Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aankoop Canyon / Cube / Red Bull

speedygonzalez
Forum-lid

speedygonzalez 07 jan 2008 23:13

Hallo fietsliefhebbers,

Ik sta voor een moeilijke keuze m.b.t tot de aankoop van een nieuwe racefiets. Heb drie modellen gevonden die ik interessant vinden. Graag jullie advies.

Canyon Ultimate AL 7.0, afgemonteerd met Shimano Ultegra SL

Cube Attempt, afgemonteerd met Shimano 105

Red Bull Pro SL 3000, afgemonteerd met Shimano Ultegra SL

Kan iemand mij tevens adviseren welke crankstel ik moet nemen. De 1 zegt een compact de ander een triple en weer een ander een normaal crankstel.

Ik fiets voornamelijk in Nederland, gebied Twente en omstreken. In de vakantie's ben ik van plan om de fiets mee te nemen richting de Alpen, Pyrienieën. Ben tevens van plan om dit of volgens jaar de Marmotte te gaan fietsen!

Graag jullie advies!

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 07 jan 2008 23:19

Red Bull met triple. Cube met 105 is wat minder dan Ultegra afmontage. Met triple kun je onder alle omstandigheden uit de voeten zonder voorblad / cassette te vervangen. Extra gewicht van triple is te verwaarlozen.
What makes the boat go faster?

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 07 jan 2008 23:29

Red Bull met compact en gewoon een extra 39 voorblad kopen voor compact (TA, BBB), kan mijns inziens niet verbeterd worden.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

campo
Forum-lid

campo 07 jan 2008 23:35

Kies voor een Canyon met een compact krankstel.
Canyon voor de goed prijs/stijfheid/montage-afwerking, en een compact voor een mooier ketting loop.
Zie ook eens:

http://www.canyon.com/_nl/technologie/compact.html
Geen uitleg meer nodig, toch?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 07 jan 2008 23:41

De meeste rijders overschatten zichzelf in de berg met een compact. Vandaar triple.
What makes the boat go faster?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2008 00:00

Neem gewoon een triple, geen gezeur met bladen moeten wisselen, je hebt altijd het goede verzet bij je. Je kan een vlakkere cassette steken, waardoor het makkelijker is (beter gaat) om op ieder terrein het juiste verzet te kiezen). De meeste hebben totaal geen last van de bredere Q-factor (= de afstand tussen de crankarmen) en laat die Q-factor nu net veruit het grootste nadeel van een triple zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 08 jan 2008 08:42

Ga je voor de beste prijs/kwaliteit verhouding en kun je zelf je fiets onderhouden dan zou ik voor de Canyon gaan.

Wil je toch geen internet fiets en wil je een goed stuk service zou ik voor de Cube gaan maar zou ik eerder naar de Cube Streamer kijken ( 1249,- met ultegra en vista wielen)

De Red Bull zou voor mij afvallen maar dat is puur een persoonlijke kwestie en heeft niets met de kwaliteit te maken.

Overigens zou ik altijd voor de triple gaan.

yenssen
Forum-lid

yenssen 08 jan 2008 09:58

Ik sta voor een soortgelijke keus, maar een aantal euro's in budget meer, maar dat terzijde...

Als ik jou was zou ik voor een tripple gaan, dan heb je altijd het juiste verzet bij de hand.
Wil je echter een iets serieuzer look voor je fiets, dan kies voor je een Compact. Canyon heeft dit standaard gemonteerd. Bij Red Bull zit ie er niet standaard op, maar is het geen probleem om je fiets te 'customizen' en een Compact te laten monteren. In gewicht zal het een paar grammetjes schelen, maar niet veel...

En voor de rest zullen de genoemde fietsen niet veel voor elkaar onder doen. De cube spreekt mij het minste aan, ook om de 'goedkope' uitstraling.
Reb Bull en Canyon zijn beide kwalitatief goede fietsen (er zijn geen betere?). Canyon alleen via internet te bestellen, Red Bull in de zaak in Bocholt. Mijn ervaring is dat ze bij Rose nergens moeilijk over doen, mocht er iets mankeren aan je fiets...

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 08 jan 2008 11:23

Wel lekker als je telkens terug naar Duitsland moet als je een mankement hebt.

yenssen
Forum-lid

yenssen 08 jan 2008 11:29

Als je vlakbij de grens woont (in Twente) dan is dat geen probleem lijkt me...

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 08 jan 2008 22:38

Speedy Gonzalez schreef:.....Ik sta voor een moeilijke keuze m.b.t tot de aankoop van een nieuwe racefiets. Heb drie modellen gevonden die ik interessant vinden. Graag jullie advies.

Canyon Ultimate AL 7.0, afgemonteerd met Shimano Ultegra SL
Cube Attempt, afgemonteerd met Shimano 105
Red Bull Pro SL 3000, afgemonteerd met Shimano Ultegra SL.....

Wat betreft het frame zit je denk ik bij alle drie fabrikanten goed. Wel is het zo dat Canyon en Red Bull met hun raceframes (ook MTB trouwens) gedurende de afgelopen jaren diverse malen als best getest uit de bus zijn gekomen in diverse wielerbladen in binnen- en buitenland. Ik rij zelf op een Canyon, maar ik vind wel dat de service van Red Bull (is van Roseversand) net wat verder gaat: een fysieke locatie waar je terecht kunt om de fietsen te bekijken, passen, meten, voelen, etc. Bovendien kun je bij Roseversand je fiets zo opbouwen als je zelf wilt, terwijl je daarin bij Canyon heel erg beperkt bent. En Roseversand geeft 10 jaar garantie op hun frames!! Waarom ikzelf toch voor een Canyon heb gekozen? (1) Ik ben ervaren genoeg om te weten wat ik nodig heb en wat ik wil, (2) de afmontage van mijn frame was precies wat ik wilde (en zelfs nog een beetje meer), (3) ik had genoeg aan de 5 jaar garantie op de frame.

Wat betreft de onderdelengroep zou ik eerder kiezen voor de Ultegra dan voor de 105: over het algemeen is de werking en afwerking van de Ultegra net een stap hoger dan die van de 105. Je betaalt normaliter ook navenant.

Speedy Gonzalez schreef:.....Kan iemand mij tevens adviseren welke crankstel ik moet nemen. De 1 zegt een compact de ander een triple en weer een ander een normaal crankstel.

Ik fiets voornamelijk in Nederland, gebied Twente en omstreken. In de vakantie's ben ik van plan om de fiets mee te nemen richting de Alpen, Pyrienieën. Ben tevens van plan om dit of volgens jaar de Marmotte te gaan fietsen!.....
Misschien kun je wat halen uit de volgende discussies over dat onderwerp:
Marmotte: triple of compact?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

jdeb
Forum-lid

jdeb 08 jan 2008 23:49

Ik sta voor de zelfde keuze, alleen twijfel ik tussen de volgende fietsen

cube attempt met 105
Pro race calisto met 105
Canyon Roadlite 5.0 met ultegra

De canyon vindt ik persoonlijk een erg mooie fiets, alleen lijkt het me vrij moeilijk om een fiets via internet te bestellen, welke van bovenstaande drie is de beste keuze?

Plaats reactie