Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Poll: Triple of Dubbel of Compact > wat rij jij?

kempenaar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 aug 2008 00:19

kempenaar 24 feb 2009 11:17

Ik rijd triple 52-39-30.
Heb wel geprobeert het middenblad te vervangen door een 42, maar dan kreeg de voorderailleur de ketting niet meer op de 52. Derailleur bleef maar tegen de ketting aanduwen, maar kreeg grote tandwiel 'pikte' de ketting niet op.
Wil namelijk wat langer op middenblad door rijden en dan met een kleinere overgang op grote blad overschakelen.
@Kay1500: Heb jij daar geen problemen mee gehad, toen je je 42 monteerde ?
Overweeg binnenkort de 52 te vervangen door een 50.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 24 feb 2009 11:20


het artikel schreef:als je meestal zo rond de 30 km/u rijdt zit je met een dubbel precies tussen je grote blad en je kleine blad in. Met andere woorden: je ketting staat lekker schuin en als je even op of af wil schakelen moet je geregeld naar je andere blad, waarna je derailleur achter helemaal van het kleinste wieltje naar het grootste moet schakelen of andersom. Een dubbel is dus helemaal niet zo handig voor de wielertoerist. Bij een triple echter zit je precies op het middelste kettingwiel en op het middelste tandwieltje.
Oh ja??!?!
Mijn 39 op mijn oude triple (dus het middenblad) is net zo groot als mijn 39 op mijn huidige dubbel hoor.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 24 feb 2009 11:27

Ik voel een bekende triple-compact-dubbel discussie aankomen... ;)

Dat verhaaltje uit het artikel van fiets ging over een compact en niet over een dubbel. De stelling was dat je op het vlakke met een compact steeds op de grens van je binnen en je buitenblad aan het fietsen bent. Tenzij je er dan weer een 39 op zet natuurlijk.

Zelf heb ik op mijn 'hoofdfiets' een triple vanwege het gemak dat ik altijd de juiste verzetten paraat heb en niet hoef te sleutelen. Werkt uitstekend voor mij.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 24 feb 2009 11:39

Bottecchia schreef:Dat verhaaltje uit het artikel van fiets ging over een compact en niet over een dubbel. De stelling was dat je op het vlakke met een compact steeds op de grens van je binnen en je buitenblad aan het fietsen bent. Tenzij je er dan weer een 39 op zet natuurlijk.


Ok, is dat ook weer uit de wereld.
Verder... no offence naar triple-, compact- of dubbelrijders.

Ik ben zelf oud triple rijder en rij nu zowel dubbel als compact. Ik vind het allemaal prima.

tandjes!
Forum-lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 15 feb 2009 23:25

tandjes! 24 feb 2009 11:49

compact hier:)
Nihil Sin Labore

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 24 feb 2009 12:06

Zelf rijd ik dubbel, wat ook in de Alpen en Dolomieten nog wel wil.

Misschien ook een plek om de discussie te voeren: de triple is gay hyve

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 feb 2009 12:06

Kijk eens aan, al binnen een dag weer een hoop discussie. Het lijkt er op dat ik een kratje bier ga winnen, het neigt namelijk redelijk naar mijn voorspelde 40-40-20. De dubbelrijders voorspelden allen een 80% overwinning voor de dubbel in deze poll :-).

Ikzelf rijd ook een triple, als enige in een hele groep dubbelrijders. Ik moet altijd weer in de verdediging, maar op de stijle heuvels in de ardennen lach ik ze allemaal weer uit. Het artikel in Fiets gebruik ik ook wel eens als argument. Uiteindelijk kiezen de meeste -tegen beter weten in- toch maar een dubbel om hun eigen ego overeind te houden. Daar heb ik maling aan en sta steevast als 1e boven !!!

Ik las pas in een artikel dat de profs in de stijle klims ook steeds meer een triple monteren, iemand daar een voorbeeld van?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 24 feb 2009 12:12

Ja, menig renner op de Angliru reed met een tripple. Ik zelf rijd met dubbel

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 24 feb 2009 12:42

Kempenaar schreef:Ik rijd triple 52-39-30.
Heb wel geprobeert het middenblad te vervangen door een 42, maar dan kreeg de voorderailleur de ketting niet meer op de 52. Derailleur bleef maar tegen de ketting aanduwen, maar kreeg grote tandwiel 'pikte' de ketting niet op.
Wil namelijk wat langer op middenblad door rijden en dan met een kleinere overgang op grote blad overschakelen.
@Kay1500: Heb jij daar geen problemen mee gehad, toen je je 42 monteerde ?
Overweeg binnenkort de 52 te vervangen door een 50.


Mijn groep is de 6500, Ultegra 9speed. Die kwam met 52-42-30. De derailleur is dus al geschikt voor die 42. Ik vermoed dat het kooitje iets anders van vorm is.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 24 feb 2009 13:05

marsman schreef:Ik las pas in een artikel dat de profs in de stijle klims ook steeds meer een triple monteren, iemand daar een voorbeeld van?
Ik kan zo snel geen voorbeeld vinden, maar het is inderdaad al een paar keer voorgekomen dat de profs een triple staken. Al meerdere keren in de Vuelta en afgelopen jaar volgens mij ook in 1 etappe in de Giro. Maar dit doen ze alleen als het echt steil wordt hoor.

Ik rijd zelf trouwens met een triple en een dubbel. De dubbel zit op een oude trainingsfiets, de triple op mijn "echte" fiets.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

kempenaar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 aug 2008 00:19

kempenaar 24 feb 2009 14:07

Marsman,
Ik gun je best een kratje bier hoor(ook meerdere.....) , maar statistiek bedrijven op een populatie van 18 renners, terwijl er duizenden rondrijden is een beetje discutabel. Ik hoop dat je maten het slikken.

lunaton
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:28

lunaton 24 feb 2009 14:32

Tripletje voor mij. Komt hier in het Limburgse goed van pas.

Plaats reactie