Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Giant Speeder singlespeed conversion

paulchris
Forum-lid

paulchris 23 jan 2008 19:47

Hallo,

Bij deze de foto's van mijn fiets.

Het is een hele basic singlespeed conversie o.b.v. mijn Giant Speeder racefiets.

De fiets heb ik voig jaar gekocht voor 40 euro. Sindsdien begonnen met fietsen, en de fiets voldeed op zich prima. Het versnellingsapparaat was wel wat verouderd (zat Shimano SIS op, volgens mij het eerste geindexeerde schakelsysteem).

Toen ik voor het eerst van het begrip singlespeed hoorde was ik gecharmeerd van de eenvoud van het idee, en zo ontstond het idee de Giant om te bouwen. Bewust niet voor fixed gegaan. omdat ik het coasten na een klimmetje wel relaxed vind. Na een tijdje rondgefietst te hebben zonder te schakelen (om te kijken hoe dat beviel) de derrailleurs en commandeurs van de fiets geschroefd.

De onderdelen die ik voor de conversie heb gekocht zijn een on-one conversiesetje (twee spacers en een 15 tands kransje), korte bladboutjes om zonder ringen het tandwiel vast te kunnen zetten aan het crankstel, en een nieuwe ketting (Sram 1/2 x 1/8, niet geschikt voor schakelen) Alles besteld via www.m-gineering.nl, een leuke site met veel toegankelijke technische info. Omdat ik nog een ouderwetse opschroefpignon had heb ik er een Shimano WH-R500 achterwiel opgezet met cassettebody. Dit wiel heb ik via het forum gekocht (praktisch gekregen) van Erik (Kukelekuper) waarvoor dank! :)

Het verzet is 40/15, een mooi gemiddeld verzet denk ik.

Kettingspanning in orde gekregen door het gebruik van een halflink en het iets dieper maken van de dropouts met een dremel.

Het stuur heb ik geflopped en gechopped, omdat ik de looks daarvan leuk vind en ik toch nooit in de racebeugels reed. Past wel bij de eenvoudige uitstraling van de fiets.

Resultaat: een leuke low-budget singlespeed die rijdt als een trein. En da's maar goed ook, want in tegenstelling tot vele andere singlespeed/ fixed rijders heb ik geen andere fiets meer achter de hand ;)

Ben nu nog een beetje in dubio of ik het frame zal laten poedercoaten. Vind de originele paint wel mooi en origineel, maar het weghalen van de nokjes ligt nu wat moeilijk omdat ik de paint niet meer netjes ga krijgen nadat ik ze heb weggeslepen. Ik denk er nog maar even over.

Hieronder de pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ja, ik zal m'n ketting beter smeren.... :(
Ik weet het zeker denk ik

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 23 jan 2008 22:03

Ziet er goed uit :)
Mooi strak, zonder kettingspanner.

rubenio
Forum-lid

rubenio 23 jan 2008 22:04

Leuk speeltje hoor paul, ik vind dat je voor die 40 euro een best wel leuk fietsje in huis gehaald heb.
Wat betreft de lak , die zit er best nog wel mooi op als ik de foto's zo bekijk. Maar je zou ervoor kunnen kiezen om hem flink onder handen te nemen en over te laten spuiten/coaten.
Bedenk wel dat dit het handigst is in een periode waarin je nauwlijks erop fietst , aangezien het je enige sport/fun-fiets is. Ojah en het word ook altijd duurder dan van te voren gepland dus ik zou er nog even over nadenken.
En die ketting? hij moet inderdaad even een smeerseltje hebben maar het geeft wel aan dat er veel op gefietst word en dat is een goed teken :)

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 23 jan 2008 22:15

Thanks allebei. Die ketting heeft inderdaad afgelopen dinsdagavond door de januaristorm heen geploeterd, dus de roest komt niet van het stilstaan.:d

De kettingspanning is nu nog ietsje beter dan op de foto. De dropouts nog een milimetertje uitgeslepen en daarna in de hammerite gezet, om te voorkomen dat die er zometeen net zo uitziet als de ketting....

rubenio
Forum-lid

rubenio 23 jan 2008 22:18

Ojah nog een vraagje:

Ben je een beetje te spreken over de soort sturen zoals er ook 1 op je giant zit?
Ik zit er over na te denken maar ik heb nog mn twijfels, in de richting van : je kunt niet lekker in je stuur "duiken" en flink aanzetten.

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 23 jan 2008 22:34

Ja, tot nu toe wel. Ik zit iets dieper dan ik voorheen zat, dus ik heb niet echt de behoefte nog verder te duiken. Wel heb ik het idee dat de ergonomie van het stuur nu een beetje verkeerd om zit, m'n handen staan ietsje naar buiten gedraaid heb ik soms het idee, maar misschien even wennen.
Misschien zet ik er nog een keer een bullhorn stuur op, maar voorlopig voldoet het.

Ik heb het stuur trouwens gechopped met een pijpensnijder (normaal om CV buizen op maat te maken) werkt perfect, is nauwkeuriger dan met een zaag denk ik.

paulchris
Forum-lid

paulchris 23 jan 2008 23:33

[quote="GastheerG"]Geen extreem technische kennis nodig en geen extreme kosten. [/quote]

Het kán nog veel goedkoper, goed beschouwd heb je niet meer nodig dan een enkel kransje achter, kost je een euro of 5 bij de FM, en een handjevol spacers die je zo uit een paar oude cassette's sloopt.
:)

Je zou zelfs een kransje kunnen recycelen uit een oude cassette, maar dan moet je je kettinglijn echt 100% hebben, anders loopt je ketting er om de haverklap af.

Als ik het zo opschrijf rijdt ik best op een luxe uitvoering, haha

rubenio
Forum-lid

rubenio 23 jan 2008 23:42

Dat vind ik ook een van de allerleukste dingen van een goedkope ss/fixed.
Het kost je een avondje werken en op een mooie zondagmiddag haal je als je ff doortrapt achter elkaar mensen in die een fiets hebben van wel 50x zo duur. Die blikken zijn ook onbetaalbaar :P

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 24 jan 2008 00:07

[quote="GastheerG"]SNOB ;-)

[/quote]

l.o.l. :D

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 24 jan 2008 11:19

Mooi project en lekker basic uitgevoerd. Complimenten.

Plaats reactie