Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed vraagjes (o.a. keuze cranks en kettinglijn)

em
Forum-lid

em 11 jul 2009 13:21

Al een tijdje loop ik met het idee rond om net als vroeger weer een singlespeed te gebruiken voor woon/werk- en stadsverkeer. Ben al langzaam maar zeker de onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Ook het frame is al uitgezocht (staal uiteraard). De fiets zal opgebouwd worden met nieuwe onderdelen, maar de fiets zal een enigszins klassiek uiterlijk krijgen.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

1. Ik wil het liefst wielen laten spaken met Miche X-press flip/flop-naven. (http://www.miche.it/scheda.php?id=470&idCat=248) Deze naven hebben voor zover ik kan nagaan een achteras van 122mm. Van de fabrikant van het frame heb ik het volgende opgekregen: "Rear hub is 120mm axle over locknut".
Gaat dit wel passen?

2. Aangezien de fiets voornamelijk bestemd is voor eningszins relaxed woon/werk-verkeer zit ik te denken aan een niet al te zwaar verzet (42-17 o.i.d.). Het Sugino Messenger crankstel komt daarvoor in aanmerking (BCD 130mm, is standaard te verkrijgen met 42t), maar ik vind die dichte kettingbladen niet zo mooi en heb eigenlijk liever een wat meer klassiek ogend blad.
Bestaan er klassiek ogende 42t bladen voor een singlespeed crankstel met BCD 130?

3. Alternatieven voor dat Sugino crankstel hebben meestal hebben meestal BCD 144mm en daardoor past een 42t weer niet. Vaak is 46t het kleinste wat je zou kunnen kiezen. Hierdoor zou je achter een 19 moeten monteren om ongeveer op hetzelfde verzet uit te komen als 42-17.
Is een 19 niet te groot achter? Ik bedoel, ziet dit er niet er niet een beetje vreemd uit en wordt hier niet wat meewarig tegenaan gekeken door de "kenners".

4. Hoe bepaal ik de ideale kettinglijn? Aangezien ik gewoon nieuwe onderdelen aan ga schaffen, wil ik graag de meest ideale kettinglijn creëren.

5. Ik zie dat je kunt kiezen voor 1/8 en 3/32. Wat zijn de voor- en nadelen van beide en wat zou in mijn geval het beste zijn?

Pas na de zomer zal er daadwerkelijk begonnen worden met het opbouwen. Uiteraard volgt er dan even een verslagje op het forum...

rubenio
Forum-lid

rubenio 12 jul 2009 01:55

[quote="EM"]
2. Aangezien de fiets voornamelijk bestemd is voor eningszins relaxed woon/werk-verkeer zit ik te denken aan een niet al te zwaar verzet (42-17 o.i.d.). Het Sugino Messenger crankstel komt daarvoor in aanmerking (BCD 130mm, is standaard te verkrijgen met 42t), maar ik vind die dichte kettingbladen niet zo mooi en heb eigenlijk liever een wat meer klassiek ogend blad.
Bestaan er klassiek ogende 42t bladen voor een singlespeed crankstel met BCD 130?

[/quote]

http://www.defietsenmaker.nl/E_grp_37_63-1.html

em
Forum-lid

em 12 jul 2009 10:21

[quote="rubenio"]http://www.defietsenmaker.nl/E_grp_37_63-1.html[/quote]

Maar dat zijn toch allemaal kettingbladen voor schakelfietsen (dus met stijghulpjes enzo)?

rubenio
Forum-lid

rubenio 12 jul 2009 12:34

Ik weet bijna zeker dat geen 1 van die bladen aan de binnenkant een stijghulpje zou hebben, omdat het ook wat oudere voorblden betreft.(maar ik kan het mis hebben) Ik rij zelf al jaren met dit soort bladen. De dikkere , officiele singlespeed voorbladen vind je hier:

Deze surly:
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=207

Of bij m-gineering:
http://www.m-gineering.nl/shop.htm

Voordeel van deze bladen is dat ze langer meegaan en iets minder ovaal zijn.
Deze bladen zijn overigens wel stukken duurder.

Ik zelf heb het voorblad voor mijn ss/fixer gewoon bij mijn fietsenmaker gekocht, al jaren plezier van.

Groet,
Ruben

rubenio
Forum-lid

rubenio 17 jul 2009 00:21

[quote="EM"]Al een tijdje loop ik met het idee rond om net als vroeger weer een singlespeed te gebruiken voor woon/werk- en stadsverkeer. Ben al langzaam maar zeker de onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen. Ook het frame is al uitgezocht (staal uiteraard). De fiets zal opgebouwd worden met nieuwe onderdelen, maar de fiets zal een enigszins klassiek uiterlijk krijgen.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

1. Ik wil het liefst wielen laten spaken met Miche X-press flip/flop-naven. (http://www.miche.it/scheda.php?id=470&idCat=248) Deze naven hebben voor zover ik kan nagaan een achteras van 122mm. Van de fabrikant van het frame heb ik het volgende opgekregen: "Rear hub is 120mm axle over locknut".
Gaat dit wel passen?

[/quote]

Het verschil van 2 mm is volgens mij makkelijk te corrigeren door het frame iets uit elkaar te duwen als je het wiel wilt monteren. Er zit best veel flex in een stalen frame en het doet niets af aan de stevigheid.

em
Forum-lid

em 19 jul 2009 12:15

Rubenio,

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik eruit ben.

1. Is dus geen probleem.
2. TA heeft een mooi 44t blad voor een 144BCD crankstel. Dan ga ik voor het Miche Primato Pista crankstel met 44x18.
3. Het is mijn fiets en wat anderen ervan vinden moet hun maar weten...
4. Bij dat Miche crankstel kan je kiezen voor een 107mm trapas (wat standaard schijnt te zijn voor baanfietsen) en een 110mm trapas. Aangezien die assen nou ook weer niet zo duur zijn neem ik in eerste instantie gewoon die van 107mm. Mocht blijken dat de kettinglijn toch nog niet optimaal is dan kan ik alsnog die van 110mm nemen.
5. Het wordt dus 1/8.

Op papier staat het fietsje nu. Na de zomer maar even in praktijk brengen.

EM

rubenio
Forum-lid

rubenio 19 jul 2009 12:19

[quote="EM"]R
3. Het is mijn fiets en wat anderen ervan vinden moet hun maar weten...
[/quote]

Hier zou ik me sowieso niet druk over maken, er wordt in het algemeen al gek naar fixers gekeken.
Ben benieuwd naar hoe je project gaat worden.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 19 jul 2009 12:47

Stronglight heeft ook een Pista crankstel (ziet er exact hetzelfde uit als Miche) en levert zelf een 44 tands blad, misschien een optie?

107 mm is inderdaad standaard voor baanfietsen, 110 mm komt ook wel voor maar waarschijnlijk gaat die 107 mm het gewoon doen.
"Try not. Do or do not......there is no try"

mennes12
Forum-lid

mennes12 11 aug 2009 14:47

Ik was eigenlijk benieuwd, heb je die Miche X-press naven nog gevonden?

em
Forum-lid

em 11 aug 2009 19:11

[quote="Mennes12"]Ik was eigenlijk benieuwd, heb je die Miche X-press naven nog gevonden?[/quote]

Ik heb Zoran een mailtje gestuurd over het bouwen van wielen met Miche X-Press naven. Even afwachten wat zijn reactie is.

Losse naven zijn geloof ik ook in Engeland te bestellen bij Wiggle en/of Chainreactioncycles.

em
Forum-lid

em 15 sep 2009 12:52

Heb Zoran net gesproken. De naven zijn helaas alleen beschikbaar met 32 gaten. Toch maar die genomen dan i.p.v. de 36 gaats-versie. Zou nog steeds stevig genoeg moeten zijn voor woon/werk-verkeer door de stad. Duurt helaas wel een maand voordat de naven geleverd worden. Wel balen, want vrijwel alle onderdelen voor de fiets heb ik inmiddels binnen. Ach, kan ik op mijn gemakje beginnen met opbouwen...

rubenio
Forum-lid

rubenio 15 sep 2009 19:03

Wat voor frame ga je eigenlijk gebruiken voor dit project?

Plaats reactie