Klinker rondjes
Afgelopen zondag stond ik aan de start in Steenbergen, Amateur A.
Het was een zogenaamd klinker rondje, ik kreeg daar ook het gevoel dat ik mijn kracht niet goed over kon brengen, en verloor veel meters.
Waar ligt dit aan?
Misschien andere wielen of banden te hard?
Of misschien ben ik wel te slecht, wie weet?
Wie heeft er een suggestie?
Het was een zogenaamd klinker rondje, ik kreeg daar ook het gevoel dat ik mijn kracht niet goed over kon brengen, en verloor veel meters.
Waar ligt dit aan?
Misschien andere wielen of banden te hard?
Of misschien ben ik wel te slecht, wie weet?
Wie heeft er een suggestie?
Tsjaa....., doortrappen dan maar?
-
wouter1992
- Forum-lid
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 24 apr 2007 17:41
Zelf ben ik vrij licht en op de klinkerrondjes moet ik altijd goed achter op mijn zadel zitten op niet helemaal over de weg te stuiteren. Ook moet je niet in een te licht verzet rijden. Mij is altijd geleerd om op klinkertjes net wat zwaarder te trappen.
time vx special pro / trek 9.8 oclv.
Bandenspanning is in zulke parcoursen nog belangrijker dan op glad asfalt! Zorg dat je niet al te veel pompt dus. Wat Wouter zegt over het verzet klopt inderdaad! Je souplesse wordt enigszins verstoord door de trillingen, waardoor je beter wat zwaarder kunt trappen. Positie op de fiets is persoonlijk, maar achter op je zadel zitten kan helpen het achterwiel wat beter aan de grond te houden. De een geeft voorkeur aan handjes op het stuur, de ander op de shifters, en weer een ander in de beugel. Aangezien je in de koers zit, zou ik ze toch in de beugels houden i.v.m. meer controle en een diepere zit.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Steenbergen rij ik NOOIT meer. Ik ben een liefhebber van "echte" criteriums, maar dit rondje is domweg gevaarlijk. Als je bijvoorbeeld in dat nauwe straatje voor de laatste bocht op zo'n paaltje klapt, en er staan er nogal wat, ben je gewoon klaar.
Even on-topic: op dergelijke rondjes moet je niet meer dan 7 bar in je banden doen. Ik ben wat zwaarder en groter, maar ook ik doe dat niet. Als ik jou was en je bent rond de 70 kg, zou ik zelfs eeder richting 6,5 gaan.
Even on-topic: op dergelijke rondjes moet je niet meer dan 7 bar in je banden doen. Ik ben wat zwaarder en groter, maar ook ik doe dat niet. Als ik jou was en je bent rond de 70 kg, zou ik zelfs eeder richting 6,5 gaan.
Gang is alles...
Ik weeg zelf rond 85kg, redelijk zware en grote renner dus, het zou me dus wel redelijk af moeten gaan. maar ik had mijn bandjes ook op 8+bar staan, en gebruikte mijn Zonda wielen, misschien beter een handgespaakte set kunne kiezen of maakt dat niet veel verschil, heb nog cpx33 liggen?
Tsjaa....., doortrappen dan maar?
-
hanoskator
- Forum-lid
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
- Locatie: Groningen
wenum schreef:Inderdaad, ik reed De Wijk met 8,5 bar achter en 8 voor.
Ik had gewoon pijn in me handen vanaf ronde 1
Dat doe ik dus ook nooit meer.
Maar met een lagere bandenspanning heb je toch wel minder grip?
zo erg was de wijk toch niet? ik reed daar ook, niks aan de hand bij mij
Trainen is voor talentlozen =P
-
yourivannoorden
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19 apr 2008 22:48
ik ben nog geen 60 kilo en reed steenbergen bij de junioren gewoon 8 bar
als je 6.5 bar rijd heb je wel heel veel weerstand
als je 6.5 bar rijd heb je wel heel veel weerstand
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Onzin, de ideale luchtdruk is gewoon afhankelijk van jouw gewicht en de ondergrond. Als je met 8 bar over klinkers of kasseien gaat rijden terwijl je 60 kg weegt en 23 mm banden/tubes hebt, dan ben je gewoon onnodig aan 't stuiteren en daardoor neemt de rolweerstand juist toe.
Kasseirondes rijd ik juist met 8 a 9 bar! om te voorkomen op stootlek of dat me banden te zacht staan en de velgrand bij me tubes raken...
Was in Kassei Omloop Exloo vorig jaar een mooi voorbeeld van, de Restore dames reden met verschillende spanningen in hun banden, het viel de mechanieker op dat bij degene die ze iets zachter wilde hebben allemaal lek reden dan die er 8/9 bar in hadden staan. Zelfde bij DSB rensters.
Was in Kassei Omloop Exloo vorig jaar een mooi voorbeeld van, de Restore dames reden met verschillende spanningen in hun banden, het viel de mechanieker op dat bij degene die ze iets zachter wilde hebben allemaal lek reden dan die er 8/9 bar in hadden staan. Zelfde bij DSB rensters.

