Bij deze de foto's van mijn fiets.
Het is een hele basic singlespeed conversie o.b.v. mijn Giant Speeder racefiets.
De fiets heb ik voig jaar gekocht voor 40 euro. Sindsdien begonnen met fietsen, en de fiets voldeed op zich prima. Het versnellingsapparaat was wel wat verouderd (zat Shimano SIS op, volgens mij het eerste geindexeerde schakelsysteem).
Toen ik voor het eerst van het begrip singlespeed hoorde was ik gecharmeerd van de eenvoud van het idee, en zo ontstond het idee de Giant om te bouwen. Bewust niet voor fixed gegaan. omdat ik het coasten na een klimmetje wel relaxed vind. Na een tijdje rondgefietst te hebben zonder te schakelen (om te kijken hoe dat beviel) de derrailleurs en commandeurs van de fiets geschroefd.
De onderdelen die ik voor de conversie heb gekocht zijn een on-one conversiesetje (twee spacers en een 15 tands kransje), korte bladboutjes om zonder ringen het tandwiel vast te kunnen zetten aan het crankstel, en een nieuwe ketting (Sram 1/2 x 1/8, niet geschikt voor schakelen) Alles besteld via www.m-gineering.nl, een leuke site met veel toegankelijke technische info. Omdat ik nog een ouderwetse opschroefpignon had heb ik er een Shimano WH-R500 achterwiel opgezet met cassettebody. Dit wiel heb ik via het forum gekocht (praktisch gekregen) van Erik (Kukelekuper) waarvoor dank!
Het verzet is 40/15, een mooi gemiddeld verzet denk ik.
Kettingspanning in orde gekregen door het gebruik van een halflink en het iets dieper maken van de dropouts met een dremel.
Het stuur heb ik geflopped en gechopped, omdat ik de looks daarvan leuk vind en ik toch nooit in de racebeugels reed. Past wel bij de eenvoudige uitstraling van de fiets.
Resultaat: een leuke low-budget singlespeed die rijdt als een trein. En da's maar goed ook, want in tegenstelling tot vele andere singlespeed/ fixed rijders heb ik geen andere fiets meer achter de hand
Ben nu nog een beetje in dubio of ik het frame zal laten poedercoaten. Vind de originele paint wel mooi en origineel, maar het weghalen van de nokjes ligt nu wat moeilijk omdat ik de paint niet meer netjes ga krijgen nadat ik ze heb weggeslepen. Ik denk er nog maar even over.
Hieronder de pics:

en ja, ik zal m'n ketting beter smeren....