Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Mini-auto en racefiets...

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 27 mei 2008 02:16

Sta op het punt een nieuwe auto aan te schaffen, een mini-auto. Goedkoop in aanschaf, verbruik, onderhoud en wegenbelasting. Dus ik dacht aan een Smart, Daihatsu Cuore, Toyota Aygo, of de toekomstige Suzuki A-Star...

Maar de racefiets moet wel mee kunnen. De auto met de meeste binnenruimte is zondermeer de Cuore. Maar de wegligging van de Aygo is een stuk beter, rijdt gewoon iets prettiger (voorzover ik dat na een testrit kon beoordelen). En de Smart fortwo is gewoon heel cool (en zuinig, de MHD versie), maar heeft geen achterbanken, laat staan ruimte voor een fiets.

Dus zoeken naar een geschikte fietsendrager; 3 types: fietsendrager op dak, fietsendrager hangend aan achterklep of fietsendrager rustend op trekhaak. Fietsendrager op trekhaak is een dure optie (trekhaak kost zo'n 600euro extra bij de Cuore). Is het de moeite waard? Wat is het voordeel? Zal wel een drager op de klep worden. In de Cuore kan wet betreft de binnenruimte bij neergeklapte achterbanken de fiets zonder meer mee... Dus ik neig naar de Cuore...

Iemand ervaring met kleine zuinige autootjes, fietsvervoer en vakanties?



lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 27 mei 2008 09:04

Achterop de klep is niet zo'n denderende optie. Altijd een geknoei om die dingen te monteren en de klep en de scharnieren zijn niet gebouwd op die belasting.
In de auto is altijd beter, ook voor je fiets.

wjg49
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2005 15:13

wjg49 27 mei 2008 09:45

Ik stond zelf vorig jaar voor dezelfde keuze, heb toen voor de daihatsu Sirion II gekozen. erg veel binnenruimte, betere wegligging als de cuore.
tot op de dag van vandaag(8000km verder) nog altijd zeer content met de keuze.
Ik vond de aygo en de peugeot 107/citroen C1 echt te klein. de Cuore is wat groter en echt zuinig, maar legt het in vergelijk met het grotere broertje de Sirion toch af qwa ruimte en gebruiksmogelijkheden.
Vooral omdat je bij de Cuore o.a. echt de verschuifbare achterbank erbij moet nemen is het prijsverschil m.i. kleiner dan de voordelen van de sirion

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 27 mei 2008 10:02

Ik ken idd iemand die het lukt om twee personen, kampeertroep en twee fietsen in een Daihatsu Cuore te proppen.

Als je veel wilt meenemen is een fietsendrager natuurlijk altijd fijn, maar het feit dat er een fiets in de auto kan zou ik zwaar mee laten tellen voor incidenten bijv. waarbij je niet altijd zin hebt om die fietsendrager tevoorschijn te halen en te monteren.

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 27 mei 2008 13:16

Ik heb een kleine auto, een nissan sunny en een fietsendrager voor op de achterklep/bumper. De drager is in twee minuten gemonteerd en steunt voornamelijk op de achterbumper. In de auto is natuurlijk altijd beter, maar ja, dan moeten de kinderen op de achterbumper.......Ik heb nog nooit problemen gehad met het vervoer van 2 fietsen plus kinderfiets.
Tot nu toe ben ik er tevreden over.
Iets achteruit de auto pakken is als de hele zooi gemonteerd is, is natuurlijk wel wat moeilijker......
nulla tenaci invia est via

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 27 mei 2008 13:29

Een Brink afneembare trekhaak en de Multidrager voor het fietstransport.
Dit alles gecombineerd met een Daihatsu Cuore is een erg zuinige combinatie...
Het werkt perfect en op lange afstaande echt 1:23 .
Dat scheeld nogal als je eerst een Galant 2 L met 16 kleppen hebt gereden( ikke).
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 27 mei 2008 13:45

Ik weet niet of het in het budget zit maar ik heb zelf een Daewoo Matiz.. autotje is relatief licht 751kg (ja erg vervelend ik weet 't) en erg zuinig de 1.0 versie die ik heb haalt 1-18 en de 1.4 versie haalt 1-20 op lange afstanden zonder problemen. de achterbank kan plat waarbij een volledig vlakke laadvloer ontstaat. met de wielen eruit plaats ik er zonder problemen 2 racefietsen + tassen in.

Welilcht is het 't overdenken waard, overigens zijn de autotjes relatief waarde vast en rijden ze zonder problemen richting de 200.000km.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 27 mei 2008 16:43

[quote="NEOS"]Een Brink afneembare trekhaak en de Multidrager voor het fietstransport.
Dit alles gecombineerd met een Daihatsu Cuore is een erg zuinige combinatie...
Het werkt perfect en op lange afstaande echt 1:23 .
Dat scheeld nogal als je eerst een Galant 2 L met 16 kleppen hebt gereden( ikke).[/quote]

Heb je de nieuwste Cuore? De trend of premium? Zat zelf te denken aan de premium, want dan heb je alle standaardopties van de trend er in 1 keer 'gratis' bij. Kost wel 2000 euro extra, maar ach; stuurbekrachtiging, radio/cd, electrische ramen, toerentellers, verstelbare achterbank, etc. Hoe bevalt de Cuore je? Ik vond de auto zelf nogal overhellen in de bochten (smalle wielbasis), maar aan de andere kant ook niet echt een reden om de auto niet te kopen....

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 27 mei 2008 18:28

@ Auke.
We lachen nog steeds ( dat was wat de dealer ons beloofde).
Zelf heb ik het uitloop model van vorig jaar gekocht maar wel met alle opties op airco na.
We zijn van plan om om de 3jaar een nieuwe te kopen.
Voordelen: het verbuik ,ANWB opgezegd,erg goedkope belasting en de verzekering wat ook veel scheeld.
Soms missen we wel de laadruimte maar als je de bank plat legd kan er toch aardig wat in.
Wel nemen we volgende keer geen zwarte omdat je er alles op ziet.

:D
cornelli racing cycles Uden

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 27 mei 2008 19:01

Als je event. gaat voor de fiets buitenop kan je ook de 'simpele' Thule voor drie (vier) fietsen overwegen. Heb zelf jaren met tot drie fietsen er op rondgereden, groot voordeel is dat ie zo licht is dat je 'm compleet met fietsen eraan zo op een af tilt; voor als je even achterin ergens bij moet. En het zit als gelast.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 27 mei 2008 22:32

[quote="NEOS"]@ Auke.
We lachen nog steeds ( dat was wat de dealer ons beloofde).
Zelf heb ik het uitloop model van vorig jaar gekocht maar wel met alle opties op airco na.
We zijn van plan om om de 3jaar een nieuwe te kopen.
Voordelen: het verbuik ,ANWB opgezegd,erg goedkope belasting en de verzekering wat ook veel scheeld.
Soms missen we wel de laadruimte maar als je de bank plat legd kan er toch aardig wat in.
Wel nemen we volgende keer geen zwarte omdat je er alles op ziet.

:D[/quote]

Zie je vuil sneller op zwart dan op grijs of rood? En hoe rijdt de Cuore; is ie erg onstabiel bij zijwind en heb je ook last van overhellen bij snelwegafslagen of minirotondes? En zou er zelfs een fietskoffer passen in de cuore bij voorovergeslagen achterbanken? Jaja, ik ben erg nieuwsgierig, haha.

De Opel Corsa met FlexFix is ook errug leuk!
http://www.opel.nl/contact/magazine/pag ... s=corsamag

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 mei 2008 23:49

Heb je al naar een Twingo gekeken? Die zijn ook ruim (ook voor passagiers trouwens), zuinig, goedkoop in aanschaf en rijden volwassen.

Plaats reactie