Racing Ralph CC banden vs Michelin pro3
Ik moest vannacht denken over het feit wat het verschil in snelheid (bij gelijke waarden is) indien je met een Racing ralph Cyclocross banden of met Michelin pro3 banden gaat fietsen op de weg.
Zou het verschil (bij gelijke inspanning en omstandigheden, dus voor jezelf eigenlijk nooit meetbaar) 1 km of 2 km per uur zijnof meer/minder ?
Zou het verschil (bij gelijke inspanning en omstandigheden, dus voor jezelf eigenlijk nooit meetbaar) 1 km of 2 km per uur zijnof meer/minder ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Racing Ralph is een veel bredere band met veel grover profiel, dus ik vrees dat je bij de Racing Ralph met een gelijk inspanning minder hard zult fietsen dan wat je met de Michelin Pro3 zou doen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik s' winters en voorjaar altijd met racing ralph fiets en zomers met pro3 banden rij
Ik merk natuurlijk wel dat ik sneller fiets met pro3 bandjes maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoeveel het nu daadwerkelijk uitmaakt omdat het voormij niet echt meetbaar is, daar de omstandigheden nooit gelijk zijn (weersomstandigheden/verkeer/lichamelijk etc)
Ik merk natuurlijk wel dat ik sneller fiets met pro3 bandjes maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoeveel het nu daadwerkelijk uitmaakt omdat het voormij niet echt meetbaar is, daar de omstandigheden nooit gelijk zijn (weersomstandigheden/verkeer/lichamelijk etc)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Waarom kies je niet voor Sammy Slick op de crosser?
Je kunt ermee het terrein in en op de weg doen ze het ook redelijk ( wel meer rolweerstand dan Pro3race ).
Voor de echte bagger neem je een set Smart Sam oid.
Je kunt ermee het terrein in en op de weg doen ze het ook redelijk ( wel meer rolweerstand dan Pro3race ).
Voor de echte bagger neem je een set Smart Sam oid.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14492
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb een verglijk voor je.
Ik rijd op mijn MTB ook met racing ralhps 2.1 op de weg zo'n 8 a 9% langzamer dan met de racefiets (20 ritjes naast elkaar gelegd), daar zit dus de hele MTB bij, ik rijd ze op de weg hard op 3.5 bar.
Mijn fietsen zijn qua klasse verglijkbaar en zitpositie verglijkbaar beide een drop van 10.5 cm op de MTB zit je totaal 3cm hoger en hij is minder aero. (gewichtverschil is 2.5 kilo dat zal niet veel schelen) Dus als het je 1,5 tot 2km scheelt heb je het wel in beeld.
Ik rijd op mijn MTB ook met racing ralhps 2.1 op de weg zo'n 8 a 9% langzamer dan met de racefiets (20 ritjes naast elkaar gelegd), daar zit dus de hele MTB bij, ik rijd ze op de weg hard op 3.5 bar.
Mijn fietsen zijn qua klasse verglijkbaar en zitpositie verglijkbaar beide een drop van 10.5 cm op de MTB zit je totaal 3cm hoger en hij is minder aero. (gewichtverschil is 2.5 kilo dat zal niet veel schelen) Dus als het je 1,5 tot 2km scheelt heb je het wel in beeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Ik denk niet dat je het in een vast aantal km/h uit kunt drukken, (rol)weerstand is namelijk kwadratisch ten opzichte van de snelheid. Hoe sneller je gaat des te groter het verschil in snelheid wordt tussen de RR CC & Micheline Pro3. Uitgaande van in beide gevallen een gelijke inspanning.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Op hetzelfde stukje woon/werk verkeer scheelt het 3 of 4 km tussen de mtb en de racefiets. Een flink deel komt door de drop. Eigenlijk valt het verschil erg tegen, voordat ik erop ging letten had ik gedacht dat het veel meer zou zijn.
Do kin der mar druk mei weze
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
@ Amclassicic; Je hebt gelijk. Haalde het even door elkaar.