Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

eerder kramp met triple dan met compact?

sampitzalis
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 mar 2008 18:47

sampitzalis 15 sep 2008 01:53

op de (berg)cyclo's dit jaar (Merckx en Criquielion en Pantani en Maratona) altijd de laatste tientallen kilometer door moeten zien te komen terwijl kramp net-net-net op het randje van volledig en grootschalig doorbreken stond

toch veel gedronken onderweg en goed gegeten (ook bananen met magnesium, bijvoorbeeld), wel constant HF 160 of zo, het ging me om een snelle tijd, op de klimmen ga ik met met 30 x 26 of 24 omhoog en ik rij ronduit intensief rond, met mijn tripletje

nu sprak ik bij de finish van de Cric een Belg die mijn probleem herkende en me aanraadde ook van Triple over te stappen op een Compact; dat had bij hem ook het probleem verholpen

mijn vraag: is dit goed bedoelde onzin, of zou fietsen met een Triple-verzetje inderdaad eerder kramp opleveren dan met een Compact?

is er een overstapper van Triple naar Compact die dezeelfde ervaring als die Belg heeft?

Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 15 sep 2008 08:48

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het om je cadans gaat. Als je tegen de kramp aan komt dan is de remedie om met een minder hoog toerental te gaan fietsen. Dus iets zwaarder gaan rijden. Wellicht dat dat de link is met de stelling over Triple of Compact, omdat je met triple lichter kunt rijden.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 sep 2008 12:58

Dat moet onzin zijn, tenzij de kramp te maken heeft met de Q factor. Anders kun je met de triple toch gewoon de verzetten schakelen die je met een compact zou hebben.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2008 13:06

[quote="Frankvanboven"]Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het om je cadans gaat. Als je tegen de kramp aan komt dan is de remedie om met een minder hoog toerental te gaan fietsen. Dus iets zwaarder gaan rijden. Wellicht dat dat de link is met de stelling over Triple of Compact, omdat je met triple lichter kunt rijden.[/quote]

+1

De enige keer dat ik kramp heb gehad op de fiets was op het binnenblaadje van de mountainbike. Ik werd vooraf al gewaarschuwd dat ik te ver terugschakelde en in te hoog toerental zat te draaien..
Staat dus verder helemaal los van tripel of compact, want 34x29 (kleinste compactverzet) komt nagenoeg overeen met 30x25 (standaard kleinste tripelverzet).
Less is bore

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 15 sep 2008 13:14

NIET doen, die compact! de hogere trapfreqentie die je kunt blijven vasthouden met een triple is een zegen als het echt lang en steil wordt. Met een compact wordt het dan een veel te lange krachttraining als je dan met trapfrequenties van 55-60x moet gaan zitten stoempen.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 15 sep 2008 13:20

Broodje aap verhaal, lekker je triple houden :)

Enige verschil is eigenlijk de Q-factor, ik denk niet dat dat het verschil gaat maken...

30x24/26 is wel heel licht, maar dat hangt af van de klim natuurlijk, ik zou iig niet boven de 100rpm gaan klimmen...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2008 13:26

[quote="joopi"]NIET doen, die compact! de hogere trapfreqentie die je kunt blijven vasthouden met een triple is een zegen als het echt lang en steil wordt. Met een compact wordt het dan een veel te lange krachttraining als je dan met trapfrequenties van 55-60x moet gaan zitten stoempen.[/quote]

NIET doen, iets roepen voordat je hebt gekeken hoe het precies in elkaar zit.
Met een compact is 34x29 zelfs een fractie kleiner dan 30x25... Enige verschil is dat je met een tripel meer "tussenversnellingen" hebt tov een compact en je dus kleinere stapjes schakelt.
Less is bore

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 15 sep 2008 14:03

Ja hallo, als je achter 29 tandjes hebt, dan trapt 30x29 toch lichter dan 34x29 bij dezelfde snelheid? Ik ga uit van dezelfde cassette! Voor La Redoute of de Rosier maakt het niet zoveel uit maar voor de Nufenenpas of de Sustenpas (18 km!) des te meer.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2008 15:06

Er is geen enkele cassette 'standaard', in principe is een triple qua verzet gewoon lichter dan een compact. Net zo als dat de compact tot een lichter verzet leidt dan een dubbel.

Maar bij kramp is het altijd een kwestie van zo licht mogelijk blijven rijden. Als je groter gaat rijden moet je meer kracht zetten en schiet er eerder kramp in. Te licht omhoog rijden zoals Daniël doet is vrij zeldzaam, meestal wordt er jusit veel te groot gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 15 sep 2008 18:07

Andere invalshoek: last van kramp door te weinig zout? Gedurende een warme dag heel veel liters water en sportdrank drinken is slecht voor de zoutbalans in je bloed. Bij een toertocht die daarin voorziet (ik kom het vooral in Zwitserland regelmatig tegen) sla ik een bekertje bouillon bij een verzorgingspost nooit over. Of anders een hartig hapje nemen (je ziet nog wel eens plakjes worst!) of zelf een paar dropjes of zout tabletten meenemen. Je herkent het NA de rit, als je in een uur tijd tig keer moet pissen als een reiger omdat je lichaam bezig is om de zout concentratie terug omhoog te brengen door vocht uit te scheiden. In dat opzicht valt op dat nieuwe versies van bijv. Powerbar sportdrank vooral verschillen van vorige versies door een hoger natriumgehalte.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 15 sep 2008 18:13

In goede isotone drank zit voldoende zout.

sampitzalis
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 mar 2008 18:47

sampitzalis 15 sep 2008 19:18

mm, hier de starter, allereerst bedankt voor de tips en info, super!

het treedt bij mij op op het echt zware klimwerk, niet op de Veluwe of zo, en ik heb door die steilte niet echt een hoge frequentie dan, was het maar waar dat ik met 100 rpm omhoog kon daar, het is eerder 60-70 dan

verder is dat weinig zout misschien iets, Joopi! - ik heb dit jaar steeds van dat WCUp sportdrankpoeder Lemon (niet te zuipen!), doe ik een paar scheppen van in een bidon, wat siroop of groene thee erbij voor (zeg maar gerust TEGEN) de smaak en klaar - eens op de ton kijken: mm, ik zie op 100 gram toch 1,1 gr natrium, maar wacht, het was daar wel steeds 30-35 graden, misschien gewoon extra ivm hitte

bij de Merckx had ik ook wat WCUP magnesiumblokjes ingenomen, hoewel 'wat', bijna elk uur een, hielp ook niet

als ik alles zo lees kan het niet echt verschil compact-triple zijn, inderdaad lijkt me dat ik met een triple gewoon meer mogelijkheden heb, meer tussenverzetjes; op zijn lichtst heb ik 30x26, maar dat gebruik ik alleen op Redoute en Stockeu-actige zaken en Mortirolo's, toch fijn om het daar erbij te hebben
Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie