Pagina 1 van 3

Waarom zit de ketting rechts???

Geplaatst: 05 mar 2009 18:53
door rob74
Wellicht een rare vraag, maar ik zat het me onlangs af te vragen.

Waarom zit de ketting, derailleurs en tandwielen aan de rechterkant van de fiets?

Waarom niet links; technisch gezien zie ik geen beperkingen? Het is natuurlijk voor fabrikanten en fietsenmaker makkelijker enzo. Alle fietsen die ik ken, zowel jong als oud zien er wat dit betreft ongeveer het zelfde uit. Maar waarom is dit ooit zo gegroeid?

Geplaatst: 05 mar 2009 18:56
door tiest
Geen flauw idee waarom. Zal wel een praktische reden voor zijn met een leuk verhaal over de Engelsen ofzo.

Wat ik wel weet is dat het ook links kan zoals bij mijn fietsje:
Afbeelding

Geplaatst: 05 mar 2009 19:02
door _cas_
Heeft dit niet te maken met het afstappen/opstappen?

Geplaatst: 05 mar 2009 19:03
door maruc
Als je rechts handig bent (wat het grootste deel van de bevolking is) loop je makkelijker aan de linkerkant van je fiets. Als je ketting dan rechts zit komt hij niet tegen je broek.

*Cas* was me voor:)

Geplaatst: 05 mar 2009 19:09
door rogi
@TiesT: Zal jij wel links zijn, of heb je stiekem de foto gespiegeld?

Technisch moet het idd kunnen als je een vast verzet hebt of een Rohloff naaf, dan kun je deze aan de andere kant inbouwen.

Geplaatst: 05 mar 2009 19:17
door davidtwc
Heeft volgens mij te maken met de kracht van je binnen, die meestal rechts zit.

Hierdoor is er volgens mij een beter krachtverdeling

Geplaatst: 05 mar 2009 19:34
door scepticus
Kan ik me niet voorstellen.

Verhaal van Maruc lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Of het is gewoon ooit zo gegroeid.
Net zoals dat we rechts rijden.

Geplaatst: 05 mar 2009 20:10
door opafiets
nou, ik weet twee redenen.
het heeft in ieder geval te maken met dat de mensen heel vroeger links op hun paard stapten vanaf een verhoging of zoiets.
en ja, in engeland stapten ze aan de andere kant op
ik weet niet of engelsen ook rechts van hun fiets stappen.
(beetje vaag verhaal, maar zoiets heb ik ooit vernomen).

2: de meeste mensen zijn rechtshandig, en daardoor aan de rechste kant sterker,
dus zou je iets meer rendement hiervan hebben.

Geplaatst: 05 mar 2009 20:16
door cornelis
Davidtwc schreef:Heeft volgens mij te maken met de kracht van je binnen, die meestal rechts zit.

Hierdoor is er volgens mij een beter krachtverdeling



Ja, de kracht van m'n rechtszittende binnen, daar heb ik altijd al alles over willen weten................

Geplaatst: 05 mar 2009 20:41
door templar
maar een motor heeft de ketting weer links liggen.

Geplaatst: 05 mar 2009 20:41
door kool486
omdat je derailleur ook rechts zit.
kon je zelf ook verzinnen!