Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

kop of munt?

panache
Forum-lid

panache 07 mei 2008 11:07

Heb dan toch eindelijk de knoop doorgehakt: 'k ga mij richten op't warme asphalt, de weg en de charme van't lange afstandswerk.

Ben dus aan't sparen voor een schone koersfiets, rond de 1000€, maar vooraleer ik dat geld bij elkaar heb is't weer winter vrees'k. Daarom, zeker nu de zon zo schijnt, ben 'k op zoek naar een voorlopige fiets, iets waar 'k simpelweg wat mee over de weg kan, en waar'k mee kan experimenteren op't vlak van't technische (op dit moment heb ik nauwelijks een naaf van dichtbij gezien en't cranckstel situeerde ik bij wijze vann spreken vorige maand nog in de buurt van't stuur).

Soit, 'k ben dus op zoek naar 'n goedkope fiets die'k eventueel nog tegen de helft van de prijs kan inruilen bij m'n volgende aankoop, een fiets die'k zonder al te veel erg uit en in elkaar kan draaien, en wat toch nog redelijk 'ça va' op de weg rijdt.

Ben uitgekomen bij de volgende twee fietsen, waar'k ondertussen verliefd op ben geworden, zeker op deze eerste, en idd, 'k heb haar al eens eerder geposted op't forum ;)):

1. [img=http://images.kapaza.com/photoslarge/89 ... 943645.jpg]

Versnellingen zijn nieuwe Sora-onderdelen, voor de rest de (originele?/oude) Campa-groep (weet nog niet welke Campa-afmontage er precies opligt, dat hoor ik ergens deze week van de verkoper)

2. [img=http://images.kapaza.com/photoslarge/94 ... 407503.jpg]

Bouwjaar 1998, Shimano 105, SRG30 wielen van 3 jaar oud

Vraag is nu: kop of munt? Deze colnago kost iets van een 250€, de merckx 125€. Welke fiets kan ik later nog het gemakkelijkst inruilen bij de fm of doorverkopen? En is die Shimano 105 van 10 jaar oud beter dan de nieuwe Sora?

Wat zouden jullie doen?

M'n intuitie leidt mij naar de colnago. Vind het gewoon 'n zalig schone fiets, wil er zo opspringen en richting horizon mee rijden :)
vriendelijke groet, Philip Albert

perik
Forum-lid

perik 07 mei 2008 11:18

Ik vind ook de Colnago ook verreweg het mooiste om te zien, hoewel een beetje duur voor wat je krijgt. Bij die oudere onderdelen is niet zozeer de vraag "welke is beter?" maar meer "welke werkt op dit moment nog het beste?". Shifters gaan na een tijdje duidelijk minder goed schakelen, er komt speling op derailleurs, trapas etc. Is het mogelijk beide fietsen te gaan bekijken? Dan zou ik dat doen en dan je keuze maken.

pinguin
Forum-lid

pinguin 07 mei 2008 11:24

Die Colnago is zoals een Austin Mini of VW kever, daar kun je overal mee komen ongeacht of het om een recent of nieuw model gaat.
Een Merckx is niet mis maar mist toch wat uitstraling t.o.v. een Colnago.

Een héél subjectieve reactie...
No pain, no game!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2008 11:31

Voor de helft van de prijs van die Colnago zou ik de Merckx nemen.
Nieuwere groep, Shimano 8-speed, makkelijker en goedkoper aan reserveonderdelen te komen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 07 mei 2008 11:42

de colnago, absoluut.
Op termijn zou ik daar een nieuwe groep opzetten, nieuwe wielen, en voor minder dan 1000 heb je een prachtfiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

panache
Forum-lid

panache 07 mei 2008 16:35

@ Perik: De Colnago vindt ge wat duur voor wat 'k er voor krijg? 'k zal onderhandelen met de verkoper en zien hoeveel ik er van afkrijg. 'k denk/hoop dat ik tot 200€ kan zakken. Merci voor't advies

@ Pinguin: subjectieve reacties doen't hem vaak. 'k zit ook meer met sentiment dan met verstand naar die fietsen te kijken. Zoals 'k al zei zal't inderdaad waarschijnlijk de Colnago worden (schoon vergelijking met 'n old timer)

@ de zwarten: nieuwe groep opzetten: 'k kijk er naar uit dat zelf te proberen (of iets gemakkelijker: de wielen vervangen :p)

@ GastheerG: idd, zoals ge zegt heeft inruilen weinig zin. waarom een schone fiets waar ge plezier en goei herinneringen aan hebt gehad inruilen voor 'n appel en n ei, c'est vrai ça.

panache
Forum-lid

panache 11 mei 2008 20:36

Om't verhaal af te maken: 'k ben juist terug van 'n eerste toer op m'n nieuw fiets - 't is de colnago geworden en 'k ben der blij als een kind mee, zeker omdat ik na lang discussieren haar mee naar huis heb mogen nemen voor 180€.

Nu eerst en vooral al eens die gele zelfgemaakte stickers op voorvork en boven bracket er van af halen (de vorige eigenaar was blijkbaar zo verzot van de naam 'colnago' dat hij met zelfgemaakte plakletters hele voor- en achtervork heeft volgeplakt met de naam, goed bezig) En dan ook maar meteen dat stuurlint vervangen door 'n wit lint (nu lijkt het alsof ik aan't rondrijden ben met bloedende vingers)

En dan op't gemak verder ombouwen, te beginnen met de afmontage. Nu ligt er een mix op van campa onderdelen (mirage) en sora (voorderailleur zegt 'klak' - achterderailleur zegt 'tik' :)) Uit intuïtie (en onervarendheid?) zou'k gaan voor 'n volledige Tiagra of 105 afmontage, maar op't forum las ik hier en daar dat sommigen 't haast heiligschennis zouden vinden iets anders dan campa te leggen op 'n colnago. Is dat zo? En waarom?

Voila, en nu eens op't forum opzoeken hoe'k 't best die plakletterkes van m'n verchroomde buizen afkrijg :)
[aangepast bericht: plakletters zijn er ondertussen al vanaf: wasbenzine deed de truc, ideaal]

chevalier
Forum-lid

chevalier 12 mei 2008 00:30

Hoi lees met veel belangstelling je stukje, en gefeliciteerd met je aankoop welkom in het wieler peleton .
Zou er zelf persoonlijk een zwart stuurlintje op gooien.
Het rijgedrag met een rechte vork is wel wat nerveuzer en directer maar daardoor leer je wel goed sturen en recht rijden.

pim3
Forum-lid

pim3 12 mei 2008 11:01

Ik zou voor Campa gaan. Op een slank stalen frame zien die huge shifters van Shimano IMHO niet zo mooi uit.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie