Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadel

peppie71
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2007 21:29

peppie71 21 jan 2008 18:03

Hallo, ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Ik heb een Trek madone 5.2 SL met een standaard Bontrager Zadel dat niet bevalt. (vaak na afstappen geen gevoel meer) Waar moet ik op letten als ik een nieuw zadel koop? Ik ben 1.91 en ca 100 kg. Alle tips zijn uiteraard welkom. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27582
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2008 18:08

Zadel is zo persoonlijjk dat elk advies een gok is. De meest populaire zadels zijn daarentegen natuurlijk niet voor niets zo populair, dus dikke kans dat daar wat bruikbaars bij zit. Proberen is het devies!

In het rijtje Selle Italia SLR, Selle Italia Flite (met/zonder gleuf), Fizik Arione, San Marco Aspide of en San Marco Regal en zit vast wel eentje die je kan bekoren. Dit zijn zo ongeveer de meest populaire op de markt.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 22 jan 2008 23:34

De SLR is met voorsprong mijn favoriet maar met 100 kg zou ik het niet aanraden. Ik heb er zelf met mijn 65 à 67 kg al eentje gebroken. Eén kant van de de schaal begon gewoon te scheuren, zonder valpartij of aanwijsbare reden. Ik heb het direct vervangen door opnieuw een SLR, in goede en slechte dagen nietwaar.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 23 jan 2008 05:36

Zadels zijn inderdaad zowat het meest persoonlijke wat er is.
Ik heb vershillende vrienden die zweren bij de Arione. Bij DeRosa hadden ze mij dit zadel ook aangeraden voor mijn nieuwe fiets. Na 6 maand kommer en kwel heb ik de Arione vervangen door een Prologo Choice. Prima zadel...voor mij althans; erg hard en minimalistisch maar nooit pijn of gevoelloosheid in de welke delen.
Een goeie start is de keuze maken tussen een vlak zadel (Fizik Arione, SLR) en een meer "gevormd" zadel, zoals de Selle Italia Prolink of Fizik Alliante.
Maar ik denk dat dat de meesten onder ons zich wel door enkele vershillende zadels gewerkt hebben alvorens het juiste te hebben gevonden.
Veel geluk, en aarzel niet te veranderen wanneer blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Niets zo erg als een "slecht" zadel.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 jan 2008 10:59

Bij het kiezen van een zadel geld vaak des te harder des te beter! Dat klinkt in eerste instantie natuurlijk onlogisch, immers zacht lijkt comfortabeler, maar bij een lange rit worden de zitbotjes meer en meer in de zachte laag (gel) van het zadel gedrukt en kan er dus steeds meer druk komen te staan op andere delen waardoor de doorbloeding (ernstig) belemmerd kan worden. Ook schijnt de breedte van het zaldel erg belangrijk te zijn immers de al genoemde zitbotjes staan niet bij iedereen even dicht/ver van elkaar. Vandaar dat enkele fabrikanten zaldels aanbieden in verschillende (meestal 2) breedtes.

Zelf heb ik goede ervaringen met Selle Italia SLR en Fizik Arionne op zich behoorlijk verschillende zadels maar ik heb mischien gewoon een "makkelijke" kont.
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 23 jan 2008 14:18

De Specialized Toupe kwam het beste uit de zadeltest van Fiets, daarom kocht ik 'm.
Bij de FM kan je dan op een kussen zitten die bepaald welke breedte je nodig hebt (is ook bij sommige andere zadelmerken). Ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee, alleen zou ik nu graag een wit zadel willen.
Daaom heb ik naar de SLR Kit Carbonio bijvoorbeeld van Selle Italia gekeken, deze is 30 gram lichter, en maar ietsjes duurder. Alleen is die een stuk smaller dan de gene die ik nu heb (143mm vs 130mm). Daarom ben ik nu van plan een witte Toupe te nemen, ondanks dat het me geen gewichtswinst geeft.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 jan 2008 14:24

Rufio schreef:De Specialized Toupe kwam het beste uit de zadeltest van Fiets, daarom kocht ik 'm.
Bij de FM kan je dan op een kussen zitten die bepaald welke breedte je nodig hebt (is ook bij sommige andere zadelmerken). Ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee, alleen zou ik nu graag een wit zadel willen.
Daaom heb ik naar de SLR Kit Carbonio bijvoorbeeld van Selle Italia gekeken, deze is 30 gram lichter, en maar ietsjes duurder. Alleen is die een stuk smaller dan de gene die ik nu heb (143mm vs 130mm). Daarom ben ik nu van plan een witte Toupe te nemen, ondanks dat het me geen gewichtswinst geeft.


Gewichtswinst speelt toch geen rol t.o.v. lekker probleemloos zitten. Zeker bij een zadel zou ik maar niet te veel naar het gewicht kijken.
No pain no gain, no guts no glory!

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 23 jan 2008 16:59

Toupé heb ik ook, geweldig zadel!

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 23 jan 2008 17:55

De Toupé is idd een topzadeltje. Licht, comfortabel en mooi. Ik heb niks geen gewenning nodig gehad: ik zat meteen goed.
Ik wil wel de SLR een keer proberen. Gewoon om te kijken waarom men er zo lyrisch over is ;).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 jan 2008 18:13

Toupe is te kwetsbaar voor 100kg, dat heb ik zelf al aan den lijve ondervonden. Mijn eerste hield het 1000 km uit, de tweede 2800. Over de garantie wordt niet moeilijk gedaan omdat Spec zelf geen gewichtslimiet opgeeft, maar het geeft wel steeds gedoe. Let wel: als je zegt dat je het zadel op een MTB gebruikt hebt, vergoeden ze niks! De volgende keer dat ik 'm breek, ongetwijfeld weer binnen een jaar, ga ik de Phenom misschien eens proberen, die is steviger en wel geschikt voor de MTB maar ziet er niet veel slechter uit dan de Toupe.
SSM Rever is een ander zadel waar ik nagenoeg perfect op zit: breed, stevig, goede ondersteuning, totaal geen last van slapende edele delen. Looks zijn ook niet mis vind ik en hier en daar vind je de zwarte wel voor acceptabele prijzen (op Ebay soms zelfs gewoon goedkoop). De witte is wat duurder en bovendien moeilijk wit te houden.

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 23 jan 2008 22:37

Ik zou gaan voor de SLR XP. Iets zwaarder maar ook wat comfortabeler. En degelijk, houdt het op de MTB ook goed uit

Plaats reactie