Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schakelkabel vervangen

shota
Forum-lid

shota 25 mar 2008 00:33

beste

ik ben bezig om mij schakelkabel te vervangen ik looop alleen tegen een probleempje aan als ik probeer de schakel kabel van mijn rechter schifter te vervangen heb ik geen idee hoe ik de kabel er in moet bevestigen ik weet dat het aan het eind van de kabel een knopje zit die ergens achter haakt. alleen is het gedeelte waar nu de oude kabel in zit hele maal afgesloten er zit geen inbus of iets dergelijks om er bij te komen. heeft iemand een idee hoe ik de oude kabel moet verwijderen zodat ik de nieuwe kabel kan monteren.

( schifter is model shimano 105 groep type geen idee. ik denk het type voor de laaste uitgebrachte er zit nog een inbus boutje aan de voorkant om een kapje kapje los te maken.)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 25 mar 2008 00:56

shota schreef:beste

ik ben bezig om mij schakelkabel te vervangen ik looop alleen tegen een probleempje aan als ik probeer de schakel kabel van mijn rechter schifter te vervangen heb ik geen idee hoe ik de kabel er in moet bevestigen ik weet dat het aan het eind van de kabel een knopje zit die ergens achter haakt. alleen is het gedeelte waar nu de oude kabel in zit hele maal afgesloten er zit geen inbus of iets dergelijks om er bij te komen. heeft iemand een idee hoe ik de oude kabel moet verwijderen zodat ik de nieuwe kabel kan monteren.

( schifter is model shimano 105 groep type geen idee. ik denk het type voor de laaste uitgebrachte er zit nog een inbus boutje aan de voorkant om een kapje kapje los te maken.)

Hoi,

Rechter kabel is dus achter shifter.

Zet de achter shifter op het kleinste kransje. Als je dan de rechter shifter inknijpt en naar binnen draait dan zie je het gat voor de kabel vrijkomen. In die positie kun je de oude kabel eruit duwen en vervolgens de nieuwe erin steken.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 25 mar 2008 01:05

Uit de handleiding. Zie attachement.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

shota
Forum-lid

shota 25 mar 2008 13:31

ik heb gebrobeert de kabel door het gaat je te krijgen dat lukt maar dan zit hij nog steeds vast er zit toch ook nog een knopje aan het eind van de kabel ik denk dat deze nog vast zit

help hoe verder

seger
Forum-lid

seger 25 mar 2008 14:29

Bedoel je deze "knopjes"?

Afbeelding

als je aan het einde van de kabel een kabelstopper hebt zitten, moet je die wel afknippen. Anders pas hij niet door de buitenkabel heen en krijg je je binnenkabel er nooit uit.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 mar 2008 14:33

Nee die bedoelt ie niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

seger
Forum-lid

seger 25 mar 2008 14:33

wat dan wel?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 25 mar 2008 14:33

Als eerste inderdaad zorgen dat de kabel zo veel mogelijk ontspannen is. Dus maximaal afschakelen. Dan rem inknijpen (anders dan komt deze tegen het huis aan waarin het bewegende deel van de shifter scharniert) Vervolgens terwijl je deze ingenepen houdt kabel naar buiten duwen en als het goed is zie je dan vanzelf het dikke stukje komen en kun je de kabel er zo uitrekken. Je duwt dus van binnenkant stuur de kabel naar de buitenkant toe)

Als de kabel vastzit (bijvoorbeeld doordat er bezuinigd is in verleden en er geen rvs kabel is gebruikt) dan wil een beetje WD 40 inspuiten en kabel even ronddraaien weleens uitkomst bieden.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 mar 2008 14:35

Seger schreef:wat dan wel?

Het tonnetje dat echt aan de kabel vastzit en waarmee de kabel in de shifter zit.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

shota
Forum-lid

shota 25 mar 2008 23:16

beste alle het is gelukt inderdaad schifter helemaal terug zetten dan past hij er zo door. nu zit ik waarschijnlijk met een nieuw probleem. het volgende ik ben een oude stalen janjansen aan het opbouwen met een shimano groep 105 nu heb ik een trapas met lagers hollowtech 1 denk ik niet de nieuwste in iedergeval. hierbij ligt het crankstel wat verdiept in het frame. maar deze past niet in het frame van mijn stalen janjansen hierbij zit ook een trapas verder niks mis mee dus gewoon te gebruiken alleen ligt hierbij het crankstel niet verdiept. ik denk dus als ik straks mijn voor derailleur gaan monteren (heb klem besteld om hem te bevestigen aan het frame) dat de derailleur niet ver genoeg komt boven de tandwielen. ik heb al zitten denken om aan de achterkant van het crankstel een mm of 5 weg tezagen. heeft iemand een goed idee?

perik
Forum-lid

perik 26 mar 2008 11:32

Uit wat je schrijft kan ik niet opmaken wat het probleem is, maar zagen lijkt me nooit de oplossing. Een passende trapas voor je Janjansen zou de oplossing moeten zijn!

Verdiep je evt eerst wat meer in de materie. Er is veel informatie te vinden, bijvoorbeeld bij m-gineering:

http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm
http://www.m-gineering.nl/trapas.htm

woutre
Forum-lid

woutre 26 mar 2008 16:06

Misschien even een paar foto's maken, zodat een en ander duidelijk wordt.
Of gewoon overstappen op Campagnolo, dan heb je dit soort problemen nooit meer ;).
Als je je zinsopbouw wat duidelijker maakt is het verhaal denk ik ook beter te volgen.

Plaats reactie