Neutron ratel
Gister nieuw setje Neutrons bij Hopmans weggehaald. Wat blijkt bij thuiskomst (tja, blindelings gekocht), de kenmerkende campa-ratel zit er niet in. Klopt dit?
Ook bij het ronddraaien van het wiel zit er een hobbel in de as (alshetware). Bij het ronddraaien van het achterwiel blokkeert ie eventjes bij elke omwenteling, alsof de kogels in de lagers niet lekker ronddraaien. Iemand enig idee wat het kan zijn.... ben nu geneigd om ze terug te sturen.
Ook bij het ronddraaien van het wiel zit er een hobbel in de as (alshetware). Bij het ronddraaien van het achterwiel blokkeert ie eventjes bij elke omwenteling, alsof de kogels in de lagers niet lekker ronddraaien. Iemand enig idee wat het kan zijn.... ben nu geneigd om ze terug te sturen.
Heb zelf een setje Neutron Ultra's uit 2008. Bij mij was in het begin de 'ratel' ook nauwelijks hoorbaar. Na enige tijd (na verwisseling cassette?) werd het geluid echter ouderwets Campa. Is wellicht inderdaad een kwestie van te ruim ingevet door de fabriek.
Misschien dat de door jou genoemde 'hobbel' hier ook door veroorzaakt wordt...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Frigo schreef:Heb zelf een setje Neutron Ultra's uit 2008. Bij mij was in het begin de 'ratel' ook nauwelijks hoorbaar. Na enige tijd (na verwisseling cassette?) werd het geluid echter ouderwets Campa. Is wellicht inderdaad een kwestie van te ruim ingevet door de fabriek.
De ratel zou inderdaad door die overmaat aan vet kunnen komen, maar die hobbel in de naaf, bij ronddraaien van het wiel, kan het me bijna niet voorstellen dat dat iets met vet te maken heeft.
Het was het laatste setje Neutrons op voorraad, en ze hebben de wielen uit de demo-schappen gehaald. Daar hangen die wielen halfsscheef in, vastgemaakt aan de snelspanner en dus eigen gewicht rustend op de naaf. Kan het zijn dat dat een deuk heeft achtergelaten in de lagerruimtes van de naaf? En dat ie daardoor niet lekker meer draait?
-
- Forum-lid
Als die deuk er gekomen zou zijn door scheef te hangen aan een rek dan zou ik er al zeker niet mee fietsen. Nee, er kan zeker geen deuk in komen door scheef aan een rek te hangen.
Als ze nieuw zijn dan heb je daar garantie op en zou ik ze zelfs niet eens demonteren om te kijken wat het is.
Wel uniek setje: campawielen met een probleem!!
Als ze nieuw zijn dan heb je daar garantie op en zou ik ze zelfs niet eens demonteren om te kijken wat het is.
Wel uniek setje: campawielen met een probleem!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Huize 53x11 heeft 2 setjes Neutrons (Ultra) in bezit. Beide niet echt een duidelijke ratel (zeker niet in vergelijking met een setje Record naven). In beide gevallen moest ik de achternaaf bijstellen (te veel speling). Blijkbaar is Campa slordiger geworden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Ik heb hetzelfde gehad met zonda's. Ook niet echt een duidelijke ratel. Na een paar honderd km. de body eraf gehaald, en inderdaad een flinke hoeveelheid vet weggehaald. Alles schoongemaakt en met olie behandeld. Daarna wel een mooie ratel.
die 'hobbel' heb ik ook gehad met mijn nieuwe Circuit wielen indertijd, ook het achterwiel. Volgens mij was het ook zo'n set die in de winkel schuin aan de snelspanner hing.
als je het wiel een rondje doet draaien, is er een moment dat het even 'rauw' loopt, alsof er een ribbeltje of oneffenheid moet overwonnen worden door het wiel. Vooral als je het traag doet draaien merk je het duidelijk
ik zou er mee terug gaan, al is het maar om een verklaring te krijgen en om te weten te komen of dit normaal is of niet.
als je het wiel een rondje doet draaien, is er een moment dat het even 'rauw' loopt, alsof er een ribbeltje of oneffenheid moet overwonnen worden door het wiel. Vooral als je het traag doet draaien merk je het duidelijk
ik zou er mee terug gaan, al is het maar om een verklaring te krijgen en om te weten te komen of dit normaal is of niet.
Heb zelf ook neutron's (ultra) maar zonder ratel vind ik eigenlijk wel fijn , denk ik eerder kwestie van smaak ofzo?
Maar op het begin had ik ook dat hij helemaal stil was ,nu hoor ik hem al.
Vorige week me fiets terug gebracht voor m'n voorvork en idd bij m'n voorwiel zat ook te veel speling op me naaf.
Maar ondanks dat zijn het echt Super wielen!
Maar op het begin had ik ook dat hij helemaal stil was ,nu hoor ik hem al.
Vorige week me fiets terug gebracht voor m'n voorvork en idd bij m'n voorwiel zat ook te veel speling op me naaf.
Maar ondanks dat zijn het echt Super wielen!
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
Mijn vermoeden is dat "men" de body heeft gedemonteerd, teveel vet heeft gebruikt en veel te hard heeft vastgeschroefd waardoor de lagers in de body op een te hoge voorspanning komen te staan en korrelig draaien.
Je kan de volgende controles doen:
Body verwijderen: snelspanner verwijderen, imbus M5 in asgat aan aandrijfkant, platte sleutel 17 over borgmoer van body en in wijzerzin draaien tot die los is.
Borgmoer verwijderen, body verwijderen door in tegenwijzerzin te draaien en gelijktijdig naar buiten toe.
Nu de body is verwijderd kan je nagaan of de as van de naaf speling vertoont of juist niet vlot draait.
Afstellen doe je door de borgmoer aan de niet-aandrijfkant losser of vaster te stellen.
Met een kleine imbus M2 (?) kan die borgmoer worden los- of vastgeschroefd.
Is er bij de as geen probleem vast te stellen dan moet het wel de body zijn.
Daar zitten twee industrielagertjes in en als eentje daarvan niet juist is gemonteerd heb je steevast problemen.
De afstandsbus (aluminium cylindertje in het middden van de body) die de lagers van de juiste voorspanning voorziet mag niet loszitten en moet met een vinger in het asgat mooi ronddraaien zonder noemenswaardige weerstand.
Ciao,
Mijn vermoeden is dat "men" de body heeft gedemonteerd, teveel vet heeft gebruikt en veel te hard heeft vastgeschroefd waardoor de lagers in de body op een te hoge voorspanning komen te staan en korrelig draaien.
Je kan de volgende controles doen:
Body verwijderen: snelspanner verwijderen, imbus M5 in asgat aan aandrijfkant, platte sleutel 17 over borgmoer van body en in wijzerzin draaien tot die los is.
Borgmoer verwijderen, body verwijderen door in tegenwijzerzin te draaien en gelijktijdig naar buiten toe.
Nu de body is verwijderd kan je nagaan of de as van de naaf speling vertoont of juist niet vlot draait.
Afstellen doe je door de borgmoer aan de niet-aandrijfkant losser of vaster te stellen.
Met een kleine imbus M2 (?) kan die borgmoer worden los- of vastgeschroefd.
Is er bij de as geen probleem vast te stellen dan moet het wel de body zijn.
Daar zitten twee industrielagertjes in en als eentje daarvan niet juist is gemonteerd heb je steevast problemen.
De afstandsbus (aluminium cylindertje in het middden van de body) die de lagers van de juiste voorspanning voorziet mag niet loszitten en moet met een vinger in het asgat mooi ronddraaien zonder noemenswaardige weerstand.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
Als bovenstaande conclusie klopt (en dat zou best kunnen), dan zou ik terug gaan naar de winkel waar je ze hebt gekocht omdat je nog in de garantieperiode zit (ook al kan je het misschien zelf oplossen).
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!