Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginnersfiets voor vrouw

ellenfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2008 23:37

ellenfiets 31 dec 2008 12:17

Ik heb ondertussen bij een fietsenmaker een mooie Trek 2.3 WSD van vorig jaar gezien: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/archive/23wsd

Het punt is alleen dat dit frame misschien alleen nog in maat 50 beschikbaar is. Ik ben inmiddels gemeten en heb maat 52. Is het dan mogelijk om toch een maat 50 te nemen, of is dat gewoon dom en moet ik dat zeker niet doen? Wat is jullie advies?

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 31 dec 2008 12:44

Maat 50 of 52 is gebasseerd op je binnenbeenlengte, zoals eerder door diverse mensen aangegeven is je zit op de fiets ook afhankelijk van je romp en armlengte. Dit bepaald hoe hoog of laag je stuur moet staan en hoe groot de afstand van zadel tot stuur ongeveer moet zijn. Dit is deels op te vangen door de lengte van de gemonteerde stuurpen en de hoogte waarop de stuurpen gemonteerd is (dit is in beperkte mate aan te passen door vulringen onder de stuurpen te plaatsen) Ga hiervoor naar een goede fietsenmaker die ruime ervaring heeft met racefietsen en bekijk met hem of het betreffende frame voor jou geschikt zou zijn.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 31 dec 2008 13:14

@EllenFiets: zoals frenkie hiervoor al zei moet je meer weten over de fiets dan alleen de lengte van de zitbuis. Wat is de lengte van de bovenbuis van die Trek 2.3 en wat is de lengte van de balhoofdbuis?

Uitgaande van deze frame:

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/women/road/19wsde/

zal van een 50 cm frame de bovenbuis 51.1 cm lang zijn en de balhoofdbuis 13.5 cm; bij de 52 cm frame zijn dat respectievelijk 52.1 cm en 14.5 cm. Alleen weet ik niet zeker of jou voorbeeldfiets diezelfde geometrie heeft. Ik kan nl. niets over terug vinden op de site van Trek. Vraag dat dan na bij de FM.

Die maten moet je afzetten tegen het advies de je hebt gekregen op basis van je lichaamsmaten en zitpositie op de fiets. Dan pas kun je beoordelen of jou voorbeeldfiets in maat 50 wel of niet geschikt is voor jou.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 31 dec 2008 13:30

EllenFiets schreef:Ik heb ondertussen bij een fietsenmaker een mooie Trek 2.3 WSD van vorig jaar gezien: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/archive/23wsd

Het punt is alleen dat dit frame misschien alleen nog in maat 50 beschikbaar is. Ik ben inmiddels gemeten en heb maat 52. Is het dan mogelijk om toch een maat 50 te nemen, of is dat gewoon dom en moet ik dat zeker niet doen? Wat is jullie advies?


is die maat 52 toevallig bedoeld voor een traditioneel frame? je fm zou je het verschil in traditioneel en slooping moeten (kunnen) uitleggen. een 52 trad. komt zowat overeen met een 48 slooping en dan zit je met die 50 van de link niet eens slecht wanneer je in verhouding iets langer bovenlijf hebt. zoals ik al eerder vermeldde zijn (horizontale) bovenbuismaat en maat van het balhoofdbuisje meer van doorslaggevende betekenis.
Ik ben 170cm en rijd een 49 cm slooping met een horizontale bovenbuislengte van 51,5 c/c en let op! een fsa compact shallow stuur. die zijn minder 'ver' en 'diep' zodat je lekker ontspannen in de beugel kunt rijden. ideaal stuur voor 'kleintjes' als ons...;0)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 31 dec 2008 13:37

Ik zou voor de Trek 1.9 WSD gaan. De meerwaarde van een Ultegra groep weegt imho veel belangrijker dan een carbon achtervork.
Er zit echt wel wat verschil in schakel-kwaliteit en snelheid tussen 105 en Ultegra, en met name de remmen van de Ultegra groep zijn minder sponzig.
Uit veel tests en metingen blijkt absoluut geen voordeel van de carbon achtervork qua comfort of stijfheid. Het is vooral een leuke marketingtruc om 200 euro meer voor een fiets te kunnen vragen...
Daarbij is het ook nog eens zwaarder dan een volledig alu frame....dussss niet doen!
De Trek heeft een vrij hoogwaardig alu frame, en je zit niet vast aan bloemetjes patronen of andere graphics waarvan wordt aangenomen dat vrouwen dat mooi zouden vinden. Verder zijn de WSD fietsen voorzien van op vrouwen aangepaste sturen, STI's etc.
Voor 1299 (de huidige prijs van de 1.9 WSD) een mooie fiets!! Met een beetje handelen bij je fietsenmaker zul je wellicht ook nog wel een computertje of pedalen erbij kunnen regelen...ben je helemaal klaar.
Gang is alles!!

ellenfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2008 23:37

ellenfiets 02 jan 2009 21:18

Met dank aan al jullie adviezen... ben ik er uit! Ik heb vanmiddag de Trek 2.3 (model 2008) gekocht (zie deze link: http://reviews.roadbikereview.com/blog/ ... ro-review/).

Een leuke fiets (toch in mijn maat 52 beschikbaar), WSD-damesmodel met carbon voor- en achtervork en grotendeels Shimano 105 afgemonteerd (met zelfs een achterderailleur van Ultegra) en een paar mooie Bontrager Race-wielen. De fietsenmaker had deze staan met een flinke korting, zodat ik hem voor € 1.000 mocht meenemen. Dat leek mij een prima aanbod voor zoveel fiets; nou heb ik echt een supermooie fiets om mee te beginnen.

Al lezend op het forum hier heb ik gemerkt dat de echte fietser zich onderscheidt met de details en accessoires op zijn/haar fiets. Ik ben natuurlijk een absolute beginner maar rij nu best op een mooie fiets. Daarom heb ik een aantal accessoires laten aanbrengen die toch duidelijk de beginner in mij moeten onderstrepen: een bagagedragertje en... lampjes in het uiteinde van het stuur! Hiermee zal toch niemand mij voor een ervaren racer houden??? :-))

Superbedankt voor jullie adviezen, het heeft me enorm geholpen. Het hoofdstuk 'fiets uitzoeken' kan ik nu afsluiten, nu ga ik op naar de volgende hoofdstukken: 'bij de stoplichten met je fiets omvallen vanwege de clips', 'de hardheid van je helm testen bij je eerste val', en natuurlijk het hoofdstuk 'welke horecagelegenheden in de omgeving zijn leuk na een lekker tochtje'. Ik heb er zin in!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 03 jan 2009 02:51

EllenFiets schreef:Met dank aan al jullie adviezen... ben ik er uit! Ik heb vanmiddag de Trek 2.3 (model 2008) gekocht
Gefeliciteerd!
Al lezend op het forum hier heb ik gemerkt dat de echte fietser zich onderscheidt met de details en accessoires op zijn/haar fiets. ... :een bagagedragertje ...
omg... zo'n mooie fiets en dan dit.. :p :rolleye:

Hint: klein zadeltasje :)
... nu ga ik op naar de volgende hoofdstukken: 'bij de stoplichten met je fiets omvallen vanwege de clips', 'de hardheid van je helm testen bij je eerste val', en natuurlijk het hoofdstuk 'welke horecagelegenheden in de omgeving zijn leuk na een lekker tochtje'. Ik heb er zin in!

We gaan het allemaal lezen natuurlijk he? :evil grin:

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 04 jan 2009 18:13

hey,

heel veel plezier met je nieuwe fiets, en de eerst keer ompleuren bij het stoplicht hebben we allemaal gedaan. maar dat gaan we lekker niet toegeven. alleen het bagageding snap ik niet zo.....
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 05 jan 2009 09:25

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!
Ik denk zeker dat ik je ga herkennen aan de keuze voor je accesoires als je me in Den Haag in zou halen :)

Tot slot kan ik in klassieke fiets forum stijl maar een opmerking plaatsen:

:) FOTO!?! :)
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

ellenfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2008 23:37

ellenfiets 05 jan 2009 22:33

@Frenkie: ik heb zondagochtend lekker gereden, oa vanaf de gevangenis in Scheveningen door de duinen naar de Wassenaarse slag :-) Jij was niet in de duinen?

Ik heb ondertussen de eerste twee (korte) tochtjes er op zitten. Zaterdag heel voorzichtig begonnen omdat het razend koud en glad was, maar het was wel tof rijden! Zondag al wat verder gereden, toen was het gewoon lekker weer (vier graden en een droge weg) en toe merkte ik pas echt hoe mooi zo'n racefiets rijdt. Zonder een beetje moeite reed ik steeds makkelijk 25 km/uur (ben totaal ongeoefend) en ik vond het ook enorm relaxed rijden. Ik had een flinke spierpijn en stijve rug verwacht, maar daar had ik helemaal geen last van. De fiets zit gewoon heerlijk.

Het enige ongemak was dat m'n helm vrij krap zat. Ik heb namelijk een groot hoofd en de helm past precies. Maar ja, als het dan zo koud is, dan is het wel lekker om iets onder je helm te dragen en dat past bijna niet (of ik krijg hoofdpijn). En om nou elke keer thuis te komen van het rijden met de opmerking 'nou even niet, want ik heb hoofdpijn van het fietsen'.... daar wordt manlief natuurlijk niet blij van! :-P

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 05 jan 2009 22:57

Ik was zondag ook in de duinen, maar reed de andere kant richting hoek v holland.

Vervelend van je helm. In plaats van een muts zou je nog kun proberen een dunne bandana onder je helm te doen. Als het dan nog teveel klemt zou je kunnen kijken naar een helm cover (hoes over je helm heen Voorbeeld) of ruilen voor een andere wat ruimere helm


Krijgen we nog een foto van je nieuwe fiets te zien? :)
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 05 jan 2009 22:59

Zozo jij durft, de eerste keer en dan met al deze gladheid :)
Wel je fiets goed schoonmaken met alle pekel op de weg!

tsja de helm, er zijn vele soorten en maten... moet je maar ff aanzien, kan ook gewenning zijn.


Mooi dat ie bevalt, veel plezier ermee!

Plaats reactie