vraagje:
We gaan van de zomer naar de ventoux.
Een vriendin heeft alleen een dubbel voor d'r racer.
Ze heb ook een trek mountainbike.
Nu moet het volgens mij mogelijk zijn om als tijdelijke compact haar mtb crank
met de buitenste 2 bladen over te zetten.
Waarschijnlijk toch beide bsa 68?
Zal dit lukken met een ultegra voorderailleur.
Mogelijke foutmeldingen:
-deraileur kan niet ver genoeg omlaag.
-derailleur kan niet ver genoeg naar buiten uitslaan
-derailleur kan verschil in bladen niet aan
Iemand een idee / ooit geprobeerd?
Alternatief? Wat zou het goedkoopste compactje zijn? Een die bij voorkeur
zo in de shimano bb schuift, 24 mm as.
groeten, bas
crankstel atb naar racer
Nog een probleem, een shifter gebouwd voor een dubbel en niet voor een triple.
De eenvoudigste oplossing is een trple te nemen en het buitenste blad te demonteren, heb je dus een kleine dubbel. Dan heb je wel geen 52-12 voor de afdaling maar wel een 24-24 voor de ventoux.
Heeft niets met draad te maken. Gewoon rechtercrank overzetten, trapas hoeft niet.
Bijkomend probleem zou kunnen zijn dat je ketting te lang wordt, maar die kan je inkorten.
Wel het stukje bewaren voor als je weer terug bent en wel originele breukpennetjes gebruiken.
De eenvoudigste oplossing is een trple te nemen en het buitenste blad te demonteren, heb je dus een kleine dubbel. Dan heb je wel geen 52-12 voor de afdaling maar wel een 24-24 voor de ventoux.
Heeft niets met draad te maken. Gewoon rechtercrank overzetten, trapas hoeft niet.
Bijkomend probleem zou kunnen zijn dat je ketting te lang wordt, maar die kan je inkorten.
Wel het stukje bewaren voor als je weer terug bent en wel originele breukpennetjes gebruiken.
hé lior, ik zei al dat ik alleen de twee buitenste bladen van de mtb crankset wou gebruiken, dan zit je al kleiner als een compact...
Heeft wel met draad te maken... ultegra= buitenliggende lagers, hollowtech II (as 24 mm)
en d'r mtb'tje is met 4kante as denk ik ( iig. geen hollow tech II), dus toch bb wisselen...
toch bedankt!
Heeft wel met draad te maken... ultegra= buitenliggende lagers, hollowtech II (as 24 mm)
en d'r mtb'tje is met 4kante as denk ik ( iig. geen hollow tech II), dus toch bb wisselen...
toch bedankt!
diessens fietserke
Volgens mij krijg je ook een probleem met hoeveelheid kabel die de linker shifter trekt.
Overbreng verhouding tussen linker mtb- en race-shifters is verschillend.
Overbreng verhouding tussen mtb- en race-voorderailleurs is verschillend.
Overbreng verhouding tussen linker mtb- en race-shifters is verschillend.
Overbreng verhouding tussen mtb- en race-voorderailleurs is verschillend.
bassie10 schreef:
!
Dat had je er niet bij gezegd, dat de enen vierkant is en de ander met buitenliggende lagers. Dan zit je inderdaad aan het trapasprobleem vast.
Overigens is het dan misschien wijsheid om een HollowtechII ATB-crank los te kopen (voor een prikie via het internet) dan hoef je niet te demonteren en te knoeien aan de trapassen.
Zit de voorderaileur op een aanlasnok of met een klemband?
Seger schreef:Je kan ook de dubbel voor gewoon laten zitten en de mountainbike cassette en mtb achterderailleur overzetten op haar racer. Volgens mij is dit veel makkelijker.
helaas, 10 vs. 9 speed.. Ik zal het gewoon moeten proberen denk ik.
bedankt voor het meedenken!
diessens fietserke
bassie10 schreef:Seger schreef:Je kan ook de dubbel voor gewoon laten zitten en de mountainbike cassette en mtb achterderailleur overzetten op haar racer. Volgens mij is dit veel makkelijker.
helaas, 10 vs. 9 speed.. Ik zal het gewoon moeten proberen denk ik.
bedankt voor het meedenken!
Ah, dat had je er niet bij gezegd (toch?!). Dan gaat het inderdaad niet lukken. Succes!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...