Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 11 nov 2011 08:46

dixy100 schreef:je bent lekker aan t fietsen, zie je een klein steenje of iets dergelijks liggen op het wegdek
en natuurlijk besluit je er niet overheen te rijden, maar wat gebeurt er ? je rijdt er toch overheen.
komt dit bekent voor?
dit gebeurt omdat je ogen gefocust blijven op het object, hierdoor geven je hersens ongemerkt deze informatie ook door naar je armen en handen,
waardoor je toch over dit steentje heen zult rijden.
TIP:brobeer er naast of langs te kijken, hierdoor zal je minder vaak over zo'n steentje heenrijden
ik moet bekennen dat mij dit bekend voorkomt
Laatst gewijzigd door gt56 op 15 nov 2011 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 11 nov 2011 10:16

dixy100 schreef:je bent lekker aan t fietsen, zie je een klein steenje of iets dergelijks liggen op het wegdek
en natuurlijk besluit je er niet overheen te rijden, maar wat gebeurt er ? je rijdt er toch overheen.
komt dit bekent voor?
dit gebeurt omdat je ogen gefocust blijven op het object, hierdoor geven je hersens ongemerkt deze informatie ook door naar je armen en handen,
waardoor je toch over dit steentje heen zult rijden.
TIP:brobeer er naast of langs te kijken, hierdoor zal je minder vaak over zo'n steentje heenrijden
Dat heet Target Fixation en bij motorrijders vaak ook een probleem...
http://www.youtube.com/watch?v=ETT39gPG ... re=related

Je kunt je er in trainen om het te voorkomen...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 11 nov 2011 14:42

Zelfs in de Tour de France zie je dat renners bij het afdalen niet goed door de bocht kijken.

basko
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 mar 2009 08:28

basko 15 nov 2011 08:42

Heb ik inderdaad uitgebreid aan mijn kids uitgelegd toen ze leerden fietsen en VOL op een boom knalden. Kijk niet naar de boom waar je niet tegenaan wil rijden, kijk waar je heen wil!

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 25 dec 2011 10:59

Voor het verdraaien van spaaknippels gebruik ik een kleine bacho.
Het voordeel hier van is dat als je de bekken op de nippel hebt gezet de speling tussen de bekken en de nippels met het stelrollertje helemaal kan opheffen.
Universele spaaksleutels hebben te veel speling, dat word gedaan om de sleutel makkelijk op de nippel te krijgen. Of je hebt met die dingen gewoon net niet de juiste maat voorhanden.
Met als gevolg dat je na meerdere keren verstellen het vierkante van de nippels versleuteld (beschadigd, rond maakt).
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2011 11:44

Of koop gewoon een fatsoenlijke spaaksleutel die wel goed past. Spaaknippels zijn er in verschillende maten en spaaksleutels dus ook. 1 enkele spaak een beetje verstellen zal nog wel te doen zijn met wat geduld en een kleine baco. Maar als je een compleet wiel op spanning moet zetten dan ben je heel veel langer bezig met een baco.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 23 jan 2012 13:20

amclassic-fan schreef:Moeten we dit nu echt uit gaan leggen? Vraag eens aan iemand die de oorlog heeft mee gemaakt hoe de fietsbanden van destijds waren. :rolleye:
Die waren vaak van hout. Wel oncomfortabel maar raakten nooit lek!
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/pictur ... r32162.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Appeltje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2012 20:33

Appeltje 17 mar 2012 20:44

Eigenlijk ben ik op zoek naar een tip, in plaats van dat ik er zelf eentje heb... Zelf sleutel ik wel eens aan m'n fietsen, maar dat gaat door een gebrek aan kennis/voorzichtigheid (ben soms een beetje impulsief) soms niet helemaal goed. Bij het spannen van spaken heb ik twee spaken te strak gezet, en de nippel gesloopt. Er zit nu een lichte slag in het achterwiel. Bovendien zit de spaak te diep om van binnenuit de nippel met een schroevendraaier los te draaien. Het enige dat erop zit is om de spaak door te knippen en te vervangen, maar dan moet er een gloednieuwe, glimmende spaak in, wat ik een beetje misplaatst vind op een Peugeot 103.

Dus: hoe vervang ik een beschadigde nippel als de spaak er helemaal doorheen zit? Of is dit gewoon te veel gepriegel voor het doel?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 20 apr 2012 10:56

Appeltje schreef:. Zelf sleutel ik wel eens aan m'n fietsen, maar dat gaat door een gebrek aan kennis/voorzichtigheid (ben soms een beetje impulsief) soms niet helemaal goed.
Dus: hoe vervang ik een beschadigde nippel als de spaak er helemaal doorheen zit? Of is dit gewoon te veel gepriegel voor het doel?

Schoenmaker blijf bij je leest.

Om aan spaken te lopen klooien heb je 't juiste gereedschap nodig. Een ronde spaaksleutel, kost zo'n 5 euro. Hoe moeilijk kan 't zijn.
Om goed te sleutelen -aan wat dan ook- is niet alleen veel ervaring nodig maar ook materiaal gevoel en vooral kennis. Het lijkt mij niet onverstandig om aan dat laatste te gaan werken voor je alles naar de klote helpt.

bonm
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:08

bonm 27 mei 2012 00:27

wat betreft de kurken voor in je stuuruiteinde: BBB maakt nu hele mooie stuurdoppen met een boutje die je dus vast kunt klemmen.

bonm
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:08

bonm 27 mei 2012 00:33

marconi schreef:
kilometervreter schreef:- bij een nieuwe binnenband begin ik bij het ventiel
- schoenen en sokken uit, spaken tusen de tenen en de band omhoog trekken
- als het laatste stukje nog niet gaat gewoon kunstof bandenlichters gebruiken
LET OP dat je ze niet verkeerd om houd (was juist is kom je vanzelf wel achter)

Ook ik begin bij het ventiel om te voorkomen dat het dikke deel van de biba rondom het ventiel klem komt te zitten. Ik druk daarom het ventiel een stukje naar binnen. Dan de band verder erom leggen en als het moeilijk gaat dan zet ik het wiel met het ventiel naar boven gericht en rek de buba op door die naar beneden te wrijven richting vloer om zo ietsje meer lengte te verkrijgen. Dat gaat gemakkelijker dan die buba naar boven trekken en het wiel met je tenen vasthouden! Ik las ook ergens dat je ook een beetje afwasmiddel of vloeibare zeep aan de velgrand kan smeren waardoor het laatste stukje van de buba er gemakkelijk overheen glijdt. Geen vet gebruiken ! Zeep kan je er met wat water zo afspoelen.
Wat ook helpt: de buitenband om de 5 cm inknijpen, dan komt hij iets dichter bij het midden van de velg zodat er wat meer ruimte overblijft op de plek waar je gestopt bent met omleggen.

Axyz
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2011 22:34

Axyz 10 jul 2012 10:27

Heb je nog Shimano shifters waarbij de derailleurkabels niet onder het stuurlint bevestigd worden? Wil je de kabels toch wegwerken maar geen nieuwe shifters kopen?

Dan kan je dit zo oplossen: Nokon monteren op de plaats waar de kabel uit de shifter komt en de Nokon aan de binnenkant van de shifters (op de plaats waar het stuurlint opnieuw te voorschijn komt) in het stuurlint laten lopen.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie