Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 24 jul 2023 18:30

Thanks voor alle tips. Ik ga het een en anderuitzoeken, voordat ik spullen aanschaf.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 jul 2023 20:19

esmeew schreef: 24 jul 2023 08:41
Woutoro32 schreef: 24 jul 2023 08:23 Hoi, ik heb een racefiets met shimano 105 r7000 set, de velgrem versie.

Ik wil mijn cassette en ketting vervangen.

Nu een 11-30 cassette, wil naar een 11-34. En kettint van kmc zit er nu op. Wil er weer zo een halen, 11 speed versie

Kan ik dat, met de juiste tools uiteraard. Gewoon vervangen zonder gekke dingen, of het afstellen van de versnellingen?
Helaas niet. Er zijn 3 dingen waar je rekening mee moeten houden.
Je zult sowieso je achter derailleur anders moeten afstellen. Met name de H & L limit screws. Ook zal je ketting waarschijnlijk langer moeten. En volgens mij moet je ook kijken of je derailleur kooi uberhaupt 34 speed aan kan, anders zul je ook je derailleur deels moeten vervangen.
Dat van die H en L schroeven klopt niet. Die bepalen de uiterste posities van de achterderailleur. De kettingwielen op een 11-30 en op een 11-34 cassette zitten op dezelfde plek. Als hoogste en laagste versnelling (uiterste posities) correct zijn afgesteld, dan moet je die niet opnieuw afstellen zodra je van cassette veranderd. Hooguit de B schroef iets verder indraaien, dat is de schroef bij de bout waarmee de derailleur aan het frame zit.
Het verschil tussen 11-30 en 11-34 is niet zo groot dat het met jouw derailleur niet zou kunnen. Als de ketting lang genoeg is dan moet het gewoon lukken.
Dogma F

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 03 jan 2024 13:26

Mijn nieuwe frame is geschikt voor 2x maar ik heb een 1x-groep. Nu kan ik de gaatjes voor de kabel van de voorderailleur openlaten maar dan komt er mogelijk water en (vooral) zand in...

Wat denken jullie? Laten zo of dichtmaken? En als ik het dicht wil maken, waar kan ik dat mee doen? Ik heb een opening bij de achterbrug en aan de voorkant heb ik een plastic kapje waar drie kabels doorheen kunnen, is die te vervangen voor iets anders?

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 03 jan 2024 13:41

Onnodige gaatjes in je frame zou ik altijd dichtmaken. Komt er ook geen water en/of vuil in.
Oplossing: Met een kop van een houtschroef en daaromheen kit. (Beetje kliederen en boetseren) Wel van te voren je frame vet maken, dan hecht de kit niet aan je frame, maar blijft op de "vorm" zitten. Als de plug er weer uit moet kun je deze er zo uit trekken.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 03 jan 2024 13:52

Ik zou even zoeken naar rubber pluggen (ali of bouwmarkt).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 03 jan 2024 16:06

Er zaten blijkbaar nog wat onderdeeltjes bij die ik had gemist… toch bedankt!

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 07 feb 2024 12:59

Mijn fiets is zo goed als klaar. Ik merk dat de kabels mijn stuur naar rechts duwen als ik de fiets optil. Ik heb er nog niet mee gefietst dus ik weet niet hoe groot het probleem in de praktijk is.

Ik heb niet het idee dat ik de kabels te lang heb gelaten. Wel gaan alle kabels aan de linkerkant het frame in waardoor je dus geen 'tegendruk' krijgt. Vooral de hydraulische remkabels zijn erg stug heb ik gemerkt bij het opbouwen.

Wordt dit vanzelf minder? Andere tips? Of zijn de kabels toch simpelweg te lang?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 07 feb 2024 13:08

Je gaat er met het fietsen geen last van hebben in ieder geval.
Ik weet niet met welke stuuruitslag je de kabellengte hebt bepaald, maar als je echt wil kunnen de kabels korter. Let maar eens op tijdens een ritje hoeveel je nou daadwerkelijk stuurt.
Om practische overwegingen zou ik ze zo laten. Als je stil staat klapt je stuur wel eens verder om dan tijdens het fietsen.
Boerke van buut'n

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 08 feb 2024 10:41

CampaYolo schreef: 07 feb 2024 13:08 Je gaat er met het fietsen geen last van hebben in ieder geval.
Ik weet niet met welke stuuruitslag je de kabellengte hebt bepaald, maar als je echt wil kunnen de kabels korter. Let maar eens op tijdens een ritje hoeveel je nou daadwerkelijk stuurt.
Om practische overwegingen zou ik ze zo laten. Als je stil staat klapt je stuur wel eens verder om dan tijdens het fietsen.
Gaan we het zo laten, bedankt!

Plaats reactie