Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Poll: Triple of Dubbel of Compact > wat rij jij?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 feb 2009 22:07

Ik rijd een triple (op de MTB) maar zou ik alleen terrein rijden zou ik naar een dubbel gaan.

Rare vraag misschien, wat is er buiten het aantal tandjes een verschil tussen dubbel en compact? Ik zou denken koop gewoon een dubbel en koop er en 34 tand of 30 ofzo bij en als je naar de bergjes gaat is het alleen het tandwieltje opzetten en klaar, heb je de triple nooit nodig, of mis ik nu wat

marca
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 apr 2006 13:28

marca 25 feb 2009 23:05

Triple 52-42-30. Rij vooral in Z-Limburg (woonplaats Geleen) met soms dagtochten in Ardennen of Eifel en een keer per jaar naar hooggebergte.

jv27
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2009 00:11

jv27 26 feb 2009 00:31

triple, compact én dubbel :D
afhankelijk van de fietskeuze
In elke koers is er altijd iemand die als eerste moet lossen. Meestal ben ik dat.

michelvd
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:54

michelvd 26 feb 2009 00:47

wasbeer2006 schreef:Ik rijd een triple (op de MTB) maar zou ik alleen terrein rijden zou ik naar een dubbel gaan.

Rare vraag misschien, wat is er buiten het aantal tandjes een verschil tussen dubbel en compact? Ik zou denken koop gewoon een dubbel en koop er en 34 tand of 30 ofzo bij en als je naar de bergjes gaat is het alleen het tandwieltje opzetten en klaar, heb je de triple nooit nodig, of mis ik nu wat

De steek, met andere woorden de plaats waar de gaten voor de bouten zitten, is anders. Een tandwiel voor een compact past niet op een dubbel. Ik weet zo even uit mijn hoofd niet tot welke je kan gaan, maar zeker niet tot de gebruikelijke 34.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 feb 2009 09:25

Oke bedankt! Het aanschaffen van een racefiets komt steeds dichter bij!! en een Dubbel lijkt mij makkelijker (of het nou een compact is of niet)

Dan koop ik er wel twee cranks bij, Ik zag ook dat niet elke groep een triple heeft dus dat feest gaat sowieso niet door.

wielrennertom
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2009 09:51

wielrennertom 27 feb 2009 10:00

Uitsluitend dubbel voor mij...schafte me enkele jaren een compact aan (als complete CLX Colnago) maar mijn benen hielden niet van al het koffiemolengedraai. Wisselde terug naar een "normale" dubbel 39-52 en mijn tijdritscores in de bergen verbeterden meteen. Als het echt nodig is (lange cols met 20%+ peaks er tussenin), wissel ik gewoon naar een grotere cassette (12-27) achteraan. Ben woonachtig in Japan en hier wordt - wat je van de doorsnee Japanner eigenlijk niet zou verwachten - nogal vrij spottend neergekeken op triples. "Als je echt moeite hebt in de bergen schaf je dan een compact aan", zo wordt hier geredeneerd. Maar ja, Japanners zijn natuurlijk echte fanaten wanneer het op hun lievelingssport toekomt...hoe meer "PRO", hoe beter...het gaat hem hier in de eerste plaats om de "pro looks". Toch verbaast het me telkens wanneer ik een fatsoenlijke fietswinkel in Belgie binnenstap hoeveel triples men daar aanbiedt....zou dat iets met de mentaliteit van "wat? heb jij maar 20 vitessen, wel kijk hier... de mijne heeft er 30, haha!" te maken hebben ? ...want eerlijk gezegd waar in Belgie - of nog meer pertinent - waar in Nederland heeft men nu echt behoefte aan zo'n derde tandwieltje vooraan?
VLAAMS Sirius Ti-1 produced by Ken Hashikawa
http://vlaamsewielrenner.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

fsc_87
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 apr 2007 12:41

fsc_87 27 feb 2009 10:25

Ik rij zelf triple en dat bevalt prima. Ik woon in limburg, dus ik fiets regelmatig in de heuvels. Hier is het gewoon handig als je nog een kleiner verzetje hebt. Het imago wat wel eens geschets word over triple-rijders boeit helemaal niks, ik voel me er prettig bij en daar gaat het om.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2009 11:31

@wielrennertom, er wel eens aangedacht dat het in Nederland en België op veel plekken nog al vlak is en dat een 39 of 42 dan wel een heel fijn verzet is. Met een triple kun je dan gewoon met een fatsoenlijke vlakke cassette rijden en ook nog een bergje goed opkomen als je niet heel goed getraind bent.

Ik rij zelf met een dubbel, dat gaat prima zolang 't maar niet absurd steil is. Vorige week op Tenerife een paar veel te steile pukkels tegen gekomen waar ik liever een ander verzet had gehad. Ik weeg momenteel iets van 67 kg, maar 3 km gemiddeld aan 15% gemiddeld (door buiten bochten te rijden, anders was 't percentage hoger uitgekomen) klimmen is toch echt niet lekker meer met 39-25. Ik heb meerdere klimmen pieken boven de 20% gehad, boven komen doe ik wel, maar lekker fietsen is anders. Overigens heb ik geen idee hoe het er in Japan uit ziet. Maar op 't vaste land in Europa is het nagenoeg nergens zo steil als die kleine weggetjes op Tenerife. Mortirolo komt bijv niet boven de 14% uit over 1 km, Angliru is 1 km 17% en de rest is maar 13%. Ik heb altijd zo m'n twijfels als ik enorme stijgingspercentages van andere hoor, 't is nog al eens geweest dat ik er later zelf kwam en 't niet allemaal wel mee viel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wielrennertom
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2009 09:51

wielrennertom 27 feb 2009 13:06

Dag Amclassic-fan, dank voor je wijze observering. 3km lang aan gemiddeld 15%...dat is inderdaad straffe tabak ! Ik zou ook enorm afzien (hart op barstpunt) met een 39-25 en heimelijk wensen dat ik een triple had!!..bijna niet te doen als je je hier niet dagelijks op traint.

De populairste hillclimb race voor amateurs hier in Japan, de Mt. Fuji Hillclimb, is gemiddeld iets van 5-6% en dat kan je gemakkelijk zelfs met 39-23. Sommige hillclimb races (enorm populair in dit land), gaan er prat op dat ze zogenaamde "gekisaka" (monster heuvels) voorschotelen met stijgingspercentage van 22% (zoals je schreef, altijd met een korreltje zout te nemen)...ze zijn natuurlijk maar een paar honderden meters lang (en daarom gerust te doen met een dubbel uit het zadel). Tenerife lijkt me erg aantrekkelijk (maar hoe is de kwaliteit van de wegbedekking er?); hier in Japan is het anders ook niet slecht hoor qua bergritten!

Ik heb helemaal niets tegen triples, integendeel, op mijn tandem heb ik er een steken...het laat je toe om lekker & gezapig te rijden. Wanneer je echter serieus wil koersen dan werkt de zogenaamde "Q-factor" bij een triple in je nadeel. Esthetisch-gezien oogt een triple ook minder.

Mt.Fuji International Hillclimb

Mijn wedervaren als "hobby racer" in Japan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Typische bergbaantjes omgeving Tokyo (Okutama / Mt. Fuji / Chichibu)
VLAAMS Sirius Ti-1 produced by Ken Hashikawa
http://vlaamsewielrenner.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 27 feb 2009 13:22

Blijf compact met een 34, 36 of 39 binnenblad en een 48 of 50 buitenblad om te switchen het beste systeem vinden. Geen geklooi met half versleten kettingen op nauwelijks gebruikte bergcassettes etc.

Versnellingen zeggen sowieso niet alles. Ik heb mij ooit eens in het wiel gezet van een nieuweling (14-15 jarigen) die achter de brommer aan het trainen was. Ik weigerde om naar het buitenblad te schakelen maar op den duur kreeg ik het moeilijk om hem te volgen. Op mijn buitenblad was dat geen enkel probleem geweest maar het hoge aantal omwentelingen maakten het mij moeilijk terwijl ik nochtans redelijk goed klein kan rijden. De nieuweling zelf reed met een nog hoger aantal omwentelingen probleemloos achter zijn brommertje.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 27 feb 2009 19:49

wielrennertom schreef: Wanneer je echter serieus wil koersen dan werkt de zogenaamde "Q-factor" bij een triple in je nadeel. Esthetisch-gezien oogt een triple ook minder.


Bij bv. shimano ultegra is er geen sprake van een andere q-factor. Die is gewoon identiek aan een dubbel. Ik vermoed dat dit bij de andere types ook zo is. Trouwens, stel dat er een verschil is, waarom hebben mtb-ers daar dan geen last van?

ivm esthetiek: valt wel mee hoor. Ik heb de indruk dat het een kwestie is van misplaatst macho-gedrag van "would be renners". Als ik ze dan bijvoorbeeld in LBL naar boven zie kruipen met een omwenteling die trager is dan 60 en bewegend op hun zadel als een paling omdat ze met veel moeite nog niet genoeg kracht kunnen zetten op die 42/23 ( of een iets slimmere met een 42/28 ) dan heb ik wel een binnenpretje.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 27 feb 2009 19:56

Rijdt met veel plezier 50/40 compact met een 12-23 achter. Op vakantie gaat de 34 erop icm een 12-27. Tot nog toe geen spijt van deze combinatie...

Plaats reactie