Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixies

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 09 mar 2008 19:00

(heb deze post even van het dirty-pages.net forum waar ik ook rondhang gekopieerd)

Het heeft even geduurd, maar hij is er: de nieuwe fixed van mijn broer. Gister heeft hij voor zijn verjaardag een Nitto NJS baanstuurtje en een setje wielen (hij heeft betaald, ik gespaakt) gekregen en we hebben de fiets even in elkaar gezet. Het resultaat mag er zijn !

Frame: Bontekoe (fietsenzaak in den Haag)
Wielen: DP18 zonder remvlakken, achter 3 kruis op Miche Pista naaf, voor radiaal op Deore naaf.
Zadel: een of ander goedkoop raceding, op truvativ pen.
Stuur: Nitto NJS
stuurpen: SR
cranck en as: shimano onbekend type.
pedalen: volgens mij oude MKS of Miche
Banden: continental ultrasport
rem: crossgreepje + een nog onbekende rem (hij rijdt nu brakeless totdat hij z'n tanden kwijt is)

Pica's: (het was bewolkt, dus de blingbling metallic lak komt er niet echt uit!)

Afbeelding
Wat een hipster!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 09 mar 2008 19:30

Mooi fietsje hoor, die aparte manier waarop het stuurlint is gewonden maakt hem wel een beetje retro-look. Ik had alleen de stickers van de velgen gehaald ;)

Grtz.
Rubenio

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 09 mar 2008 19:44

Wat een briljant mooi ding. Echt tof.

Alle onderdelen matchen goed. Behalve dat zadel natuurlijk.


paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 09 mar 2008 21:45

Super stijlvolle bike! Mooi zo zonder remmen, echt mooie cleane look. Zadel vind ik niet zo storend, maar de zwarte zadelpan doet een beetje afbreuk aan de classic look imho. Maar dat is natuurlijk maar een hele kleine kanttekening bij een prachtige fiets!
Ik weet het zeker denk ik

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 10 mar 2008 16:31

42*15

Erg onhandig met skid-patches trouwens. Je hebt er zo maar vijf. Tzt een 43 voorblad levert 15 skid-patches op, dat is toch een stuk fijner voor de achterband.

Ik rij normaal 42*16, dat rijdt in de stad toch een stuk relaxter, alhoewel een beetje stoempen natuurlijk niet verkeerd is!

Vanavond bestel ik voor mezelf het volgende:
Afbeelding

Een tomicog voor op een nieuw wiel met omgebouwde xt naaf! Kost inclusief verzenden 40 dollar, oftewel 25 euro. Daar kan ik het zelf niet voor boren. Bovendien zit deze echt perfect in het midden. Zelf met een passer en een boormachine kloten levert toch een iets minder resultaat op.

te vinden op: tomicog.blogspot.com

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 mar 2008 17:50

Mooi fietsje heb je voor je broer in elkaar geklust Wouter! Waar heb je de remvlakloze Rigida's vandaan? Zou trouwens inderdaad die stickers er vanaf halen.
Wat betreft die skid-patches, daar zou ik me niet te druk om maken. Tenzij je graag indruk wil maken op toevallige toekijkers is skidden grote onzin (aangezien de weerstand van je achterband en dus je remkracht drastisch afneemt als je gaat slippen -> vandaar abs)
Zijn die kransjes speciaal voor 'schijfremnaaf-conversies'? Gebruik je dan een voornaaf? Wat doe je dan met de 26 of 30 mm extra ruimte die je moet overbruggen? (aangezien voornaven breedte 100mm hebben en achternaven tegenwoordig 130 en vroeger 126)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 10 mar 2008 17:54

@WOuter:
Fraai resultaat! Is het mogelijk dat ik jou onlangs op je roze fixie met de Rigida-wielen bij de Harmonie in Groningen zag wegfietsen?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

guser
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 aug 2005 13:51

guser 10 mar 2008 19:30

leuk man. ziet er top uit.
maarreh, aangezien je velgen zonder remvlakken hebt, blijft het brakeless neem ik aan? zelf gebruik ik op mijn fixie amper mijn voorrem overigens, maar ik ben er wel 1 of 2x erg blij mee geweest :)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 10 mar 2008 23:26

@ 53*11, de velgen komen van Marktplaats, bij een oud renner/monteur in purmerend vandaan. Zoek maar eens op velgen en baanfietsen. Hij is 70 en verkoopt een heleboel spullen. Ik heb 25 euro voor de set betaald. Koopje!

De achternaaf, daar ga ik een nieuwe as in zetten en met spacers. Scepticus heeft hier ooit een topic over geopend. Heb trouwens geen tomicog besteld, maar een kransje bij londonfixiebike.com. 25 euro, koopje! en sneller hier dan als het uit de states moet komen. Ik hou iedereen op de hoogte!

@specliffeddes, dat zou heel goed kunnen! Ik werk bij de universiteitskrant en studeer geschiedenis, dus ik kom daar wel eens! Volgende keer moet je me maar even aanspreken!

@Guser, het blijft niet brakeless, voor noodgevallen komt er een rem op. Om de verf (geanodiseerd) goed te houden komen er blokjes voor carbon velgen op, dan slijt de boel niet zo hard. Maar mijn broer riskeert zijn leven, dus hij moet het zelf weten...

ebbe,
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:05

ebbe, 06 apr 2008 23:13

hey jongens, ook ik ben volgens mij aangestoken met een fixie-liefde. ik heb thuis onderhand 4 racefietsen staan en ben sinds ik vorigjaar in berlijn verschillende gasten door de stad zag scheuren van plan er een om te bouwen.
het is er nog altijd niet van gekomen. eigenlijk ook omdat ik geen van de 4 fietsen geschikt acht voor de ombouw, 2 zijn er eigenlijk te klein en een ander heeft een aluminium frame wat ik eigenlijk niet bij een fixie vind passen... dit is tevens mn koersfiets en daar heb ik die versnellingen en freewheel wel bij nodig.
(om mn post niet al te langdradig te maken) :
ik heb besloten mn (te kleine) Benotto- cross/racefiets weg te doen, ik had m heel graag omgebouwd tot fixie want dan was t echt een beauty geweest. misschien heeft een van jullie interesse?? de framemaat is 57cm, ik ben zelf 1.97 en heb t er met kleine tochtjes goed op uit gehouden maar zoek nu toch wat groters, heeft een van jullie nog wat staan? of hebben jullie tips waar ik een 2e hands frame van >60 vandaan kan halen?
http://img212.imagevenue.com/img.php?im ... _175lo.JPG

(hopelijk valt dit niet onder de 'Te Koop' bijdragen want ik weet dat ik daar nog niet toe gerechtigd ben. ik ben eigenlijk ook meer op zoek naar advies. en wilde graag jullie mening horen over mn fiets. de foto is wat bagger maar t rijpaardje is mooi!)


guser
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 aug 2005 13:51

guser 19 mei 2008 22:54

@ebbe; op zich kiezen veel mensen voor een fixie juist een relatief kleine framemaat. als je er mee door de stad scheurt wil je vast net wat minder diep zitten dan op je koersfiets. het is ook net wat wendbaarder. bovendien ziet een klein frame er vaak mooier uit met ver uitstekende zadelpen en langere stuurpen.

Plaats reactie