Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem frame/zadelpen

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 05 mar 2008 18:37

Momenteel heb ik echt een heel vervelend probleem..
Ik heb nu al een tijdje een 2e hands Look kg361, maar nu wil de zadelpen opeens niet meer goed in het frame vastklemmen.
Ik heb alles al geprobeert. En ook de fietsenmaker kon er volgens hem niks aan doen.
De zadelpen wordt namelijk door een boutje vastgedraait in het frame. Als ik nu het boutje geheel vast draai kan ik nog steeds het zadel heen en weer bewegen en zakt hij ook nog langzaam naar beneden:(
Oftewel ik kan er helemaal niet meer op fietsen. Ik heb al gemailt naar action sport = geloof ik agent van Look in de benelux. Maar daar ben ik ook nog niets mee opgeschoten.
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het is natuurlijk stom om hierdoor weer een andere fiets te kopen.

Klik op de foto's voor een hogere resolutie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het boutje ziet er versleten uit, maar ik heb ook een nieuwe geprobeert met hetzelfde resultaat.

Afbeelding
(oude) carbon (door het boutje erg beschadigt) en nieuwe aluminium zadelpen.
Laatst gewijzigd door mister_arby op 01 mei 2023 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

perik
Forum-lid

perik 05 mar 2008 18:49

Je hebt een nieuwe klem (dus boutje en twee nieuwe wigvormige dingetjes) geprobeerd en dat werkt niet? Is je frame niet beschadigd/gescheurd?

Edit: met google in één keer een winkel gevonden die die klem los verkoopt: link

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 05 mar 2008 20:50

perik schreef:Je hebt een nieuwe klem (dus boutje en twee nieuwe wigvormige dingetjes) geprobeerd en dat werkt niet? Is je frame niet beschadigd/gescheurd?

Edit: met google in één keer een winkel gevonden die die klem los verkoopt: link

Het frame is nog helemaal goed.

Eerst zat de zadelpen er ook goed in vast maar nu opeens zit er speling op. En het wordt naar mijn idee staat meer.
Bij mijn FM hebben we ook zo'n nieuw boutje geprobeert (7,-) maar daarmee zat er nog steeds dezelfde speling op. Dus heb ik de oude er maar ingelaten.

jsparie
Forum-lid

jsparie 05 mar 2008 21:00

Toen niets anders meer hielp (andere klem, strakker aandraaien, montagepasta, iets hoger of iets lager) heb ik op een fiets van mijn vader een zadelpen gemonteerd met siliconenkit ipv vet. Zit nog steeds super. Je moet wel van tevoren goed weten waar je hem wilt hebben natuurlijk, maar dan kan dit eventueel nog een laatste redmiddel zijn. En het is geen lijm ofzo dus als het toch een keer moet krijg je hem toch wel weer los zonder je frame te beschadigen.

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 05 mar 2008 21:37

jsparie schreef:Toen niets anders meer hielp (andere klem, strakker aandraaien, montagepasta, iets hoger of iets lager) heb ik op een fiets van mijn vader een zadelpen gemonteerd met siliconenkit ipv vet. Zit nog steeds super. Je moet wel van tevoren goed weten waar je hem wilt hebben natuurlijk, maar dan kan dit eventueel nog een laatste redmiddel zijn. En het is geen lijm ofzo dus als het toch een keer moet krijg je hem toch wel weer los zonder je frame te beschadigen.

Tjah dat lijkt mij ook niet optimaal.. hoe sterk is siliconenkit?

Zijn er meer Look rijders die dit probleem hebben gehad?

perik
Forum-lid

perik 05 mar 2008 21:57

Maar wat is nu de oorzaak? Het werkte eerst nog wel en nu niet meer. Is je frame nog wel heel?

amro
Forum-lid

amro 05 mar 2008 22:07

Misschien domme vraag: het werkt eerst wel, en daarna niet meer. Dat was toch wel met dezelfde zadelpen? Niet dat het probleem in die nieuwe pen zit die je op de foto laat zien...

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 05 mar 2008 22:44

Omdat het boutje de carbon beschadigde heb ik deze vervangen door een aluminium.
Nu was ik laatst mijn fiets helemaal goed aan het afstellen wat kleine aanpassingen ect.
Toen ik de zadelpen weer vast wou draaien draaide het schoefje (imbus) door, omdat ik wellicht te veel kracht erop zetten en hij niet goed vast wou. Toen wou het schroefje geen kant meer uit maar ik kon de zadelpen nog wel heen en weer krijgen(toen zat er dus al speling op). Dus heb ik hem er uit gewrik (wat achteraf niet zo handig is geweest, maar ik wist geen andere oplossing). Toen het ik het schroefje verwisseld met een nieuwe en opnieuw geprobeert om de zadelpen vast te zetten, nu bleek dat dezelfde speling er nog steeds op zat.
Dus naar de FM, ander (nieuw)boutje geprobeert maar zonder enige verbetering.
Sinds dien is de speling na 2x fietsen (kan nu niet meer) veel erger geworden.

Edit: Ik gebruik de aluminium al een 3 maanden voor de duidelijkheid.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 05 mar 2008 22:46

Ik heb net hetzelfde voorgehad met een oude Peugeot carbon. Ik heb het opgelost gekregen met van die rode pasta van FSA en de klem echt beenhard vast te draaien.
Optimaal was het zeker niet maar het was wel opgelost.
Volgens mij is het gewoon een systeem dat niet deugt.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 06 mar 2008 09:49

Het liefste wil ik natuurlijk daar je hem nog wel kunt verstellen. Maar dat zal niet meer kunnen? Wat voor rode pasta van FSA is dat beter dan kit?
Het systeem van Look op deze oudere frames is gewoon (piep).

thja14
Forum-lid

thja14 06 mar 2008 10:25

Heb het probleem ooit gehad met een stalen frame, opgelost met een stukje heel (0,1 mm) dun koper (volgens mij noemen ze dat latoenkoper) dat om de zadelpen heen en zo in het frame geklemd. Ook zou je kunnen kijken of her een net iets dikker zadelpen in past. Ken de maat niet van de 361 , maar als dat 27,2 is, zou je kunnen proberen een 27,4 te gebruiken, deze zijn volgens mij te koop. In ieder geval voorzichtig zijn met te hard aandraaien, zeker met een dikke pen.
Ooit actief als Ophetkantje

lior63
Forum-lid

lior63 06 mar 2008 13:21

Als het goed weet (en ook zie) zit er een alu insert in het frame. Als die er uit te halen is, dan kan je er een andere insert in doen.
Een andere oplossin is 27, 4 pen met een schuurpapiertje een beetje verjongen en opruwen.
Een hele botte oplossing (maar wel effectief) is om de spleet iets op te vijlen zodat je meer klemming om de pen krijgt.

Plaats reactie