Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Basso

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5389
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 16:29

Ernie C. schreef: 07 sep 2023 14:56
Met een beetje pech blijft hij geluid maken

Daar ben ik ook bang voor als ik weer een astra kies. Misschien zit het ook wel in de groep, moet ik die dan ook vervangen?

tot hij in zijn geheel vervangen is door een Diamante SV met Superrecord EPS en Bora's. Lijkt mij een fijne verkoopstrategie.

Ik ervaar het bij hem zeker niet als een verkoopstrategie. Hij wil het graag oplossen en nu meteen goed, zodat we niet bezig blijven.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 sep 2023 19:40

Je had toch ook irritante lak schade ? Dan zou ik fijn een nieuw frame nemen maar geen mat zwart ;-)
YFood !!!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5389
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 19:47

Yep. Ook nog. Daarom de vraag of ik een nieuwe Basso moet doen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 sep 2023 20:03

Ligt er ook aan wat je moet bijleggen en of je dat makkelijk kunt dragen, is dat een ja zou ik het doen.

Je hebt als ik het zo lees het vertrouwen compleet verloren in dit frame…
YFood !!!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5389
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 20:15

Dat klopt. Ik verwacht persoonlijk ook niet dat het in de wielen of stuur zelf zit. Ik heb ook niemand gehoord over de sram groepen die een schrapend geluid geven alsof ze droog zijn. De ketting zit goed in de squirt. De cassette hoor je inderdaad ook wel, maar dat is niet wat ik bedoel. Dus dan kan het mijns inziens alleen het frame zelf zijn.

De vraag is of ik de kans loop dat een ander frame van basso hetzelfde probleem kan geven/ geeft. En ik misschien beter voor een ander merk ga.

En uiteraard is het de vraag wat erbij moet.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Rednas_N
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jun 2014 18:38

Rednas_N 08 sep 2023 19:13

JPAR schreef: 07 sep 2023 12:54 Even een vraag aan de Basso Astra eigenaren. Ik heb vorig jaar een Astra gekocht. Helaas maakt hij al vanaf het begin geluid vanuit de voorbouw (piepen, kraken en een ploppend geluid) en vanuit de bracket (schrapend geluid alsof hij droog loopt). Bijkomstig probleem was de stuurpen die steeds los kwam. Mijn fm dacht dat het geluid uit de voorvork kwam, de stuurpen mochten we uiteindelijk strakker vastzetten. Mijn crankset, rival, heeft hij vervangen door force (de nieuwe met de bladen aan elkaar). Helaas maakt hij nog steeds het geluid uit de voorbouw en wordt het ook erger. Als er vandaag of morgen iets breekt of knapt dan zou dat niet raar zijn qua geluid dat het nu maakt. En na 400km begint het geluid vanuit het bracket ook weer. Mijn fm wil het frame nu voor me vervangen. Hij adviseert wel om er dan carbonnen velgen en geintegreerd stuur op te zetten om het geluid te reduceren. Dat komt dan uiteraard met een meerprijs.

Mijn vraag is of er meer mensen deze geluiden ervaren? Misschien heb ik gewoon pech met dit frame? Als ik pech heb dan zit de oplossing misschien in het vervangen van alleen het frame en niet de velgen en het stuur? Of misschien heeft iemand anders een idee?
Ik weet niet of dit vergelijkbaar is, maar ik had een irritante tik/kraak als ik m’n handen op het stuur had en begon te fietsen. Bij elk hoogteverschil, putje of bobbeltje kwam die tik/kraak weer. Uiteindelijk bleken het de spacers onder de stuurpen te zijn. Deze zijn een beetje ingevet en het probleem is nu verholpen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5389
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 sep 2023 22:06

Rednas_N schreef: 08 sep 2023 19:13
JPAR schreef: 07 sep 2023 12:54 Even een vraag aan de Basso Astra eigenaren. Ik heb vorig jaar een Astra gekocht. Helaas maakt hij al vanaf het begin geluid vanuit de voorbouw (piepen, kraken en een ploppend geluid) en vanuit de bracket (schrapend geluid alsof hij droog loopt). Bijkomstig probleem was de stuurpen die steeds los kwam. Mijn fm dacht dat het geluid uit de voorvork kwam, de stuurpen mochten we uiteindelijk strakker vastzetten. Mijn crankset, rival, heeft hij vervangen door force (de nieuwe met de bladen aan elkaar). Helaas maakt hij nog steeds het geluid uit de voorbouw en wordt het ook erger. Als er vandaag of morgen iets breekt of knapt dan zou dat niet raar zijn qua geluid dat het nu maakt. En na 400km begint het geluid vanuit het bracket ook weer. Mijn fm wil het frame nu voor me vervangen. Hij adviseert wel om er dan carbonnen velgen en geintegreerd stuur op te zetten om het geluid te reduceren. Dat komt dan uiteraard met een meerprijs.

Mijn vraag is of er meer mensen deze geluiden ervaren? Misschien heb ik gewoon pech met dit frame? Als ik pech heb dan zit de oplossing misschien in het vervangen van alleen het frame en niet de velgen en het stuur? Of misschien heeft iemand anders een idee?
Ik weet niet of dit vergelijkbaar is, maar ik had een irritante tik/kraak als ik m’n handen op het stuur had en begon te fietsen. Bij elk hoogteverschil, putje of bobbeltje kwam die tik/kraak weer. Uiteindelijk bleken het de spacers onder de stuurpen te zijn. Deze zijn een beetje ingevet en het probleem is nu verholpen.
Ook al naar gekeken. Maar het probleem wordt opgelost. Straks een ander frame. Nu nog uitzoeken welke.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2023 22:17

Mooi geregeld door je fm.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5389
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 sep 2023 22:37

Lcsmet schreef: 08 sep 2023 22:17 Mooi geregeld door je fm.
Ja, fantastisch.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 sep 2023 07:36

JPAR schreef: 08 sep 2023 22:37 Ja, fantastisch.
:winkthumb:
YFood !!!

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 14 okt 2023 16:49

Mosterd na de maaltijd wellicht.

Mijn Palta2 had ook een kraak bij hogere (in mijn geval nog altijd zeer weinig) wattages, klimmen en intervals, ik dacht uit de voorbouw.

De fm heeft onlangs een nieuwe groepset erop gezet en toen meteen alles nagekeken en hij kon niets vinden wat het kraken/geluid kon veroorzaken. Hij heeft alles los/schoongemaakt en opnieuw alles vast. Nog steeds geluidjes.

Nu kwam ik er zojuist achter dat mijn zadelpen langzaam inzakt (de fm heeft hier niets aan gedaan). Dit maar eens goed vastgezet volgens specs, hopen dat het geluid nu weg is.

Verder een erg fijne fiets, ik hoop nu ook vrij van ongewenste geluiden :)

Netjes van je fm, benieuwd waar je keuze op gaat vallen

Plaats reactie