Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

stoppen met roken

webby
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 nov 2010 15:05

webby 30 dec 2010 19:42

Ik heb gerookt, 1 pakje per dag voor een aantal jaar.

Gestopt sinds september 2009 en begonnen met fietsen. Ik moest iets doen om afleiding te hebben, mijn gewoontes moesten om gegooid worden. Gelukt en nog steeds geen peuk aangestoken!

Nu de rokende twijfelaars nog! Gewoon doen, en verander je 'gewoontes'.

zoeff
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2010 15:49

zoeff 03 jan 2011 15:51

Zelf rook ik al meer dan tien jaar niet meer. Dit na een lange strijd en steeds opnieuw beginnen met roken. Zat dik boven de veertig sigaretten per dag!

Van alles geprobeerd om te stoppen. Pleisters, zoethout, een lolly, het boek stoppen met roken. Allemaal met een gemiddeld resultaat. Soms twee jaar niet gerookt, soms een jaar en soms een paar weken.

Totdat het muntje viel en ik er achter kwam dat alle hulpmiddelen niet helpen en telkens als je een lolly of snoepje in je mond stopt ter vervanging je nog steeds bezig bent met roken.

Er is maar 1 manier en dat is gewoon kappen en niet meer doen. Los maken van je verslaving en niet inwisselen voor een vervanger.

Stomste wat je kunt doen is je alle leuke dingen ontzeggen omdat het de kans dat je weer gaat roken groter maakt. Zo maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Lekker uit eten, ga naar een feestje en doe vooral wat je leuk vind. De eerste paar weken zijn moeilijk maar daarna wordt het alleen maar makkelijker en langzaam verdwijnt het uit je systeem. Je moet gewoon door deze periode heen.

Echter besef wel dat je ALTIJD EEN ROKER BLIJFT! dus je zit er 1 sigaret vanaf om weer te beginnen. Ook na tien jaar.

Ik weet zeker als ik nu een sigaret zou nemen ik toch weer trek zou krijgen in een tweede en het hele circus weer opnieuw zou beginnen.

Het roken is helemaal uit mijn systeem maar ik zou zeker niet uit naïviteit zo maar een peuk op steken. Dat risico wil ik niet nemen.

Verder doe ik er ook niet moeilijk over als mensen roken. Bij ons thuis (beide geen rokers) mogen mensen gewoon een sigaret roken. Heb er geen last van omdat ik er los van ben.

Het enige wat ik soms denk als ik mensen met een peuk zie is 'wat ben ik blij dat ik daar niet meer aan verslaafd ben'.

Sterkte met het stoppen!

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 08 mar 2011 20:05

wat vinden jullie om geleidelijk het aantal sigaretten per maand te verminderen

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 08 mar 2011 20:09

Iemand die de ballen heeft om elke dag een beetje te stoppen moet toch ook in één keer kunnen stoppen? dat laatste is zo veel makkelijker en haalbaarder!

Iemand die geleidelijk gaat stoppen wil niet echt stoppen, dus zal het ook niet doen.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 08 mar 2011 20:13

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn waarbij het minderen is gelukt en er uiteindelijk vanaf zijn gekomen.

Zelf geloof ik daar niet in :). Bij mij ging het als volgt: stoppen met roken -> fietsen -> meer lucht -> leuk -> meer fietsen -> meer lucht en betere conditie -> nog leuker -> nooit meer beginnen :).

Zo ging het bij mij ongeveer toen ik dik twee jaar geleden bent gestopt.

Ik durf voor mezelf nu te zeggen dat het fietsen me er van weerhoudt om weer te beginnen. In een zatte bui wil ik nog wel eens een sigaar of sigaret opsteken. De volgende dagen voel ik soms weer de behoefte aan een sigaret, maar als ik dan denk aan het genot van fietsen en dan ga ik echt niet weer roken (en natuurlijk ben je nuchter bij je volle verstand in tegenstelling tot wanneer je zat bent :) ).




tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 08 mar 2011 20:34

[quote="ErwinB"]Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn waarbij het minderen is gelukt en er uiteindelijk vanaf zijn gekomen.

Zelf geloof ik daar niet in :). Bij mij ging het als volgt: stoppen met roken -> fietsen -> meer lucht -> leuk -> meer fietsen -> meer lucht en betere conditie -> nog leuker -> nooit meer beginnen :).

Zo ging het bij mij ongeveer toen ik dik twee jaar geleden bent gestopt.

Ik durf voor mezelf nu te zeggen dat het fietsen me er van weerhoudt om weer te beginnen. In een zatte bui wil ik nog wel eens een sigaar of sigaret opsteken. De volgende dagen voel ik soms weer de behoefte aan een sigaret, maar als ik dan denk aan het genot van fietsen en dan ga ik echt niet weer roken (en natuurlijk ben je nuchter bij je volle verstand in tegenstelling tot wanneer je zat bent :) ).

+1 alsof ik mijzelf hoor praten.

stoppen vergt wilskracht en niets anders
op een waterfiets kom je ook vooruit

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 08 mar 2011 21:37

Nee, minderen werkt niet. En ik mag zeggen dat ik uit ervaring spreek.
De eerste dagen gaat het goed. Daarna ga je jezelf steeds weer excuses geven om er toch weer aan te steken.
Na 5 dagen rook je weer evenveel.
Er is maar 1 manier en dat heb ikzelf ook gedaan: NOOIT MEER DOEN.
Onverwacht en in 1 keer alles wegdoen en NOOIT MEER DOEN.
Eenvoudiger is het niet en zal het ook nooit worden.
Het is de enige manier om uit de verslaving te stappen......NOOIT MEER DOEN...Ook niet een trekje.
Hoe gemakkelijk kan het zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

hilbrand
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:31

hilbrand 27 aug 2011 11:51

Oude chinese wijsheid: het is gemakkelijker omte beginnen met roken als om er mee te stoppen!

Ik ben er nu 13 maanden vanaf en het voelt nog steeds goed.
Ooit al eens geprobeerd met acupunctuur maar na een vakantie met rokende vrienden toch weer begonnen.
Nu gestopt met behulp van nicotinelle pleisters. Begonnen met 21 mg per dag, na drie weken gestopt na 1 week met 14 - en een week met 7 mg nicotine.
Je krijgt dan nog wel je nicotine maar verliest eigenlijk je rookmomenten, zoals na het eten en bij een kop koffie.
Geen bijwerkingen gehad als een slecht humeur of ernstige slapeloosheid.
Ook nog nooit weer een trekje gehad daarna hoewel er best momenten zijn dat je het moeilijk kunt hebben.
Gewoon afblijven dus.
vandaag is morgen alweer gisteren.

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 27 aug 2011 12:29

ondertussen 2 maand gestopt

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 27 aug 2011 13:05

Ik ben in 2004 gestopt met geld uit te geven aan sigaretten.
Het geld wat ik uitspaar ongeveer 100 euro in de maand.
daarvan zet ik automatisch 75 euro op een rekening.
in 2009 heb ik er mijn mooie fiets van gekocht.
Anders was het in mijn longen blijven plakten,nu fiets ik op een peperdure fiets.
Die ik normaal niet gekocht had .
DUS STOPPEN
Afbeelding
Afbeelding

ziggy.nl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2011 13:08

ziggy.nl 27 aug 2011 13:33

Ik ben nu 5 maanden gestopt zonder hulpmiddelen en man wat een verschil!! Je een doel stellen en inderdaad zeggen dat 1 peuk weer fataal is, dit werkte voor mij het best!
Maar vooral willen stoppen ik wil t ik wil tik wil tik wil tik wil tik wil t!!!!

Ik heb 25 jaar gerookt en voelde me de laatste jaren eigenlijk best slecht!
Nu ik gestopt ben kan ik 's ochtends een half uur lopen non stop en 's avonds 40 km fietsen van werk naar huis.
Deze ochtend een nieuw record gehaald 6,8 km a 10,9 km p/uur YES!

Wat ik wel veel doe is mezelf belonen met nieuwe sportspullen! Doordat ik veel naar mijn werk fiets en hardloop spaar ik benzine uit en een sportschool!
Daarmee kan ik mezelf nog harder verwennen :D

O ja en natuurlijk het geld wat ik normaal op had gerookt.. totaal al snel 250euro in de maand waar ik het over heb...
vergeet ook nog de sportschool (geen idee wat dat kost) pff besef me nu eigenlijk nog een keer hoe goed ik bezig ben hahaha

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 27 aug 2011 15:54

Netjes hoor om succesvol te stoppen met roken. Naar ik uit geluiden uit mijn omgeving hoor voorwaar geen gemakkelijke opgave!
Kan er persoonlijk niet over meepraten. Gelukkig ben ik nooit begonnen aan verslavende genotsmiddelen (sigaretten en alcohol).
Uiteraard ooit wel een keer geprobeerd, maar vond het gewoon niet lekker. Lekker eten daar houd ik dan weer wel van. Soms iets te veel.
Dat is dan weer mijn manco. :oops:

Goed argument ook om de besparing na verloop van tijd aan te wenden voor een mooie fiets of andere mooie spullen voor de fietshobby.
Zo snijdt het mes aan twee kanten toch?! Helaas (of eigenlijk gelukkig) kan ik dat argument niet gebruiken.
In mijn geval zou ik van de fietsverslaving af moeten raken om geld te besparen. :roll:

Plaats reactie