Singlespeed vraagjes (o.a. keuze cranks en kettinglijn)
Geplaatst: 11 jul 2009 13:21
Al een tijdje loop ik met het idee rond om net als vroeger weer een singlespeed te gebruiken voor woon/werk- en stadsverkeer. Ben al langzaam maar zeker de onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Ook het frame is al uitgezocht (staal uiteraard). De fiets zal opgebouwd worden met nieuwe onderdelen, maar de fiets zal een enigszins klassiek uiterlijk krijgen.
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
1. Ik wil het liefst wielen laten spaken met Miche X-press flip/flop-naven. (http://www.miche.it/scheda.php?id=470&idCat=248) Deze naven hebben voor zover ik kan nagaan een achteras van 122mm. Van de fabrikant van het frame heb ik het volgende opgekregen: "Rear hub is 120mm axle over locknut".
Gaat dit wel passen?
2. Aangezien de fiets voornamelijk bestemd is voor eningszins relaxed woon/werk-verkeer zit ik te denken aan een niet al te zwaar verzet (42-17 o.i.d.). Het Sugino Messenger crankstel komt daarvoor in aanmerking (BCD 130mm, is standaard te verkrijgen met 42t), maar ik vind die dichte kettingbladen niet zo mooi en heb eigenlijk liever een wat meer klassiek ogend blad.
Bestaan er klassiek ogende 42t bladen voor een singlespeed crankstel met BCD 130?
3. Alternatieven voor dat Sugino crankstel hebben meestal hebben meestal BCD 144mm en daardoor past een 42t weer niet. Vaak is 46t het kleinste wat je zou kunnen kiezen. Hierdoor zou je achter een 19 moeten monteren om ongeveer op hetzelfde verzet uit te komen als 42-17.
Is een 19 niet te groot achter? Ik bedoel, ziet dit er niet er niet een beetje vreemd uit en wordt hier niet wat meewarig tegenaan gekeken door de "kenners".
4. Hoe bepaal ik de ideale kettinglijn? Aangezien ik gewoon nieuwe onderdelen aan ga schaffen, wil ik graag de meest ideale kettinglijn creëren.
5. Ik zie dat je kunt kiezen voor 1/8 en 3/32. Wat zijn de voor- en nadelen van beide en wat zou in mijn geval het beste zijn?
Pas na de zomer zal er daadwerkelijk begonnen worden met het opbouwen. Uiteraard volgt er dan even een verslagje op het forum...
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
1. Ik wil het liefst wielen laten spaken met Miche X-press flip/flop-naven. (http://www.miche.it/scheda.php?id=470&idCat=248) Deze naven hebben voor zover ik kan nagaan een achteras van 122mm. Van de fabrikant van het frame heb ik het volgende opgekregen: "Rear hub is 120mm axle over locknut".
Gaat dit wel passen?
2. Aangezien de fiets voornamelijk bestemd is voor eningszins relaxed woon/werk-verkeer zit ik te denken aan een niet al te zwaar verzet (42-17 o.i.d.). Het Sugino Messenger crankstel komt daarvoor in aanmerking (BCD 130mm, is standaard te verkrijgen met 42t), maar ik vind die dichte kettingbladen niet zo mooi en heb eigenlijk liever een wat meer klassiek ogend blad.
Bestaan er klassiek ogende 42t bladen voor een singlespeed crankstel met BCD 130?
3. Alternatieven voor dat Sugino crankstel hebben meestal hebben meestal BCD 144mm en daardoor past een 42t weer niet. Vaak is 46t het kleinste wat je zou kunnen kiezen. Hierdoor zou je achter een 19 moeten monteren om ongeveer op hetzelfde verzet uit te komen als 42-17.
Is een 19 niet te groot achter? Ik bedoel, ziet dit er niet er niet een beetje vreemd uit en wordt hier niet wat meewarig tegenaan gekeken door de "kenners".
4. Hoe bepaal ik de ideale kettinglijn? Aangezien ik gewoon nieuwe onderdelen aan ga schaffen, wil ik graag de meest ideale kettinglijn creëren.
5. Ik zie dat je kunt kiezen voor 1/8 en 3/32. Wat zijn de voor- en nadelen van beide en wat zou in mijn geval het beste zijn?
Pas na de zomer zal er daadwerkelijk begonnen worden met het opbouwen. Uiteraard volgt er dan even een verslagje op het forum...