Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

4-kant trapas campa maat

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 21 dec 2008 00:28

op deze pagina staan verschillende campa trapassen met vierkant as.
http://www.mantel-bikeparts.nl/productenlijst/78

wat betekenen de verschillende aanduidingen : 102/111/115.5 mm

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24328
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 dec 2008 00:33

Dat zijn de breedtes van de assen. Chorus en Record 102 mm zijn voor de bijbehorende dubbele crankstellen. Record 111 mm is voor Chorus en Record triples.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 21 dec 2008 00:36

Amclassic-fan schreef:Dat zijn de breedtes van de assen. Chorus en Record 102 mm zijn voor de bijbehorende dubbele crankstellen. Record 111 mm is voor Chorus en Record triples.


ok, thx
wat heb ik dan nodig bij een 68mm bracketpot en een Centaur compact crankstel?
of heeft de breedte van de pot er niets mee te maken?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5539
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 dec 2008 00:56

102 en BSA draad (68mm).
What makes the boat go faster?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2957
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 dec 2008 02:23

111 mm .
De spider van 'n Centaur crankset is gewelfd, montage op een 102 mm as is NIET mogelijk.
In de praktijk kun je alleen de Centaur en Veloce assen gebruiken.

Op de pagina van Mantel staat geen geschikte as voor een Centaur dubbel.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 dec 2008 10:36

hier bijvoorbeeld wel
Dus 111mm. Ik heb wel de indruk dat het met 102mm ook wel kan lukken (maar dat is dus niet mijn suggestie ;) )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2957
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 dec 2008 15:14

Je verprutst je kettinglijn, en je binnenblad loopt tegen je frame, maar voor de rest lukt het inderdaad ook wel.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

fietslind
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:55

fietslind 21 dec 2008 15:21

bij 111 mm is toch ook nog verschil in toepassing voor triple of voor de dubbel? Ik dacht dat een 111 mm chorus niet geschikt zou zijn voor bijvoorbeeld centaur triple.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2957
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 dec 2008 16:32

Klopt, 111 mm asymetrisch (Record en Chorus) is voor triples.
De triple as voor Centaur is 115.5 mm, weer om de welving van de spider te compenseren.
(en ervoor te zorgen dat je geen goedkope assen met je Record/Chorus cranks kunt gebruiken)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 21 dec 2008 16:38

verhelderende antwoorden. thx allemaal

arnojanssen
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2007 20:04

arnojanssen 30 dec 2008 20:19

Een aansluitende vraag hierop:

Ik ga de bladen van m'n Centaur 2004 crankstel vervangen, deze zijn op. Voor 75 euro heb ik nu een Chorus crankstel gekocht, gelet op het aantal tandjes en de cranklengte maar de trapasbreedte over het hoofd gezien..
Chorus dubbel is 102 en Centaur dubbel is 111 (mijne nog niet gemeten maar die zal ik hebben lijkt me). Een Centaur crankstel op Chorus trapas lijkt me problemen geven, maar is dit andersom ook zo? In het slechtste geval kan het niet en heb ik voor 75 euro een 39+53 gekocht, nog een redelijke prijs. Wanneer het wel kan, zonder ongunstige bijwerkingen, heb ik een mooier Chorus crankstel :-)

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 2957
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 30 dec 2008 20:59

Je cranks komen aan beide kanten 4.5 mm meer naar buiten te staan, dus je Q-factor wordt groter, waar je écht aan zult moeten wennen. En, wat waarschijnlijk veel erger is, je kettingbladen veranderen ook van positie. Je kettinglijn verandert, en je zult je voorderailleur anders af moeten stellen, áls die de extra afstand al haalt. Ik denk niet dat het een succes wordt.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie