Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Road Tubeless

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 30 jul 2008 23:56

Is dit de nieuwe trend voor 2009?
Shimano had al een tijdje road tubeless wielen, Campagnolo komt met 2-Way Fit wielen die klaar zijn voor tubeless, en nu komt ook Specialized met tubeless wielen.

Wat is het? Fietsen zonder binnenband! Je hebt er wel speciale banden en wielen voor nodig, zodat de lucht niet ontsnapt. Of je moet een set wielen hebben zonder spaakgaten, die kan je vrij simpel geschikt maken met iets als NoTubes.
Wat heb je er aan dan? Doordat je geen binnenband hebt, kan je geen steeklek meer krijgen. Ook rotzooi die door de buitenband heen prikt, kan geen binnenband lek prikken. Bij het Mountainbiken bestaat het al véél langer en daar bevalt het volgens mij wel goed. Ene Lennard Zinn heeft in het Road Tubeless principe in ieder geval ook volledig vertrouwen.
Verder heb je een verminderde rolweerstand door het ontbreken van een binnenband. Omdat Hutchinson achter het "Road Tubeless" systeem zit, is het tot nu toe de enige fabrikant die geschikte banden maakt. Volgens een test van Tour Magazin levert de Hutchinson Fusion 2 band met binnenband ruim 50 watt weerstand bij 35 km/u, de tubeless versie van dezelfde band nog geen 35. Overigens levert de Conti GP4000S (met binnenband dus) ook nog geen 35 watt rolweerstand, maar stel dat Continental een tubeless versie van de 4000S zou maken?

Natuurlijk zijn er ook nog nadelen: het schijnt dat de band oppompen zo makkelijk nog niet gaat. Mocht je dan toch nog een lekke band krijgen onderweg dan kan je handpompje bijvoorbeeld kan een platte band niet oppompen, een CO2 pompje is dan nodig.
Ook is de afdichting lang niet zo goed als met een binnenband waardoor je 0,5 tot 1 bar per dag aan druk verliest. Dat is dus veel pompen!
Tenslotte is er weinig keuze qua wielen/banden, maar ik denk dat dat gaat veranderen komend jaar!
Oja, volgens mij is het ook behoorlijk duur ;)

Wat denken jullie?

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 31 jul 2008 08:49

Ik werd er vorige week bij de Transalp mee geconfronteerd. Een paar mannen reden enthousiast met no-flats. Voor ATB's hebben ze speciale velglinten, waarna je no-flats kunt gebruiken (dus zonder binnen band)

Voor de racefiets heeft no-flats een speciale binnenband inclusief no-flats. Je gebruikt dus je eigen favoriete buitenband. Wat betreft het oppompen heb ik geen (negatieve) opmerkingen gehoord.

Hier in de polders is het voor mij allemaal niet zo boeiend om een keer lek te rijden. Ik zie een goede toepassing voor het rijden in de bergen. Mijn angst daar is dat ik in een snelle afdaling lek rij.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 31 jul 2008 12:17

daj schreef: Natuurlijk zijn er ook nog nadelen: het schijnt dat de band oppompen zo makkelijk nog niet gaat. Mocht je dan toch nog een lekke band krijgen onderweg dan kan je handpompje bijvoorbeeld kan een platte band niet oppompen, een CO2 pompje is dan nodig.


Indien het systeem hetzelfde werkt als de MTB variant:
Als je een lekke band krijgt die zichzelf door de no tubes vloeistof niet dicht, plaats je het best een binnenband. Deze kun je prima met een handpompje op druk brengen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8635
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2008 15:48

Ik rijd al zes jaar met tubeless op de MTB en de laatste drie jaar met non-tubeless banden en vloeistof (zonder biba)

Het werkt goed op de MTB vooral kleine gaatjes doorentje, steentjes enzo dicht de vloeistof zeer goed, daarnaast biedt tubeless in het algemeen het voordelen dat je op veel lagere bandenspanning kan rijden doordat de kans op snakebites nihil is, dit zal op de racefiest geen voordeeel zijn, wellicht voor veldrijden.

Je hebt minder kans op een klapband en de band loopt minder snel leeg als ie lek gaat.

Ik verwacht dat de extra vloeistof bij een racefiest niet gaat werken de druk in racefiestbanden is vele malen hoger een MTB rijd je op 1,6 tot max 2,5 bar. Ik geloof nooit dat de vloeistof op 6-10 bar gaat dichten

daarnaast weegt een tubelessband rond de 200gr zwaarder dan een gewone, door een gewonen te monteren met vloeistof (circa 60gr) bespaar je dus 140gram per wiel en dat is veel. Neem je een non-tubeless band en binnenband zit je toch al gauw 50 - 70 gram zwaarder.

Ps.
Leuk als ze het nu op op de racefiets gaan doen, krijgen we hier ook topic, hij lekt langs de velrand, hij lekt door het ventiel, hij lekt door de spaken, Mijn band loopt van de velg, ik krijg mijn band niet opgepompt, hij loopt langzaamleeg maar er zit geen gat in, lol.

colnagostrada
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:52

colnagostrada 31 jul 2008 21:37

bij de racefiets zijn die binnenbanden heel zwaar en lopen ook heel zwaar

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 03 aug 2008 11:42

colnago strada schreef:bij de racefiets zijn die binnenbanden heel zwaar en lopen ook heel zwaar
Dat is niet wat de tests zeggen, dus ik zou dat zeker niet zomaar aannemen. Ze schijnen juist heel erg goed te lopen.

colnagostrada
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:52

colnagostrada 03 aug 2008 19:02

ik heb ze zelf op mijn racefiets gehad maar ze lopen heel zwaar je voelt echt het verschil.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24331
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2008 21:21

Ah vandaar dat Gilbert daar in 't voorjaar nog mee wilde starten. Ik snap ook niet wat je bedoeld met zware binnenbanden? Er is geen binnenband meer...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 26 aug 2008 00:16

na vijf totaal probleemloze jaren tubeless rijden met MTB (echt nog NOOIT een lekke band gehad en echt wel wat afgeragd in NL, in de ardennen en in de alpen, inclusief 4x Grand Raid) nu ook mijn racefiets naar road tubeless gepimpt. bevalt prima. Onverdund dreft afwasmiddel dun op de rand en monteren is een fluitje van een cent en oppompen met een voetpomp gaat zelfs veel makkelijker dan die bredere mtb banden. wel na montage velgen even goed schoonmaken, want met dreft erop remt het allemaal wat minder, vooral als het gaat regen.... Verschilletje met MTB met schijfremmen. Hutch protect-air smurrie in de bandjes en je kan een pompje, bandenlichters, reserve band en zadeltasje ook thuis laten, scheelt weer 200-400 gram. Banden verliezen iets sneller druk dan een combinatie buba/biba, maar dat is eerder een kwestie van een week dan van een paar dagen. Grip is erg goed, maar daarvoor zeker niet te hard oppompen, 100 PSI/7 bar of hoger werkt averechts op zowel grip als comfort. Shimano 7850-TL wielen zijn ook erg goed: stijf en licht. Hutch Fusion 2 banden bij een belgische webshop gevonden voor €35 per stuk!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8635
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 aug 2008 16:21

Jij gaat zonder binnenband op stap, das gedurft!!

Ik rijd ook al vier jaar tubeless maar ik rijd wel lek hoor minder dan met een biba maar het gebeurt wel een keer of vier vijf per jaar.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 26 aug 2008 16:39

zelfs met "gewone", moderne banden met anti-lek lagen (Ultremo, Conti 4000S, etc) was lek rijden een signaal dat de band aan vervanging toe was. wat dat betreft zijn er de laatste paar jaar grote sprongen voorwaarts gemaakt.

colnagostrada
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:52

colnagostrada 26 aug 2008 17:15

O dan heb ik het verkeerde voor me. Want je hebt ook binnenbanden met latex erin maar dan bedoel ik wat anders>

Plaats reactie