Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 16 okt 2016 10:25

Wat Vermeulen en Ane aangeven spreekt me erg aan: gecontroleerd oefenen. Leuk om te doen en (bewust of onbewust) wordt je vaardigheid groter.
De laatste weken heb ik een clinic short track en een clinic baanfietsen gedaan. Net even buiten je comfortzone bezig zijn (of een beetje veel :) ) levert ook veel op.

Tot nu toe hebben we het gehad over wat er wellicht fout ging in bepaalde bochten en hoe je de kans op een foute bocht kan verminderen. Door anticiperen, juiste bocht lijn, houding, rekening houden met nattigheid enz.
Wat ik me af vraag: als je toch in een slip komt: hoe corrigeer je een slip?
Een achterwiel slip en/of een voorwielslip.
Ane geeft al aan dat als je de grens op zoekt, je een gevoel ontwikkelt voor het uitbreekmoment. Maar wat doe je als je wiel daadwerkelijk uitbreekt?
Voor het voorwiel zou ik het niet weten.
Voor het achterwiel heb ik zo langzamerhand de reflex ingeoefend: rem(men) los! En dan trekt de fiets zichzelf weer recht.
Iemand betere/andere ideeën? Voor achterwiel-, en met name voorwielslip?
TheoH

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2016 10:34

Zelfs voordat je reflexen in werking treden lig je al op de grond. :(
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2016 08:35

Volgende keer dan niet (zo hard) remmen in de bocht, hoef je ook niet te corrigeren door je remmen los te laten.

Als de boel gaat glijden is er soms nog wel wat aan te doen, maar daar komt ook een grote factor geluk bij kijken. Je zult namelijk toch weer ergens grip moeten vinden, want anders is er echt geen houden aan.
Door ervaring kan je vooral dicht bij 't moment komen dat de fiets net ietsje begint te glijden en het toch nog (meestal) goed gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 okt 2016 11:15

heuzen schreef: Iemand betere/andere ideeën? Voor achterwiel-, en met name voorwielslip?
Bij voorwielslip: kin op de borst, je lichaam zo veel mogelijk naar de buitenbocht draaien.
NIET JE ARM UITSTEKEN OM JEZELF OP TE VANGEN. (dan is de kans groot dat je een pols/sleutelbeen breekt)
Incasseren met je kont en/of schouder.
Als je voorwiel gaat slippen kun je eigenlijk al niets meer doen, want je bent de controle over je fiets kwijt. Overigens heb ik dit zelf maar één keer meegemaakt (ijzel); het gaat eigenlijk zo snel dat je weinig kunt doen.

Bij achterwiel slip heb je nog wel controle, dus kun je door te sturen vaak nog wel wat redden. Als je niet van schrik in je remmen knijpt gaat het vaak vanzelf goed, eventueel de bocht groter proberen te maken, maar dat moet natuurlijk wel kunnen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 okt 2016 15:25

Leuk, al die oplossingen om al dan niet te vallen bij een voorwielslip. Ik ga met Kees mee: Tel een -> ik rij, tel twee -> ik lig. Hoe ik daartussen mezelf nog kan aanleren geen arm uit te steken maar m'n kont of schouder zou ik niet weten. Daarvoor doe ik het veel te weinig.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 okt 2016 15:28

Een cursus valbreken helpt alleen om deze reflex te krijgen
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 okt 2016 15:51

senior schreef:Leuk, al die oplossingen om al dan niet te vallen bij een voorwielslip. Ik ga met Kees mee: Tel een -> ik rij, tel twee -> ik lig. Hoe ik daartussen mezelf nog kan aanleren geen arm uit te steken maar m'n kont of schouder zou ik niet weten. Daarvoor doe ik het veel te weinig.
Je kunt jezelf een reflex aan- of afleren, maar dat is vooral door oefening; of door het een keer verkeerd te doen.
Zoals body hierboven al zegt zijn er valcursussen waarbij je jezelf met je fiets op een mat laat vallen; daarbij kun je dus oefenen zonder jezelf en je fiets aan puin te rijden.

Andere optie is gaan cyclocrossen, daarbij val je vaker, maar ook iets zachter.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 okt 2016 18:03

senior schreef:Leuk, al die oplossingen om al dan niet te vallen bij een voorwielslip. Ik ga met Kees mee: Tel een -> ik rij, tel twee -> ik lig. Hoe ik daartussen mezelf nog kan aanleren geen arm uit te steken maar m'n kont of schouder zou ik niet weten. Daarvoor doe ik het veel te weinig.
Op je schouder vallen is net zo min fijn als de gestrekte arm, leverde mij 2x een sleutelbeenbreuk op binnen een jaar....
ALS je al kan kiezen, dan moet je wel in 0,023 sec beslissen.
Voorwielslip =liggen en hopen dat het meevalt.

Iets anders is rechtop op glibberige ondergrond , ijzelig of dunne sneeuw, daar maak je nog kans overeind te blijven a la crossers in de modder...maar of daar nou veel techniek aan te pas komt , het zijn IMO meer instincten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 18 okt 2016 18:51

Eens! Van de week nog ervaren. Onderuit op een gladde klinkerstrook. Gebeurde voordat ik er over na kon denken. Handen aan het stuur, schoenen ingeklikt. Dus schouder, heup en knie beurs. Volgens mij is daar niets aan te voorkomen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 okt 2016 19:30

Deze techniek zouden we eigenlijk moeten trainen. Ik heb deze zelf twee keer moeten toepassen.
De bedoelde techniek begint bij 0,37
https://youtu.be/Vvm-0ewpKMM
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 18 okt 2016 20:02

Hoe je, je val moet breken hangt er vanaf hoe je valt.
Die techniek heb ik vorig jaar gebruikt, gevolg scheurtje in de elleboog. Niet vallen blijft toch het gezondst.
Maak joe woar

senior
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 okt 2016 23:19

vermeulen schreef:
senior schreef:Leuk, al die oplossingen om al dan niet te vallen bij een voorwielslip. Ik ga met Kees mee: Tel een -> ik rij, tel twee -> ik lig. Hoe ik daartussen mezelf nog kan aanleren geen arm uit te steken maar m'n kont of schouder zou ik niet weten. Daarvoor doe ik het veel te weinig.
Je kunt jezelf een reflex aan- of afleren, maar dat is vooral door oefening; of door het een keer verkeerd te doen.
Zoals body hierboven al zegt zijn er valcursussen waarbij je jezelf met je fiets op een mat laat vallen; daarbij kun je dus oefenen zonder jezelf en je fiets aan puin te rijden.

Andere optie is gaan cyclocrossen, daarbij val je vaker, maar ook iets zachter.
't is wel goed met jullie. Ik probeer zoveel mogelijk de banden onderaan te houden en mocht dat dan een keer niet lukken dan zie ik wel verder :mrgreen:

Plaats reactie