Alles over vakanties op én met de fiets

Castellane (zuidoost frankrijk)

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 26 apr 2011 00:12

In het boek 25 mooie fietsgebieden in Europa worden 4 routes beschreven vanuit Castellane.
Voor de geintereseerden heb ik deze als gdb-bestand (voor Garmin Mapsource) beschikbaar

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 28 apr 2011 18:39

Ik kom er - omdat m'n broer er een camping heeft - nu elk jaar en heb er al veel gefietst. Vanuit Castellane zelfkun je een mooie ronde doen naar Stade du Neige de Vauplane. Je kliomt dan naar een hoogte van dik 1700 meter. Als je rechts langs het meer klimt is het een hele mooie rustige weg.

Verder is een absolute aanrader het "bekende rondje" Col de Champs, Col de Cayolle, Col de Allos. Het is vanuit Castellane 'n 0,75 uur met de auto naar het plaatsje Colmars en ddar begin je dan meteen met de Col de Champ. Ronde is in totaal net 100 km en dik 3000 hoogtemeters. Ik hem 'm vorige jaar gedaan. Zie:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=275

Dan kun je een wat rustiger rondje rijden als je vanuit Castelane naar Le Bourguet rijdt en dan terug via La Martre en La Batie.

Wat ook mooi is, is om - vroeg in de ochtend de bus/trein te pakken naar Nice en vandaar terug te fietsen over de Col de Vence e.d.

Kortom... gewoon gaan en fietsen. Er is daar zoveel moois
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 28 apr 2011 18:48

Col de Vence was de eerste Col die ik ooit beklom. Op de MTB van mijn schoonmoeder, hahaha. Ben daarna wel helemaal aan het fietsen geraakt. Leuke klim vond ik dat.

Toen ik eenmaal een racefiets had, heb ik de Gorges du Verdon een keer gefietst. Dat was een van de mooiste tochten in Frankrijk. Iets minder dan hobnderd kilometer met veel klimwerk. Als je er in de buurt komt, fiets het dan met de klok mee, dan heb je de mooiste uitzichten. Een absolute aanrader!
Michiel

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jul 2023 13:14

Wij zijn van plan om in de zomer naar een camping bij Castellane te komen. Kwam dit topic via google tegen. Even omhoog kicken.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 jul 2023 15:33

Prachtige regio. Twee keer geweest, maar best al wel een tijd geleden. Ook nog nooit met de fiets. Dat ga ik nog eens doen. Beide keren dat ik er was, was het heet. Eerste keer was eind mei, toen was het al echt warm. Tweede keer in vol hoofdseizoen, toen was het zelfs bloedheet en ook nog eens super druk. Wat mij betreft echt een bestemming in het voor- of naseizoen.

Qua fietsen kan ik er dus weinig over zeggen. Ik kan me heugen dat de Gorges du Verdon prachtig zijn, maar ook erg druk en smal hier en daar met die overhangende gesteenten. Ik denk niet dat het fijn fietsen is. Als je een beetje van de drukke wegen afgaat, dan is het wel prachtig.

Prachtige dorpjes ook. Moustiers st Marie, Draguinan. De Middellandse zee is ook prima bereikbaar via een dagtrip. Als je niet van de super toeristische plaatsen zoals Monaco en St Tropez bent: Bezoek Antibes.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jul 2023 15:55

marsman schreef: 10 jul 2023 15:33 Prachtige regio. Twee keer geweest, maar best al wel een tijd geleden. Ook nog nooit met de fiets. Dat ga ik nog eens doen. Beide keren dat ik er was, was het heet. Eerste keer was eind mei, toen was het al echt warm. Tweede keer in vol hoofdseizoen, toen was het zelfs bloedheet en ook nog eens super druk. Wat mij betreft echt een bestemming in het voor- of naseizoen.

Qua fietsen kan ik er dus weinig over zeggen. Ik kan me heugen dat de Gorges du Verdon prachtig zijn, maar ook erg druk en smal hier en daar met die overhangende gesteenten. Ik denk niet dat het fijn fietsen is. Als je een beetje van de drukke wegen afgaat, dan is het wel prachtig.

Prachtige dorpjes ook. Moustiers st Marie, Draguinan. De Middellandse zee is ook prima bereikbaar via een dagtrip. Als je niet van de super toeristische plaatsen zoals Monaco en St Tropez bent: Bezoek Antibes.
Bedankt. Wij gaan in de 1e 3 weken van September, dus qua temperatuur en drukte is het dan vaak wel wat aangenamer. Wij zijn een paar jaar terug bij Cannes geweest en toen ook St Tropez en Antibes bezocht, dus wat dat betreft been there, done that. :lol:

Het gebied lijkt ons ook prachtig, nu nog even een rustige camping (met zwembad) zoeken dicht bij Castellane. Wij vinden het heerlijk om avonds te lopen naar een stadje voor een hapje eten en drankje, dus moet wel max 2km zijn.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 jul 2023 16:02

Ik stond op camping Domaine Du Verdon. In mijn herinnering een prima camping, maar ik zie dat de camping recent wat slechte beoordelingen krijgt. Wel mooi aan het riviertje en ook net buiten het drukke centrum van Castellane.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jul 2023 16:04

marsman schreef: 10 jul 2023 16:02 Ik stond op camping Domaine Du Verdon. In mijn herinnering een prima camping, maar ik zie dat de camping recent wat slechte beoordelingen krijgt. Wel mooi aan het riviertje en ook net buiten het drukke centrum van Castellane.
Ja die camping had ik ook gezien en idd niet al te beste recensies de laatste tijd. Volgens mij is die camping inmiddels van een grote keten en is het ons veel te massaal. We zagen ook nog deze camping boven Castellane, maar heeft wel een hoog springkussen gehalte: https://camping-terra-verdon.com/

Dit is ook nog wel wat: https://www.camping-la-ferme.com/
Iets verder van Castellane, maar 2.7km is ook nog wel te lopen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 jul 2023 16:09

Een van de mooiste vakantielokaties waar ik ooit geweest ben. Fietsen is geweldig. Vanuit het dorp rij je zo 5 kanten op. Allemaal naar boven en nergens echt steil. In de verdere omgeving liggen nog meer van dit soort hellingen, op een enkele na zijn ze een paar km lang en nauwelijks lastig.

Rondje Grand Canyon du Veron is een van de mooiste routes die ik ooit gereden heb. Vergeet de Route des Cretes niet mee te pikken dan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jul 2023 16:17

Bedankt!

Wil ook zeker met de auto naar Colmars om daar de les 3 cols weer eens te doen (Champ, Col de Cayolle en Allos). Heb hem ooit andersom gereden vanuit Barelonnette met de plaatselijke fietsvereniging (Col de Cayolle, Champ en Allos en toen finish op de Praloup) Dat was echt super mooi. Col de Cayolle is sowieso 1 van de mooiste cols die ik ooit ben opgereden.

https://www.strava.com/activities/345086921

Had ook nog een mooi rondje gemaakt vanuit Castellane:
200km en 5000hm, vanuit Castellane naar Guillaumes dan de Col de Cayolle omhoog, afdalen richting Barcelonnette, dan de Allos omhoog en via Colmars afdalen weer terug naar Castellane.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 10 jul 2023 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1508
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 10 jul 2023 16:18

Op 6 augustus 2023 in Barcelonette een mooie toertocht: Les trois Cols.
prj

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2023 21:07

NuitKor schreef: 10 jul 2023 16:04 . Volgens mij is die camping inmiddels van een grote keten en is het ons veel te massaal.
Dat is een steeds grotere plaag aan het worden. Grote ketens, massa=kassa, bleegh.
Een middelgrote camping met een niet te idioot zwembad en niet teveel fratsen wordt steeds lastiger te vinden.
Less is bore

Plaats reactie