LATEN VERVANGEN ???
Fietsers,
Graag jullie advies aan deze recreatieve fietser. Ik ben in een afdaling in de Ardennen onderuit gegaan. Ik kon de bocht niet meer houden, remde met achter, en de achterkant gleed vervolgens onder me weg. Schade aan lijf en leden en fiets gelukkig beperkt. Zal niet harder dan 40 km/u hebben gereden.
Na de schuiver zag ik dat mijn linker shifter wat naarbinnen was verbogen en het stuurlint aan de buitenkant van de linkerbocht was stuk geschraapt langs het asfalt.
Wat moet ik nu? Stuurpen laten vervangen, stuurpen en bocht laten vervangen, niets laten vervangen?
Gaarne advies.
Groet,
Martijn
Graag jullie advies aan deze recreatieve fietser. Ik ben in een afdaling in de Ardennen onderuit gegaan. Ik kon de bocht niet meer houden, remde met achter, en de achterkant gleed vervolgens onder me weg. Schade aan lijf en leden en fiets gelukkig beperkt. Zal niet harder dan 40 km/u hebben gereden.
Na de schuiver zag ik dat mijn linker shifter wat naarbinnen was verbogen en het stuurlint aan de buitenkant van de linkerbocht was stuk geschraapt langs het asfalt.
Wat moet ik nu? Stuurpen laten vervangen, stuurpen en bocht laten vervangen, niets laten vervangen?
Gaarne advies.
Groet,
Martijn
Deze advertentieruimte is te huur.
Alu of carbon?
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Dat is een interessante vraag. Hoe stel je een beschadiging vast en wanneer ga je tot vervanging over? Een haarscheurtje in carbon? Is dit te zien en hoe stel je de ernst ervan vast?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Ben vorige zomer zelf geschept op Frans asfalt. Fiets redelijk OK, maar wel tik op het stuur gehad. Alu stuur, had erna een soort groef langs waar de stuurpen het stuur vasthoudt.
De keuze tussen de kosten van een nieuw stuur of een nieuw gebit was snel gemaakt...
Bij carbon is alles nog onzekerder dan bij alu, dat is de extra prijs die je betaalt. Stond niet in de kleine lettertjes hè.....
De keuze tussen de kosten van een nieuw stuur of een nieuw gebit was snel gemaakt...
Bij carbon is alles nog onzekerder dan bij alu, dat is de extra prijs die je betaalt. Stond niet in de kleine lettertjes hè.....
"Grandma was slow, but she was old!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
Als de impact niet harder was dan Gilbert bij de aankomst in San-Remo op zijn stuur klopte, valt het wel mee met vervangen. Stuur eventueel vervangen (wordt sowieso metaalmoe, dus iedere paar jaar vervangen), stuurpen niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®Martijn09 schreef:Fietsers,
Gaarne advies.
Groet,
Martijn
Wat betreft het werk zelf, een stuurpen laten vervangen is zonde van het geld. Het gaat uiteindelijk om 5 of 7 boutjes (afhankelijk van het type) Een kind kan de was doen. Een beetje pen koop je zo voor een habbekrats via marktplaats, en zelfs nieuw zijn die niet zo gek duur (uitzonderingen daargelaten).
Een stuur vervangen is iets ingewikkelder. Shifters, kabels, stuurlint. Ik doe het zelf, maar daar is wel iets ervaring of hulp voor vereist.
Wat eerder ook al gememoreerd is, de keuze tussen de orthodontist of een nieuw pennetje is eenvoudig.
Anderszijds, ik heb nog nooit een gebroken stuurpen of stuur gezien. Wel cranks, frames en kettingen.
Het gaat om een Ritchey WCS set (alu). Optisch is alleen het stuurlint gesneuveld, verder ziet alles er nog als nieuw uit. Ik heb alles overigens zelf gemonteerd, stuurpen was zeer lastig vanwege een listig systeem voor het vastmaken van de pen aan de vork.
Het risico lijkt me juist te liggen bij de stuurpen. Een breuk in stuur of pen is beide erg, maar de pen lijkt me nog vervelender. Een stuurpen zou ik niet tweedehands kopen. Je hebt nooit de garantie dat iemand hem niet verkoopt na een harde val.
Het risico lijkt me juist te liggen bij de stuurpen. Een breuk in stuur of pen is beide erg, maar de pen lijkt me nog vervelender. Een stuurpen zou ik niet tweedehands kopen. Je hebt nooit de garantie dat iemand hem niet verkoopt na een harde val.
Deze advertentieruimte is te huur.
- de zwarten
- Forum-lid HC
en ik was juist van plan mijn stuurpen te verkopen...
neen, ik kan er niet goed bij.
Listig systeem ??? (heb je foto's?)
Ik heb nog nooit gehoord van brekende stuurpennen, en als er iets is dat ik gerust 2dehands zou kopen...(in tegenstelling tot een stuur)
neen, ik kan er niet goed bij.
Listig systeem ??? (heb je foto's?)
Ik heb nog nooit gehoord van brekende stuurpennen, en als er iets is dat ik gerust 2dehands zou kopen...(in tegenstelling tot een stuur)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®de zwarten schreef:e als er iets is dat ik gerust 2dehands zou kopen...(in tegenstelling tot een stuur)
Inderdaad, een stuur koop ik altijd nieuw, maar een stuurpen koop ik gerust nieuw. Dat is zo'n straightforward ding.
Een goede lamp er overheen en je ziet zo of er haarscheurtjes in zitten.
Kwestie van wat ervaring in de metaal.
Wat is er trouwens lastig aan een Ritchey WCS om los te maken?
Of ben je het ahead-dopje vergeten te demonteren?
Ik zou met niet zo veel zorgen maken over de stuurpen. Het stuur is een ander verhaal. Wanneer hij gebogen is zit er maar een ding op: vervangen. Vanaf de achterkant is dit goed te zien. Ook kun je (laten) opmeten of het stuur verbogen is. De wat hiervoor de beste manier is weet ik niet. De keer dat ik op mijn stuur gevallen was de vervorming namelijk nogal duidelijk.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.