De opties:
Eind dit seizoen wil ik een tweede set wielen aanschaffen. Omdat ik dit soort dingen altijd goed wil onderzoeken nu al, vrij op tijd, wat vragen. Op het moment rijdt ik op Campa Eurus wielen en ik ben op zoek naar wielen met hoge velgen. Dit voornamelijk omdat ik wat aerodynamischere en lichtere wielen wil. Zoals de topic titel duidelijk maakt is mijn oog gevallen op LW Standard (als hoge velgen écht niet verstandig zijn, eventueel Ventoux) of Zipp 808 (eventueel 404). Tubes heb ik nog nooit gebruikt, maar dat zie ik niet als een probleem.
Wat wil ik ermee:
Het doel is om deze wielen zo veel mogelijk te gebruiken. Ik rijdt voornamelijk alleen en probeer waar mogelijk de langere ritten in de vorm van een georganiseerde tourtocht (of forum rit) te rijden. Ik rijd dus geen wedstrijden en of dit volgend seizoen gaat gebeuren .weet ik nog niet. Het gaat hier om ongeveer 250 km per week. Mijn woonplaats verraad al dat ik veel te maken heb met wind en dat windkracht 4 of meer eerder regel dan uitzondering is. Ongeveer 70-80% van de ritten zal dan ook door de polders zijn, waarbij ik een paar keer per seizoen de bergen/heuvels in zal gaan (Limburg/Ardennen/Frankrijk). Als het terrein écht te slecht is (of het écht te hard waait) dan kan ik altijd nog de Eurus wielen steken.
De afweging:
Ik heb voor mijzelf al de afweging gemaakt wat er nu de voorkeur geniet (maar ik kom er nog niet helemaal uit, vandaar deze post). Ik heb inmiddels begrepen dat de LWs beter zijn voor het klimmen, gemakkelijker accelereren en dat ze stijver zijn. De Zipps zijn dan weer aerodynamischer en beter met constante snelheid. Welke wielen meer bomb-proof zijn weet ik niet. (Zijn de alu spaken van de Zipps hier in het voordeel?) Waar ik zelf nog over twijfel is de hoogte van de velg. Als ik voor aerodynamisch kies dan zouden de 808s de beste optie zijn ik ben echter 67kg en heb geen idee hoe het zou rijden met een harde zijwind. Aerodynamische wielen geven dan wel weer maximaal voordeel met meer (tegen)wind t.o.v. niet aerodynamische wielen. Een tussenoptie is de 404s. Deze zijn net zo hoog als de LWs, echter wel iets aerodynamischer (is dit zo??) en ook lichter dan de 808s, weer maar minder aerodynamisch.
De vragen!:
Heeft er iemand ervaring met beide merken/wielen en hier iets aan toe te voegen dat mij kan helpen met het maken van de keuze? Of moet ik het gewoon simpel zien: aero wielen -> Zipp, lichte wielen -> LWs.
Daarnaast: is het verstandig om in de bergen te fietsen met velgen van 50mm of meer? Of zou ik dan beter het hogere gewicht voor lief kunnen nemen en de Eurus wielen monteren? (of wellicht hoog achterwiel en Eurus voorwiel?)
Mijn dank!