+1
Ik heb sinds recent ook een setje zoran wielen in huis met Edco super g naven. Ietsje zwaarder dan KT, maar scheelt zeer weinig, plus ik had ergens opgevangen dat de afdichting (en levensduur) van Edco vergeleken bij KT beter is. Ik heb daar overigens geen open pro velgen bij maar Niobium XR 270. In de categorie niet-carbon lichte wielen scoren deze velgen vrij goed (dwz licht). Oja - ook niet onbelangrijk - ben er tot nu toe zeer tevreden over! Ook over de service van Zoran trouwens.
Lichte handgespaakte wielen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
over velgen:
mavic ceramic heeft (in mijn ervaring) de absolute voorkeur.
over naven:
als je echt een goeie naaf wilt, kom je uit bij Dura ace of DT swiss. Dura-ace is iets zwaarder, maar ik vind, gezien die naaf de helft kost van een DT240, dat Dura-ace toch de beste keuze is. Er zijn nog andere, iets exotischer naven, zoals royce
(alleen lovende commentaar over), en white industries
over spaken:
Als je een stijf wiel wilt, neem dan DT aero spaken, of sapim cx ray. Achter 32, vooraan niet meer dan 28 (en misschien zelfs 24). Een voorwiel hoeft écht niet meer. Voorwiel liefst radiaal gespaakt, achterwiel kruis over 3 aandrijfzijde (kruis over 2 voor meer stijfheid), radiaal of kruis over 2 aan de niet-aandrijfzijde.
mavic ceramic heeft (in mijn ervaring) de absolute voorkeur.
over naven:
als je echt een goeie naaf wilt, kom je uit bij Dura ace of DT swiss. Dura-ace is iets zwaarder, maar ik vind, gezien die naaf de helft kost van een DT240, dat Dura-ace toch de beste keuze is. Er zijn nog andere, iets exotischer naven, zoals royce
(alleen lovende commentaar over), en white industries
over spaken:
Als je een stijf wiel wilt, neem dan DT aero spaken, of sapim cx ray. Achter 32, vooraan niet meer dan 28 (en misschien zelfs 24). Een voorwiel hoeft écht niet meer. Voorwiel liefst radiaal gespaakt, achterwiel kruis over 3 aandrijfzijde (kruis over 2 voor meer stijfheid), radiaal of kruis over 2 aan de niet-aandrijfzijde.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
de zwarten schreef:Een voorwiel hoeft écht niet meer.
Dat bespaart zeker gewicht! (sorry, eigenlijk te flauw)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je een bepaalde budgetlimiet heeft lijkt me dit inderdaad de beste manier om geld te besparen!! Een erg onderschatte naaf!!! en volgens mijn FM gewoon beter dan DTover naven:
als je echt een goeie naaf wilt, kom je uit bij Dura ace of DT swiss. Dura-ace is iets zwaarder, maar ik vind, gezien die naaf de helft kost van een DT240, dat Dura-ace toch de beste keuze is.
In de racefietswereld wat minder bekend maar als je van kleurtjes houd is de hope pro3 misschien wat (zit wel een harde ratel in moet je van houden)
Kwaliteit dura ace en prijs zit tussen DT en dura ace in, gewicht ook.
http://www.hopebenelux.com/voir_pro3avant.html
(persoonlijk: mooi een rode naaf rode alu nippels.)
CX-rays en nog een mooie race velg maar daar heb ik niet zoveel verstand van.
was voor een MTB setje (pro 2 naaf) CXray, alu nippels en velgjes 600 euro kwijt. velgen waren 120 euro per stuk