Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vorm en training

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 04 feb 2009 22:25

Na een pittige discussie nog steeds geen geldige verklaring hebben kunnen vinden samen met een mede-fietse, wend ik mij tot u; fiets-forummers. Mijn vraag, welke ik noodzakelijkerwijs met een inleiding moet beginnen, is de volgende: voordat je begint met trainen, zit je op een bepaald niveau. Wanneer je traint zit je onder dit niveau. Rust zorgt ervoor dat je uiteindelijk boven dit niveau uitkomt.(supercompensatie) Wanneer je de arbeid rust verhouding dus goed toepast, word je sterker en sterker. Hoe passen een begrippen als vorm en pieken in deze theorie? Immers, ergens naartoe werken doe je dmv training en er van uitgaande dat de verhouding arbeid/rust goed, is zou je sterker moeten worden. Hebben mensen die klagen over een slechte vorm deze verhouding dan simpelweg niet goed toegepast?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 feb 2009 10:56

Als je zin hebt om engels te lezen:
Chronic Training Load (CTL) and Acute Training Load (ATL) are the technical terms for fitness and fatigue. The last remaining piece to track is form which is also known as Training Stress Balance (TSB). To calculate the three metrics (CTL, ATL, TSB) the rider needs to first track daily Training Stress Score values. We then take the 42-day rolling average of daily TSS to calculate CTL, 7-day rolling average of daily TSS for ATL and the difference between CTL and ATL is the Training Stress Balance. Training Stress Balance is what the athlete wants to see rise as their highest priority event approaches. Ideally CTL, or fitness, is near the highest of the season and ATL, fatigue, is low in order to have the form rise.
ATL, CTL en TSB zijn trainingsindicatoren waarmee getracht wordt dit wetenschappelijk te benaderen. Onderstaande links gaan ervan uit dat training effort met een vermogensmeter wordt gemeten alles aan de hand van TSS (Training Stress Score)

http://home.trainingpeaks.com/articles/ ... chart.aspx

en nog wat theoritische uiteg:
http://home.trainingpeaks.com/articles/ ... nager.aspx

Er zijn ook nog pogingen om een Hartslag gebasseerd model te maken maar de resultaten daarvan zijn me onbekend maar hier gaat het aan de hand van: Trimp (Training Impulse)

http://ww2.rochesterflyers.com/blog/usi ... br-part-2/
Afbeelding

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 05 mar 2009 17:28

Vorm of pieken doe je door ernaartoe te werken. Ineens hard rijden zonder te weten hoe het komt is leuk, maar zinloos.
Je kunt daarnaast ook niet onbeperkt supercompenseren, immers is de belasting die je aan het lichaam bloot legt bepalend. Heb je genoeg hersteltijd ingebouwd? En de bekende term verminderde meeropbrengst.
Daarnaast als je een bepaalde factor traint, gaat dit altijd ten koste van een andere factor: raak je bijv. beter anaeroob getraind, dan zal je over het algemeen weer aerobe vermogen inleveren.

Het is dus een fijne balans tussen welke factoren je traint en de hoeveelheid tijd die je kan investeren (dat kan zijn tijdsbeperkend door externe factoren of lichamelijk beperking).

En eenmaal aan het pieken kan je niet nog beter worden, omdat je het lichaam tijdens een piek meestal ''scheef'' belast. Als je veel wedstrijden rijd, dus veel anaeroob, waardoor je aerobe capaciteit achteruit gaat. En je put je lichaam dermate uit elke keer dat hij niet altijd op de top van zijn kunnen blijft presteren.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie