Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wanneer is meer geld uitgeven niet meer nuttig.

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 31 mar 2011 21:59

Na een paar jaar op een Spec Allez uit 2007 rondgereden te hebben paar weken geleden een Spec Tarmac Comp uit 2010 gekocht (bedankt Tromm voor de mooie prijs!)

De Allez was mijn eerste racefiets en bewust niet teveel geld uitgeven. Alu frame, Sora groupset en no-name wielen. De Tarmac is carbon, volledig 105 en heeft mavic aksium's. Wat een ontzettend verschil maakt dat zeg! Mijn conditie is zeker niet beter geworden, dus het moet aan de fiets liggen dat ik opeens een stuk sneller en prettiger fiets. Maat van beide fietsen is hetzelfde en geometrie nagenoeg gelijk. Dus daar zit het verschil ook niet. Het hele nieuwe is ondertussen ook wel af van de tarmac. Dus dat beetje extra 'omdat het je nieuwe speeltje is' gaat ook niet meer op.

Bij mtb's heb ik na 20+ jaar fietsen zelf wel een idee waar 'bang-for-your-buck' ophoudt en elke euro eigenlijk steeds minder teruggeeft. Waar is dat bij racefietsen voor jullie gevoel?

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 22:07

Dat houdt op wanneer de vrouw (of bij sommige de ouders) ingrijpt. Bij mij dan toch... Anders deed ik wel wat vaker een upgrade! Klinkt gek ,maar ik ben er dan toch eerlijk over.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 31 mar 2011 22:18

Ik denk dat die grens ergens rond de 2500-3000 euro ligt. Daarboven betaal je eigenlijk alleen maar voor merknamen en tierelantijntjes.
Ik denk overigens dat Contador de tour ook kan winnen op een fiets van 2000 euro.
Maar goed, dat is erg persoonlijk, en ongetwijfeld zullen er een hoop andere reacties komen op je vraag.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 31 mar 2011 22:20

Prijsjes labelen aan je hobby is niet slim, ogen dicht en erdoor jassen die pas! ;)
mijn Flickr

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 22:21

Idd, hobby mag geld kosten!! +1
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 31 mar 2011 22:23

Jaapie en Tom, hoe oud zijn jullie eigenlijk? ;)

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 31 mar 2011 22:25

Leuke vraag... Kun je er niet een formule op los laten hoeveel 10 gram gewicht besparing gaat kosten.... Dan zie je vast ergens de grafiek vlak gaan lopen...

Voor mij is een mooie fiets met Ultegra montage en degelijke wielen goed genoeg. Voor mij was een één jaar oude fiets van € 800 het optimum van value for money....

Ik ga niet harder fietsen of meer lol hebben door een duurdere fiets..

Als ik meer geld uit te geven had kocht ik liever meer verschillende fietsen dan één dure..
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2011 22:37

Voor minder dan €1000 kan je hele leuke frames kopen als je niet gebonden bent aan het nieuwste kleurtje. Een Ultegra-Chorus-Force groepje erop, setje wielen met aluminium velgen van 1400-1500 gram. Dan heb je een fiets waar je gewoon heerlijk mee kan fietsen en die jaren mee kan. Tja je kan best 2x zoveel geld uitgeven, maar dan krijg je niet een 1,5 keer beter fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 22:40

Robbebopper schreef:Jaapie en Tom, hoe oud zijn jullie eigenlijk? ;)


Elk jaar op 7 januari trakteer ik op m'n werk. De laatste 4x zeg ik dat ik 30 geworden ben... Niemand merkt wat op. Elk jaar zeggen dezelfde mensen, welkom bij de club van oudere mensen jongen!

Dus zeg jij maar hoe oud ik ben! ;)
Vertrouwen is goed, controle is beter.

rubenj
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 13:16

rubenj 31 mar 2011 22:41

een paar weken geleden sinds jaren overgestapt van Trek 1400 sl shimano 105 naar de Wilier Gran Turismo ultegra (met vandaag gekochte Fulcrum 3 racing wielen)
Wereld van verschil wat betreft beleving, snelheid, gemak van fietsen.
Het was iedere euro waard tot nu toe.

Voor mij ligt de max rond de 3000 euro, maar dat kan altijd veranderen (cento is wel erg gaaf).
De grammetjes die bespaard kunnen worden kosten veel meer dan de kilo0tjes die er bij mezelf nog afkunnen.
biciclette da corsa italiane, pura passione

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 22:48

Dat gaat steeds gekker. Ik rij met Racing 7 met slecht weer en in de winter, bij mooier weer en wedstrijden met Racing Zero. Alsof je uit je Renault Kangoo stapt en met een Subaru Impreza verder rijdt!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 mar 2011 22:49

Het ligt niet zozeer bij de prijs ( heeft dan ook veel te maken met merknamen ), maar vanaf de al iets meer premium groepen Force, ultegra, chorus is de verbetering alleen nog maar gewicht ( misschien een beetje lagerweerstand ) en looks. De werking is dan verder hetzelfde. Ook DI2 voegt niet veel toe. Maar voor jou is hetgeen wat nu nog het grootste verschil kan maken een echt goede wielset. Nou bedoel ik ook vooral een zeer degelijke wielset met laag gewicht en goede rijeigenschappen.
Verder heb je op dit moment gewoon een goede fiets die er mag zijn hoor. Zelf moet ik nog even doorsparen voor een nieuwe. ( ik rijdt rx100 ffs, en daarmee ben ik ook gewoon lang niet de langzaamste )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie