Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vraag over powertap

freakyolivier
Forum-lid

freakyolivier 30 aug 2009 15:09

Hallo iedereen;

Ik ben sinds deze week eigenaar van een powertap sl+.
Maar ik zit met de volgende vraag;
Ik weet natuurlijk dat wattage niet constant is en daar verandering in is.
Maar zoals deze week deed ik eens een blokje op een lange rechte weg wind tegen.
Ik reed heel de tijd 40km/h maar de wattage schommelde heel de tijd van 420 watt naar 320 watt dan 240watt dan weer 390 watt enz...
Dus ookal reed ik een constant tempo met zelfde trapfrequentie met heel de tijd zelfde wind tog schommelde het vermogen soms rond de 100 watt.

Nu is mijn vraag is dat normaal?

Ok 20 watt verschil kan ik geloven maar opeens 100 watt schomelen?
Zo zie ik ook niet de meerwaarde van een powermeter als je blokken wilt doen. Altijd maar schommelt tussen de 300-400 watt, dan vraag je je af wat duw ik nu? En het is dan ook een wereld van verschil 300 of 400watt!

Hopelijk kunnen mensen met een powertap mij hier helpen of ik iets anders moet instellen of ik iets verkeerd doe of is er msh iets defect met de naaf.

mvg

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2009 15:21

Waarschijnlijk wordt de vermogens data nu 1 keer per seconde geupdate op 't scherm. In optie menu 3 kan je dat op een hogere waarde zetten (1, 2, 3, 5, 10, 30 seconde). Dus probeer 't eens met gemiddeldes over 3 seconde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

freakyolivier
Forum-lid

freakyolivier 30 aug 2009 15:28

Jij maakt tog ook gebruik van een powertap of ben ik verkeerd?
Heb jij hem ook op 3 seconden staat?

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 30 aug 2009 16:14

't is vrij logisch dat bij een training buiten de waardes constant schommelen, heeft niks met de PT te maken, dat heb je ook bij SRM.
Om 100% efficiënt te willen trainen raad ik U de Powerbeam trainer aan, dat is een superding en je hebt geen externe invloeden zoals buiten (wind, berop, bergaf, verkeerslichten, verkeer, ...)
Ondanks je altijd 40 zou rijden zet je niet altijd evenveel druk op de pedalen, dus die grote schommelingen zijn niet abnormaal.

freakyolivier
Forum-lid

freakyolivier 01 sep 2009 13:54

Nog een vraagje over mijn powertap!

Ik heb er nu 3 ritjes met gedaan en wil dus de gegevens naar mijn laptop brengen.
Maar telkens ik dit wil doen krijg ik een onbekend apparaat en wil hij niets downloaden van gegevens!
Heb de usb drivers geinstalleerd en ik heb de laatste poweragent van op het internet gehaad de 7.5.4 dacht ik en nog steeds krijg ik onbekend apparaat?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2009 15:20

Meer dan 25% schommelingen in vermogen lijkt mij niet normaal (ik ben het dan ook niet eens met TS biker). Of je powertap is gaar, of het heeft (zoals amclassic al schreef) iets te maken met middelen. Gedurende 1 omwenteling is het (instantane) vermogen natuurlijk niet constant. Als het computertje dan middelt over een ongelukkig gekozen tijdsinterval, dan kun je grote verschillen vinden in de weergegeven waardes. Maar het lijkt me toch dat je de apparatuur zo in kan stellen dat over een n aantal gehele omwentelingen gemiddeld wordt(?). Dan zouden je waardes constanter moeten zijn (en heb je bovendien een stuk meer aan je feedback...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

c40campy
Forum-lid

c40campy 01 sep 2009 21:46

[quote="53x11"]Gedurende 1 omwenteling is het (instantane) vermogen natuurlijk niet constant. Als het computertje dan middelt over een ongelukkig gekozen tijdsinterval, dan kun je grote verschillen vinden in de weergegeven waardes. Maar het lijkt me toch dat je de apparatuur zo in kan stellen dat over een n aantal gehele omwentelingen gemiddeld wordt(?)[/quote]

De nieuwe powertaps sturen een gemiddelde elke 1.0 seconde. Met de oudere versies was het 1.26 sec. Als je kadans een veelvoud is van 60 rpm (vermogens pieken liggen 1 seconde van elkaar) en de druk op de pedalen is gedurende een omwenteling altijd hetzelfde, dan zal de computer altijd hetzelfde vermogen weergeven. Aangezien dit nooit het geval is, zul je inderdaad grote schommelingen zien. Zelf gebruik ik een 5 seconden gemiddelde. En dan nog schommelt het aardig.
Bergop is het trouwens gemakkelijker om het constanter te houden.

rezne
Forum-lid

rezne 01 sep 2009 21:59

[quote="FreakyOlivier"]Nog een vraagje over mijn powertap!

Ik heb er nu 3 ritjes met gedaan en wil dus de gegevens naar mijn laptop brengen.
Maar telkens ik dit wil doen krijg ik een onbekend apparaat en wil hij niets downloaden van gegevens!
Heb de usb drivers geinstalleerd en ik heb de laatste poweragent van op het internet gehaad de 7.5.4 dacht ik en nog steeds krijg ik onbekend apparaat?
[/quote]

Dat had ik ook. Probeer de PT eens helemaal door te drukken in het USB houdertje. Echt flink doordrukken tot je een klik hoort.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lyot
Forum-lid

lyot 01 sep 2009 22:10

het is zeer bevreemdend om de eerste ritjes je vermogen te zien fluctueren. Na een tijdje zal je dit vanzelf gewoon worden. Als je blokjes wil rijden is het ook best handig dat je tijdens het interval dat je afwerkt op de display het gemiddeld vermogen laat zien, in plaats van het actueel geleverde vermogen. Dat maakt het makkelijker om je blokjes af te werken aan het gevraagde vermogen.

freakyolivier
Forum-lid

freakyolivier 02 sep 2009 23:49

Heb nu op 3 seconden gezet en tog blijft hij nog grote schommelingen hebben...
Weet natuurlijk dat veel zaken een rol spelen bij wattages maar tog vind ik schommelingen van 100 watt tog aan de grote kant...
Neem zoals gisteren 5km recht stuk zonder autos met wind in de rug en 105 omwentelingen en tog schommelt hij van 250watt naar 170watt enz...
Ga tog eens een powertap bekijken van een vriend!

skimons
Forum-lid

skimons 03 sep 2009 17:46

tog wel?

c40campy
Forum-lid

c40campy 03 sep 2009 19:35

Probeer maar eens constante druk op de pedalen te houden met wind mee... Wat zag je met wind tegen...?

Plaats reactie