Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wanneer is het sport, wanneer ontspanning?

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 22 feb 2011 22:59

Onlangs heb ik met diverse collega's een vermakelijke discussie gevoerd over wanneer iets een sport is.
Om te beginnen, wat zegt de Dikke Van Dale over de term 'sport':
1. sport de; v(m) -en, trede van een ladder
2. sport de; v(m) -en, allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen.

En dan gaat het me in deze alleen om de tweede verklaring.
De hamvraag luidde wanneer vind je iets een sport en wanneer vind je het een (plezierige/gezonde) tijdsbesteding?
Een paar voorbeelden.

1.
Golf, persoonlijk vind ik het geen sport, maar een bezigheid die zondermeer enorm veel behendigheid / vaardiheid / ervaring vereist, maar waar relatief weinig fysieke inspanning aan te pas komt. En natuurlijk is het plezierig om een paar kilometer te lopen en af en toe een balletje te tikken, maar op een mindere dag stappen ze in een golfkarretje... Ik vind het dus een bezigheid, een plezierige voor diegene dan.

2.
Triathlon, vind ik persoonlijk de definitie van sport het best weergeven door de verscheidenheid aan bewegingen en belasting, evenals de klassieke athletiek onderdelen.

3.
Wielrennen, vind ik op hogere uitvoerende niveau's geen discussie; zondermeer in te delen als sport. Het vergt immers jarenlang (zware) fysieke inspanning om te presteren, maar dit geldt net zo goed voor de fanatieke toerist die zijn duizenden kilometers per jaar aflegt om zijn/haar persoonlijke doelen te halen. Maar, iemand die een enkele keer per jaar zijn/haar fiets pakt en daar hooguit een uurtje in D1 zone op doorbrengt, dat vind ik dan geen sport maar ontspanning/bezigheid.

Mijn persoonlijke insteek; zonder al te veel lichamelijke inspanning vind ik het iets geen sport, maar een bezigheid. Met als basis de klassieke onderdelen van de olympische spelen.
Kortom, wat vinden jullie wanneer iets gedefinieerd kan worden als sport en wanneer niet?


Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Gebruikersavatar
ottie
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:04

Gebruikersavatar ottie 22 feb 2011 23:16

Tsja, lastige.

Maar in de hoofdlijn denk ik er hetzelfde over

[quote="arjan916"]Mijn persoonlijke insteek; zonder al te veel lichamelijke inspanning vind ik het iets geen sport, maar een bezigheid. Met als basis de klassieke onderdelen van de olympische spelen.
Kortom, wat vinden jullie wanneer iets gedefinieerd kan worden als sport en wanneer niet? [/quote]

Triathlon, hardlopen (ultrarunnning) en wielrennen zijn zeker sport als de beoefenaar het niet op z'n elf-en-dertigst doet. Maar bergbeklimmen, sportklimmen ook als er een zeker niveau wordt gehaald.

Veel (team-)balsporten vallen wat mij betreft af, tenzij op hoog niveau gespeeld. Squash en tennis zijn bij voldoende inzet ook sport. Bij gebrek aan fysieke inzet kan een rondje fietsen ook gewoon een mooi stukje tijdverdrijf zijn. Da's nou het mooie dat je dat af kunt wisselen. Soms gewoon genieten en soms doorgaan totdat je helemaal stuk zit.

Maar nu ik er over nadenk is voor mij wellicht de toewijding en fysieke inspanning van de sporter zelf bepalend.

Neemt niet weg dat ik fietsen voor mezelf, ook bij inspanning tot uitputting, toch vooral als tijdsbesteding zie totdat er een 'tegenstander' in de vorm van een (peloton) andere fietser(s) is. Dan is het ineens sport ;-)
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 22 feb 2011 23:18

Als je de definitie van de Van Dale volgt dan kun je al veel 'sporten' uitsluiten. Er wordt namelijk gesteld dat het gaat om vaardigheid, kracht en inzicht....dus niet of. Je zou dan dus schaken, vissen, darten etc kunnen uitsluiten, omdat dat bezigheden zijn die bv. geen kracht vergen.

Ikzelf ben altijd geneigd te zeggen dat iets een sport is als het een activiteit is waarvan je hartslag flink omhoog gaat, en die je dan een bepaalde tijd volhoudt.
Als iemand zegt dat ie aan sport doet, dan hoort daar zeker nog een vorm van herhaling in te zitten. Iemand die bv. slechts 1x per kwartaal een sport-activiteit doet, doet in mijn ogen niet aan sport.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 22 feb 2011 23:20

[quote="arjan916"]
'sport':
1. sport de; v(m) -en, trede van een ladder
2. sport de; v(m) -en, allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen.
[/quote]

zoals jij het stelt zou sport een hoge inspanning vereisen, gemeten aan een algemene (hoge) standaard. Ik vind jouw definitie beter passen bij het begrip 'topsportwedstrijden'.

Trede van een ladder vind ik juist een mooie metafoor. Sport is afhankelijk van het niveau waar jij je bevindt. Net zo min als je sporten bij een kind beoordeelt op het 'objectieve' resultaat, zou je dat ook niet moeten doen bij iemand die minder getraind is. Jezelf uitdagen verder te gaan dan je makkelijkerwijs kunt, vind ik sport.

En het verschil tussen sport en ontspanning: kan sport niet ontspannend zijn?
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 22 feb 2011 23:28

Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning.

nl.wikipedia.org/wiki/Sport
Afbeelding

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 22 feb 2011 23:28

[quote="Fructus"]En het verschil tussen sport en ontspanning: kan sport niet ontspannend zijn?
[/quote]

Jazeker, ik denk dat het juist één van de basisbeginselen is waarom je bij sport terecht komt / bent gekomen.
Maar dat was niet helemaal de insteek van de discussie.

Hoe langer je erover nadenkt en er (met collega's ofzo) over doorgaat, des te leuker / verhitter de discussie wordt, probeer maar ;)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 22 feb 2011 23:33

@Arjen

Je bedoeld dat de discussie een soort sport wordt? :p
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 23 feb 2011 07:14

Wat precies sport is, is al heel lang onderwerp van discussie. Allerlei partijen die zich met sport en onderzoek bezighouden hebben daarom zelfs richtlijnen voor sportonderzoek (RSO) opgesteld. De definitie die daarin gehanteerd wordt is:

"Sport is een menselijke activiteit die veelal plaatsvindt in een specifiek organisatorisch verband maar ook ongebonden kan worden verricht, doorgaans met gebruikmaking van een - al dan niet in de eigen woonplaats gesitueerde - ruimtelijke voorziening en/of omgeving, op een manier die is gerelateerd aan voorschriften en gebruiken die in internationaal verband ten behoeve van prestaties met een competitie- of wedstrijdelement in de betreffende activiteit of verwante activiteiten tot ontwikkeling zijn gekomen."

Volgens de RSO worden mensen die in Nederland eens per maand aan bovenstaande definitie voldoen tot de sporters gerekend. Meer info

Heb je extra input voor een volgende discussie met collega's ;)

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 feb 2011 11:41

Zeg nooit aan een schaker dat schaken geen sport is!
Wat meteen aangeeft dat de grens gewoon niet duidelijk te trekken is; wat mij betreft valt schaken (net als diepzeeduiken of snooker) erbuiten, maar bergwandelingen of alpinisme (mits de nodige intensiteit) horen er m.i. wèl bij. En golf, tja: hangt ervan af of de golfer in kwestie zich te voet of in zo'n elektrisch wagentje verplaatst zeker? ;)

Dingen met een minimale fysieke inspanning waarin een competitie op hoog niveau bestaat kunnen door de hoge inzet en intensiteit dan toch weer een sport worden (cafésporten als darts of biljart, pétanque of pistool-/boog-/karabijnschieten) - maar bij schaken is de fysieke inspanning geheel onbestaand.

En zo hanteert iedereen wel zijn eigen definitie...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5911
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 feb 2011 11:55

Mijn definitie:
Sport is sport indien er wedstrijden in bestaan!! Je moet je kunnen meten met anderen. Er moet iets te winnen zijn. Anders blijft het een bezigheid.

Spinnen is dus geen sport hoe vermoeiend dit ook kan zijn
Apinisme ook niet; Free style klimmen weer wel (daar zijn ten slotte wedstijden in)

Darts is dus ook een sport; snooker en schaken ook. Net zo goed als wielrennen een sport is. Toerfietsen is volgens mijn definitie dus ook een sport; er zijn wedstrijden in! Maar als je alleen maar wielrent zonder dat je ooit aan wedstrijden deelneemt, kun je niet stellen dat je aan sport doet. Wel dat je zeer actief bent.




Live fast; die young. mijn blog

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 feb 2011 12:16

Dat laatste vind ik onzin: dan vereng je sport tot competitesport, en dat is maar één aspect van het sporten. Ook buiten een competitef verband kun je je 'bezigheid' immers zeer intensief beoefenen: een recreatief rondje rijden samen met moeder de vrouw (elk op dezelfde Gazelle-fiets, in man- en vrouw-versie) is inderdaad bezwaarlijk sport te noemen, maar een stevige fiets- of MTB-tocht aan strak tempo is dat wèl (en als je zulks in gezelschap onderneemt wil je je uiteindelijk ook altijd meten met je maten)

Overigens bestaan er ook wel wedstrijden in alpinisme, en zit er zelfs daarbuiten vaak een competitief element in (als allereerste de top van de Nanga Parbat of de Matterhorn bereiken: reken maar dat dat ook een heuse wedstrijd was, met winnaars en verliezers)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 feb 2011 12:19

Het woord ontspanning staat ook in de definitie van van Dale, volgens mij gaan velen daar hier aan voorbij.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie