Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Problemen met inklikken Speedplay

sten2
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 apr 2006 17:54

sten2 19 apr 2008 21:20

Hoi,

Ik heb Speedplay pedalen gekozen vanwege de speling en het gemak van het aan beide kanten kunnen inklikken. Echter het inklikken gaat niet altijd. Het lijkt er op dat ik aan de ene kant van het pedaal dan wel in kan klikken en de andere kant niet. Nu zit ik dus weer 'ouderwets'te draaien met het pedaal voor het lukt.


Hoe kan ik de speedplays zo afstellen dat ik (beide kanten) makkelijk inklik?

Dank
Sten

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 apr 2008 22:08

je hebt waarschijnlijk de vier boutjes iets te hard aangedraaid. (heb je de plaatjes wel met olie/dry lube gesmeerd?)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 apr 2008 22:14

In het begin is het even wennen met Speedplay, dit had ik ook en soms nog wel eens.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

sten2
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 apr 2006 17:54

sten2 19 apr 2008 23:09

OK, geolied zijn ze, ik zal de schroefjes eens wat losser draaien.
Ik laat het weten.
Sten

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 apr 2008 23:39

in principe kan het niet zo zijn dat de 1-ne kant makkelijker gaat dan de andere. Het inklikken doe je met je plaatje onder je schoen.
goed je hak naar beneden drukken en niet wringen met je schoen.

succes..

laut
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:53

laut 09 mei 2010 20:35

Vrijdag mn nieuwe fietsie opgehaald, mét speedplay pedalen. Het lukt me maar niet om in te klikken...Nou is het ook voor het eerst dat ik met klikpedalen rijd dus ervaring heb ik niet. Ik probeer eerst met de voorkant van mn voet er in te klikken, en vervolgens de rest. Ik hoor dan wel wat, maar ik zit niet vast. Als je je hak naar beneden duwt gaan je tenen weer omhoog, tenminste bij mij :p
De 2 schoefjes, waar bij staat 'heel in' en 'heel out' heb ik zo ver mogelijk naar buiten gedraaid...Wie heeft er nog een gouden tip voor mij...;)?!
:D

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 mei 2010 20:53

laut schreef:Vrijdag mn nieuwe fietsie opgehaald, mét speedplay pedalen. Het lukt me maar niet om in te klikken...Nou is het ook voor het eerst dat ik met klikpedalen rijd dus ervaring heb ik niet. Ik probeer eerst met de voorkant van mn voet er in te klikken, en vervolgens de rest. Ik hoor dan wel wat, maar ik zit niet vast. Als je je hak naar beneden duwt gaan je tenen weer omhoog, tenminste bij mij :p
De 2 schoefjes, waar bij staat 'heel in' en 'heel out' heb ik zo ver mogelijk naar buiten gedraaid...Wie heeft er nog een gouden tip voor mij...;)?!


Hoi,

Nee, zoals jij het beschrijft werkt het niet met SpeedPlay (Ik probeer eerst met de voorkant van mn voet er in te klikken, en vervolgens de rest).

Probeer eens 1 trapper naar beneden en dan RECHT van boven je schoen erop drukken tot je echt een goede klik hoort.
Mocht je een Spinner of Tacx hebben dan zou ik daar eerst eens even op proberen.

Met SpeedPlay kun je niet, zoals met SPD-SL, het pedaal 'schrapen' met de punt en vervolgens inklikken.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

laut
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:53

laut 09 mei 2010 21:33

Thx voor de snelle reactie! Zal het zo even weer proberen. Al dacht ik dat ik deze methode ook wel geprobeerd heb. Heb mn fiets eerst maar op de tacx geparkeerd, met die pedalen ben ik voorlopig een gevaar op de weg :p. Ik zag wel dat het voor lichtgewicht rijders lastiger is...nou dat merk ik, want ik val in die categorie. Net een flink bord lasagne opgepeuzeld, misschien weeg ik dan wat kilo's meer en lukt het wel..:p
:D

Died007
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2024 20:26

Died007 20 mar 2024 20:40

Ik heb deze pedalen gekocht, volgens de verkoper geweldig en makkelijk inklikken. Ik worstel nu al maanden met inklikken. Krijg van de leverancier de aanwijzing horizontaal in te klikken. Wat ik ook doe het werkt niet. Schroeven los gezet, olie en vet geprobeerd. Inklikken is levensgevaarlijk. Nogmaals aan leverancier gevraagd wat te doen. Ik heb de techniek bekeken. Een metalen (open) ring moet circa 6 mm (exact 3 mm naar voren en 3 mm naar achteren uitgezet worden om in te klikken. Dat moet gebeuren door 100% gelijkmatige rechtstandige druk te zetten met schoen op het pedaal. De rand van het pedaal is 45 graden geslepen. Dus met veel power lukt het bij een 100% haakse hoek, waarbij het pedaal ook rechtstandig moet blijven (!) tijdens opstappen in verkeer... Sorry mensen, maar wat een domme constructie, dit is eerder chinees dan innovatief made in USA. Wahoo raadplegen heeft ook geen enkele zin. Hebben alleen een nietszeggende instructie film beschikbaar. Maar een oplossing wordt door zowel leverancier en productent niet geboden. Een soepelere ring is niet beschikbaar. Het zou me niets verbazen dat de ring van een goedkope legering gemaakt is waardoor de oorspronkelijk functionaliteit niet meer werkt. Hoe dan ook. Is sloop deze rotzooi van mijn fiets en neem mijn oude vertrouwde Looks weer in gebruik. Ervaring rijker, 200 euro armer.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 21 mar 2024 16:44

Ik rijd al heel lang met Speedplay. Wat ik altijd doe is niet van voor naar achteren drukken zoals je bijv bij SPD doet, maar van binnen naar buiten. En dan click je altijd goed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mar 2024 17:25

Died007 schreef: 20 mar 2024 20:40 .......... Is sloop deze rotzooi van mijn fiets en neem mijn oude vertrouwde Looks weer in gebruik. Ervaring rijker, 200 euro armer.
En toch zijn er heel veel fietsers die zweren bij Speedplay.
Ik ben trouwens al heel veel jaren heel tevreden van mijn Time RXS pedalen. :)

** Topic van bijna 14 jaar van onder het stof gehaald, qua duurzaamheid kan dat tellen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2024 18:49

Veel onjuistheden. Een soepelere ring is wel beschikbaar, want er zijn light action cleats. Deze zijn grijs tegenwoordig.

Meestal heeft het niet inklikken probleem met verkeerde montage van de schoenplaten te maken. De verkeerde shims onder de 3 bouts adapter, waardoor de schoenplaat ietwat krom getrokken wordt. Of de montageschroeven van de cleat plaat staan vele malen te vast. Een nieuwe is iets stroever dan een oude, maar dat lost normaal gesproken in een paar ritjes wel op.

Bij de overgang naar wahoo is er wel veel slechter geworden. En het is niet meer made in de the USA. Maar in de basis werkt het toch echt. En ik klik sneller in dan al fijn fietsmaten. En dat kost niet echt heel veel kracht.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie