Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Op zoek naar nieuwe wielen (LW/Zipp)

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 29 jun 2009 22:45

Ik heb al goed lopen zoeken op het forum en vele topics over deze twee wielen gelezen, maar een directe vergelijking heb ik nog niet gevonden. Het is een lang verhaal, maar om alles zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden, een systematische uiteenzetting :).

De opties:
Eind dit seizoen wil ik een tweede set wielen aanschaffen. Omdat ik dit soort dingen altijd goed wil onderzoeken nu al, vrij op tijd, wat vragen. Op het moment rijdt ik op Campa Eurus wielen en ik ben op zoek naar wielen met hoge velgen. Dit voornamelijk omdat ik wat aerodynamischere en lichtere wielen wil. Zoals de topic titel duidelijk maakt is mijn oog gevallen op LW Standard (als hoge velgen écht niet verstandig zijn, eventueel Ventoux) of Zipp 808 (eventueel 404). Tubes heb ik nog nooit gebruikt, maar dat zie ik niet als een probleem.

Wat wil ik ermee:
Het doel is om deze wielen zo veel mogelijk te gebruiken. Ik rijdt voornamelijk alleen en probeer waar mogelijk de langere ritten in de vorm van een georganiseerde tourtocht (of forum rit) te rijden. Ik rijd dus geen wedstrijden en of dit volgend seizoen gaat gebeuren….weet ik nog niet. Het gaat hier om ongeveer 250 km per week. Mijn woonplaats verraad al dat ik veel te maken heb met wind en dat windkracht 4 of meer eerder regel dan uitzondering is. Ongeveer 70-80% van de ritten zal dan ook door de polders zijn, waarbij ik een paar keer per seizoen de bergen/heuvels in zal gaan (Limburg/Ardennen/Frankrijk). Als het terrein écht te slecht is (of het écht te hard waait) dan kan ik altijd nog de Eurus wielen steken.

De afweging:
Ik heb voor mijzelf al de afweging gemaakt wat er nu de voorkeur geniet (maar ik kom er nog niet helemaal uit, vandaar deze post). Ik heb inmiddels begrepen dat de LW’s beter zijn voor het klimmen, gemakkelijker accelereren en dat ze stijver zijn. De Zipp’s zijn dan weer aerodynamischer en beter met constante snelheid. Welke wielen meer ‘bomb-proof’ zijn weet ik niet. (Zijn de alu spaken van de Zipp’s hier in het voordeel?) Waar ik zelf nog over twijfel is de hoogte van de velg. Als ik voor aerodynamisch kies dan zouden de 808’s de beste optie zijn…ik ben echter 67kg en heb geen idee hoe het zou rijden met een harde zijwind. Aerodynamische wielen geven dan wel weer maximaal voordeel met meer (tegen)wind t.o.v. niet aerodynamische wielen. Een tussenoptie is de 404’s. Deze zijn net zo hoog als de LW’s, echter wel iets aerodynamischer (is dit zo??) en ook lichter dan de 808’s, weer maar minder aerodynamisch.

De vragen!:
Heeft er iemand ervaring met beide merken/wielen en hier iets aan toe te voegen dat mij kan helpen met het maken van de keuze? Of moet ik het gewoon simpel zien: aero wielen -> Zipp, lichte wielen -> LW’s.

Daarnaast: is het verstandig om in de bergen te fietsen met velgen van 50mm of meer? Of zou ik dan beter het hogere gewicht voor lief kunnen nemen en de Eurus wielen monteren? (of wellicht hoog achterwiel en Eurus voorwiel?)

Mijn dank!
Cervélo & Cannondale

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 29 jun 2009 23:06

Ik heb alleen ervaringen met de LW. De ins en outs van deze wielen zijn wel besproken in het LW-topic.

Persoonlijk vind ik het topwielen; licht (met qr, banden en cassette een gewichtsbesparing van ruim 650 gr. tov mijn neutrons), voldoende aerodynamisch (al zullen de zipp's hier wat beter scoren). Zijn ze ook zeker bombproof; onder normale omstandigheden zal je niet snel problemen krijgen. Bij valpartijen of andere 'niet normale' ongelukjes, kun je pech hebben.... maar je geeft aan dat je voornamelijk solo rijd dus..
Ik woon in zuid-limburg en gebruik ze zowel bergop als op het vlakke. Ik ondervind geen problemen met zijwind (ben 77kg). Het is wel even wennen in het begin. Ook omdat ze zo licht zijn. Op een plateau met wat zijwind zal ik niet snel zonder handjes rijden ;)
Verder is het zo dat de LW zich bewezen hebben in de afgelopen 10 jaar. Ze staan bekend als zeer duurzaam en er zijn mij weinig problemen met de wielen bekend. Dat is bij zipp nogal eens anders geweest. Er zit natuurlijk wel een behoorlijk prijsverschil in.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

bravoman
Forum-lid

bravoman 29 jun 2009 23:37

Heb zelf geen ervaring met beide wielen, maar je zou ook een setje Reynolds aan kunnen schaffen, bijvoorbeeld de DV46 UL, zoals te zien op deze link: http://www.reynoldscycling.com/index.ph ... p_itm_pk=5. Op het WW forum zijn hier ook zeer positieve ervaringen te vinden, en bovendien een stuk goedkoper dan de LW.

Succes met de (moeilijke) keuze.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 30 jun 2009 00:13

Ik rijd op Zipp404 clinchers.
Geweldige wielen!

Ik vind zelf dat bij vlagerige wind, boven kracht 4, je moet opletten. Bijvoorbeeld als je ingehaald wordt, of achter een huis vandaan komt. Maar het is nooit zo dat ik me er aan erger, gewoon opletten.

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 30 jun 2009 00:20

sowieso geen zipp 808..

daar heb je toch niets aan als toerfietser, en helemaal niet geschikt om mee te klimmen of meer harde wind.

Koop gewoon setje wat je mooi vindt en binnen je budget valt.. tjah als prijs niets uit maakt dan smaak nog..
Slechte wielen zul je niet kopen voor zoveel geld..

Hed heeft ook leuke klimwielen..

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 30 jun 2009 00:37

Dank voor de reacties tot nu toe, meer reacties blijven natuurlijk welkom!

Voor wat betreft Reynolds en HED. Ik heb deze wielen ook bekeken en in vergelijking met LW en Zipp kies ik (deels gevoelsmatig) liever voor de laatste twee merken.

Het budget laat ik me niet te veel door beïnvloeden. Ik koop liever de beste wielen voor mjn situatie, dan wielen die misschien iets goedkoper zijn. (EDIT: Ventoux zitten wel tegen de bovenkant van het budget, budget is niet oneindig ;))

Zipp 808 niet, dat zijn duidelijke woorden. Ik heb nog wel de mogelijkheid deze eventueel uit te proberen en dus eigenhanden uit te vinden of dit met wind wel of niet kan, maar ik begrijp dat ik me beter op de 404's'/ LW standard / eventueel LW Ventoux kan concentreren.
Cervélo & Cannondale

corniel
Forum-lid HC

corniel 30 jun 2009 00:44

Tja, Zipp 808's vragen er om dat je triatlons of tijdritten gaat rijden. Anders idd niet doen. De vergelijking tussen 404's en LW's lijkt me een zeer ongelijke. Laatst genoemde wint (budget buiten beschouwing gelaten) met twee vingers in de neus.

Reynolds heeft een grote schare fans, en is zeker een alternatief. Maar als je LW's kan betalen, zou ik het doen, hoewel je de kans loopt (ik weet niet hoe hip je fiets is) dat het de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit is. (Hoewel je daar natuurlijk lak aan kan hebben) :D

idske
Forum-lid

idske 30 jun 2009 18:23

Weet je zeker dat je met tubes wil rijden als je toertochten gaat rijden?? Lekrijden en je bent het saadje..

simic
Forum-lid

simic 30 jun 2009 18:44

Nee hoor, na enige oefening gaat dat gemakkelijk. Maar laten we die discussie niet voeren.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 30 jun 2009 19:15

MrT schreef:Ik rijd op Zipp404 clinchers.
Geweldige wielen!

Ik vind zelf dat bij vlagerige wind, boven kracht 4, je moet opletten. Bijvoorbeeld als je ingehaald wordt, of achter een huis vandaan komt. Maar het is nooit zo dat ik me er aan erger, gewoon opletten.

+1
Ik heb ze nu een half jaar, custum-made set met DT240 naven en ik vind het gewoon een zeer goede wielset. Gewoon allround inzetbaar, en inderdaad met een vlagerige wind is het iets minder prettig, voor de rest top!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 30 jun 2009 21:07

De discussie over tubes zou ik hier inderdaad liever niet voeren. Ik heb er voldoende over gelezen om te weten dat het best moet kunnen. Gewoon op tijd vervangen en op de cilinders rijd ik nu ook alweer 2200km zonder lek te rijden, dus dat moet op tubes ook kunnen.

Voor wat betreft de wielen keuze. Ik hoorde van mijn FM dat het aerodynamisch verschil tussen de Zipp's en LW's merkbaar is (sprak wel over de 808's), maar als ik de reacties hier zo lees dan zijn de LW's eigenlijk gewoon een stuk betere keuze. Ik denk dat ik de 808's t.z.t. gewoon uit ga proberen en dan kijken of ik echt verschil merk. Is het niet schrikbarend dan zouden de LW's het dus moeten worden. Ook kan ik dan meteen de invloed van harde zijwind testen en als dit niet te doen is dan kunnen het altijd nog ventoux worden.
Cervélo & Cannondale

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 01 jul 2009 01:52

Ga dan voor de standards! Je zult er geen spijt van krijgen. Dat van die zijwind zal reuze meevallen hoor. De ventoux's zie ik toch meer als echte klimwielen die je weinig aero voordeel zullen opleveren.

En LW icm met conti competition tubes = top :) Ik heb nu ruim 1500k lekvrij erop zitten en ze zien er nog prima uit.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie