Als er 7nm op een produkt(carbon zadelpenklem) staat en het heeft twee bouten moet men dan het moment verdelen over deze twee bouten(3,5 per bout).
Deze zelfde vraag voor een carbon zadelpen er staat bij de bevestiging voor het zadel 10nm,moet dan bij de twee achter elkaar geplaatste bouten deze kracht verdeeld worden over deze bouten.
Moment verdeling carbon
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 04 nov 2006 20:50
2 bouten aandraaien met 7 nm staat gelijk aan 7 nm kracht op de zadelpen. Geen 14.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dat klopt,maar de voorgeschreven nm gaat niet over de druk die op de zadelpen komt, maar toch over de krachten die op het aan te draaien produkt komen te staan?
Want volgens het voorgaande antwoord zou er dus in totaal 14nm verdeeld over 2 bouten (7 nm per bout)op de carbon zadelpenklem komen!
Want volgens het voorgaande antwoord zou er dus in totaal 14nm verdeeld over 2 bouten (7 nm per bout)op de carbon zadelpenklem komen!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37812
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, je mag het moment van die 2 bouten niet bij elkaar optellen.
Gewoon om en om aantrekken. Slagje op de ene bout, slagje op de andere bout. Anders trekt de klemming scheef.
Gewoon om en om aantrekken. Slagje op de ene bout, slagje op de andere bout. Anders trekt de klemming scheef.
Less is bore
Als in een instructie staat: 7nm aandraaimoment dan is dat PER bout! Ik heb nog nooit in mijn werkzame leven als ingenieur meegemaakt dat er één aandraaimoment voor twee bouten gegeven wordt.
Een aandraaimoment wordt in een instructie gegeven om een bout op een juiste voorspanning te zetten om aan een bepaalde klemspanning te komen.
Die klemspanning kan jij niet meten zonder moelijke instrumenten als rekstrookjes etc.
Dus bereken je de voorspanning waarop de bouten moeten staan en het daarvoor benodigde aandraaimoment dat je eenvoudig met een momentsleutel aan kunt brengen.
In de vliegtuigindustie worden bijvoorbeeld aandraaimomenten gebuikt om de levensduur van boutverbinding tgv vermoeiing te verlengen. In de werkinstructie zijn aandraaimomenten danook altijd per bout opgegeven want als je monteurs ruimte laat voor interpretatie dan vallen er vleugels af
Dus je kunt die zadelpen gewoon vastzetten met 7Nm per bout, anders staat dat er niet op.
Denk je ik vertrouw er geen moer van wat die vent bazelt? Neem dan kontakt op met de fabrikant en vraag hem wat er precies wordt bedoeld.
Een aandraaimoment wordt in een instructie gegeven om een bout op een juiste voorspanning te zetten om aan een bepaalde klemspanning te komen.
Die klemspanning kan jij niet meten zonder moelijke instrumenten als rekstrookjes etc.
Dus bereken je de voorspanning waarop de bouten moeten staan en het daarvoor benodigde aandraaimoment dat je eenvoudig met een momentsleutel aan kunt brengen.
In de vliegtuigindustie worden bijvoorbeeld aandraaimomenten gebuikt om de levensduur van boutverbinding tgv vermoeiing te verlengen. In de werkinstructie zijn aandraaimomenten danook altijd per bout opgegeven want als je monteurs ruimte laat voor interpretatie dan vallen er vleugels af
Dus je kunt die zadelpen gewoon vastzetten met 7Nm per bout, anders staat dat er niet op.
Denk je ik vertrouw er geen moer van wat die vent bazelt? Neem dan kontakt op met de fabrikant en vraag hem wat er precies wordt bedoeld.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Aanbevolen aantal nm is inderdaad geen optelsommetje. Allebei de boutjes aandraaien met 7nm resulteerd erin dat je montage doet met 7nm.
Carbon montage pasta gebruiken is inderdaad aan te bevelen zodat je het moment kan verlagen.
7nm Voor een carbon zadelpen is best veel. Met montage pasta moet ergens 4 á 5 voldoende zijn.
De 10nm voor het zadel is afhankelijk van het materiaal waar de rails van het zadel uit bestaat. Staal en titanium kunnen wat hebben maar ook hiervoor geldt dat 10nm (te) veel is. Je zadel zit met minder ook prima vast. Een carbon rails kan veel minder hebben.
Ben eigenlijk wel benieuwd welke fabrikant dit adviseert?
Carbon montage pasta gebruiken is inderdaad aan te bevelen zodat je het moment kan verlagen.
7nm Voor een carbon zadelpen is best veel. Met montage pasta moet ergens 4 á 5 voldoende zijn.
De 10nm voor het zadel is afhankelijk van het materiaal waar de rails van het zadel uit bestaat. Staal en titanium kunnen wat hebben maar ook hiervoor geldt dat 10nm (te) veel is. Je zadel zit met minder ook prima vast. Een carbon rails kan veel minder hebben.
Ben eigenlijk wel benieuwd welke fabrikant dit adviseert?
We praten bij de zadelpen(carbon composite) en zadelpen klemming (carbon nieuw 2009) over het merk PRO.
De vermelde waarde's staan voorgedrukt op de produkten zelf,de bijsluiters zijn vrij algemeen.
Ook is er op hun site geen betere beschrijving te vinden over de vermelde waarde's.
Mijn vraagstelling komt voort uit het feit dat er reeds één carbon zadelpensluiting bij mij is gesneuveld,terwijl deze met een momentsleutel en pasta op net 5nm was gedraaid.
Voor alle duidelijkheid de sluiting heeft de juiste maat voor frame en pen,en is correct gelpaatst (framemaat op frame,Penmaat op pen)
De vermelde waarde's staan voorgedrukt op de produkten zelf,de bijsluiters zijn vrij algemeen.
Ook is er op hun site geen betere beschrijving te vinden over de vermelde waarde's.
Mijn vraagstelling komt voort uit het feit dat er reeds één carbon zadelpensluiting bij mij is gesneuveld,terwijl deze met een momentsleutel en pasta op net 5nm was gedraaid.
Voor alle duidelijkheid de sluiting heeft de juiste maat voor frame en pen,en is correct gelpaatst (framemaat op frame,Penmaat op pen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Ik zou even bij je FM/webwinkel of bij Pro(Shimano) zelf aankloppen met je verhaal. Als de door jouw genoemde waardes daadwerkelijk op de zadelpen en zadelpenklem staan lijkt me dat ze daar foute info leveren. Als het een beetje tegenzit draai met 7nm je carbon zadelpen, carbon zadelpenklem en carbon frame naar de knoppen. Afhankelijk van de kwaliteit zou een full carbon klem wel 5nm moeten kunnen hebben. Een nieuwe klem zou ik dus zoiezo "eisen" bij Pro, zeker als er 7nm opstaat.
Succes
Succes