trainingen wanneer je regelmatig aan wedstrijden deelneemt en/of 5 tot 10 duizend kilometer per jaar fietst met een gemiddelde van minimaal 30 km per uur per rit.

Ik ben er in elk geval bij :d[/quote]

Goede reclame voor uw sportschool , maar alleen met spinning geraak je niet klaar voor een nieuw seizoen .
En zeker niet als het lessen zijn van één uur ! daarom neem ik soms twee uur maar dan nog ! (beter 1x2u dan 2x1u) .
Het is een heel goed middel om bezig te zijn in de winter , maar het is te intensief om als perfecte voorbereiding te dienen .
Krachttraining ,en intervaltraining kan je er perfect nabootsen met een goede lesgever maar voor de belangrijkste training ( de rustige duurtrainingen gaat dat volgens mij niet op ) .
En je moet er oppassen voor het oplopen van blessures , want die fiets staat niet perfect op je maat afgesteld !
Neem daarom ook de belangrijkste maten van je racefiets en probeer deze zo goed mogelijk over te brengen op de spinningfiets .

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 18 aug 2008 21:47

Duurtrainingen doe ik natuurlijk ook, op zaterdag lekker buiten.
En spinning doe ik nu zo'n beetje 10 jaar, dus met de afstelling van de fiets zit het wel goed.
Maar inderdaad, als je er mee begint moet je zorgvuldig je fiets afstellen. (en de Q-factor is niet ideaal, ik weet het)

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 18 aug 2008 21:54

Ligt natuurlijk ook aan wat voor een doelen je jezelf stelt voor het volgende seizoen. Bereid je je voor op cyclo's waarin veel geklommen moet worden, dan kun je in de winter inderdaad beter de nadruk leggen op lang duurwerk. Je zou het spinnen wel goed kunnen gebruiken om krachttraining te doen, of inderdaad wat interval trainingen, maar continu flink intensief trainen is niet aanbevolen.

Ik heb zelf niet veel met spinnen en vind het gebruiken van een andere fiets (met mogelijke blessures ivm verkeerde afstelling tot gevolg) bezwaarlijk. Voor mij liever de tacx....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

erik-sm
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 aug 2006 19:13

erik-sm 19 aug 2008 15:07

sedert de winter van 2005 train ik met een spinningfiets. In de loop van de week tracht ik 3 à 4 keren te fietsen...tussen de 60 à 90 min. In het weekend een lange duurtocht beginnende vanaf 3 uren tot 6 uren.

Kort voor een cyclosportieve bv. dé criq. durf ik soms 3 uren spinnen...weliswaar met een dvd van...http://www.spinervals.com/.

Ik heb me vorig jaar oktober enkele dvd's gekocht. Had dit jaar weinig tijd om buiten te fietsen nog geen 2.000 km... en toch...de mont ventoux op 90 min. (vanaf bedoin) gereden...een loodzware ronde van vlaanderen (185 km) op 1 mei 2008 tegen 31 km/gem, en een tamelijk zware jempy schmitz (Luxemburg - diekirch) regenweer tegen 31 km/u.

Plaats reactie