Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 705 en gebruik van gpx files

booga099
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2009 19:40

booga099 24 aug 2009 19:53

Wie kan me helpen. Sinds kort in bezit van Garmin edge 705. Al een paar keer een GPX file gedownload om te gebruiken tijdens weekendje weg. Helaas gaat het fietsen o.g.v. de GPX steeds fout. Al ik begin op punt X en wl dan terecht komen op de route (iedere keer een ronde) dan word ik ergens naar de route geleid en dan gaat het mis. Of na km. fietsen blijkt dat de route andersom gefietst had moeten worden of ik eindig al na 10 km. de route. En dan kan ik met geen mogelijk de rest van bijv. de 70 km. fietsen. Kortom, het lijkt erop dat je eerst naar het ' echte' begin moet en dan vervolgens de route starten (niet echt handig lijkt me) en hoe weet ik wat hetg begin is en kom ik dan dan daar.
En kun je een route ook andersom rijden?
Wie herkent het probleem en weet de oplossing?

Gebruikersavatar
jre
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:53
Locatie: Eemnes

Gebruikersavatar jre 24 aug 2009 21:22

ik heb nu 2 x met de garmin gereden en de eerste keer raakte hij de weg kwijt ik reed door het centrum van putten en de garmin heeft volgens mij altijd enige afwijking in zijn navigatie en gaf aan dat ik min de verkeerde straat reed .
het lukte mij toen niet om dit probleem optelossen simpel negeren gafniets hij bleef er bij dat ik terug moet keren voor de juiste route dus uitijdelijk maar uitgezet.
de 2 e keer weer het zelfde probleem in een ander dorp
hier heb ik hem weergenegeerd en op een bepaald moment pakte hij de juiste route weer op en had verder geen enkel probleem meer.
volgens mij kan je op elk willekeurig moment starten en brengt de navigatie je op de voor geprogameerde route en dus kun je je tocht vervolgen naar de eindstreep

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 24 aug 2009 22:27

Tip :

Controleer even de route , teken hem desnoods opnieuw in op www.GPSies.com , www.bikeroutetoaster.com, www.bikely.com. Met je eigen startpunt zoals jij die wilt hebben .
Ik heb wel eens een keer een route gehad waar het eindpunt net voorbij het beginpunt lag . De hele tijd kreeg ik aanwijzigingen om om te draaien.
Wat je wel kunt doen en dat doe ik tegenwoordig is , om je route een kleur te geven .En dan bedoel ik niet roze en zwart , dit zijn namelijk de kleuren die je automatisch zit . Roze is de kleur van de route door de Edge gegeven en zwart zijn de straten zelf . Onder Waarheen ? heb ik , en hopelijk ook jij , de optie om de route een andere kleur te geven en te tonen op de kaart . De originele roze lijn blijft aanwezig maar de door jou gekozen kleur wordt ook zichtbaar .

Waarheen , opgeslagen ritten , kaartinstelling :

Naam van de rit
Afstand
Gebied
Kleuren
Toon op kaart
Kaart of OK.

Ook kun je de rit zo laat mogelijk opstarten , dus tijdens het rijden naar je beginpunt .

Maarik zou persoonlijk de route opnieuw intekenen . Dit doe je door de gpxfile op te laden naar bv GPSies en hem daarna in een 2e tab opnieuw in te tekenen . Is even werk , maar het voorkomt wel dat je te gekke dingen tegenkomt. Als je een GPX file rijdt kun je beter ook herbereken uitzetten . Dit voorlkomt dat hij de route anders gaat tekenen dan hij oorspronkelijk was.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie