Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 apr 2024 13:52

Valt mee, die mantels (Capgo heb ik) zijn slank en gaan in net zo’n wokkel.

ND12
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 20 apr 2024 15:32

Ik ben onlangs met mijn gravelbike gevallen. Hierdoor heeft de steekas aan de achterzijde een tik gehad. Bij het eruit halen van het wiel vandaag voor schoonmaken zat deze zo vast dat de derailleur gewoon meedraaide en dus verkeerd kwam te zitten. Toen ik de steekas weer terugplaatste en vastzette (normaal vastgezet, niet overdreven strak) kon ik hem weer met moeite loskrijgen en draaide derailleur weer mee.

Wat is in dit geval verstandig? Een nieuwe steekas kopen? Is toch gek dat het patje/ de derailleur gewoon meedraait?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2024 16:02

Het patje zit aan je frame geschroefd,hoe kan die dan meedraaien.
Als de steekas krom zou zijn dan zal die nooit 12cm verder passen lijkt mij.
Misschien even een foto of filmpje hier plaatsen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 apr 2024 17:02

Zeer waarschijnlijk heeft de schroefdraad waar de steekas in het patje schroeft een tik gehad. Ik heb dit pas ook gezien, patje rechtbuigen leverde maar half resultaat, de steekas bleef zwaar gaan. Uiteindelijk patje vervangen, probleem opgelost, en hoezee voor Cube dat ze (1) een nummer op het patje hadden gedrukt en (2) die zo in de Cubestore bij te bestellen was.

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 20 apr 2024 17:42

Ik gok erop dat de steekas krom is maar foto's zijn zeker handig. Als het een UDH derailleurhanger is, dan zie ik het zeker gebeuren dat de derailleur meedraait.

ND12
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 20 apr 2024 19:48

Ik ben denk ik dom geweest. Ik heb twee linkerhanden. Ik kreeg de steekas moeilijk los en heb dus ook aan de derailleur kant met een imbus gedraaid. Logisch dat de derailleur dan meedraait, want dan zit ik aan het patje. Die weer rechter gezet en toen nog eens geprobeerd alleen de steekas los te maken. Dat lukte, zonder dat de derailleur meedraaide. Al doende leert men zeg maar, maar ik heb me wel even voor de kop geslagen.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 20 apr 2024 19:58

Yay! Ik had er ook een: Ik merkte bij het afstellen van de derrie dat de 50:11 wel errug veel herrie maakte.

Best knap, maar kransje 11 op een 12-speed cassette kan ik scheef monteren!
Blijkbaar zit die microspline er makkelijk een spline naast op een HG-body….

(Even opnieuw monteren en alles lijkt weer te werken)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 apr 2024 20:22

Daar had ik geen 12s voor nodig, ik kreeg het ooit op 11s zonder microspline ook voor elkaar

ND12
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

ND12 21 apr 2024 13:35

Gelukkig ben ik niet de enige die fouten maakt haha!!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 apr 2024 17:07

OK dan, op verzoek van BertL, ketting ontvet met ontvetter. Ik dacht ook wat over de cassette, poets ik die makkelijker schoon. Vet tussen cassette en body weggelopen, gevolg een hoop gekraak bij aanzetten.

Daarna cassette gedemonteerd, nieuw vet ertussen, gekraak weg, nu gerammel want laatste tandwiel er scheef op en daarna vastgedraaid. Dus speling, en op klinkers gerammel. Was me al eerder gebeurd, dacht echt dat ie goedzat, maar tijdens fietsen dus toch niet. Losgehaald en weer rechtgezet. Nu zonder gerammel weer als een zonnetje.

Ach ja, blijf een prutser.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

derxx
Forum-lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 mei 2024 18:02

Vandaag ben ik aan de beurt. Voor Limburgs Mooiste nog even de Colnago van de Tacx halen. De ffwd wielen uit de schuur, 1 nieuwe band en een ouwe band erop (deze heb ik eerst een uur de oude latex vanaf zitten krabben). Opgepompt, bleef zelfs zonder latex op druk. Toch maar even lucht eruit en een spuit stans erin. Begin te pompen, en bij zo'n 4bar begint (dacht ik) de band te ploppen. Pomp nog even door, maar het blijft doorgaan. Hmm denk ik, dat is raar.... Stop op zo'n 5.5-6 bar. Dan hoor ik lucht sissen. Voel langs de band, en recht eerst dat het tussen velg en band uitkwam. Dat was niet het geval. Denk dat of mn ventiel of de tape is gaan lekken, lucht in het carbon stuk is gekomen, en ja, carbon gescheurd.... Gloeiende gloeiende....
Dan Limburgs Mooiste maar op een mixed set rijden...
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2168
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 mei 2024 18:46

Lagers vervangen van de reserve wielset. Ik heb lagertrekker en persje dus dat is zo gebeurd. Als je het juiste lager besteld.....
Had een lager van 10mm breed in gemoeten en ik heb 7mm besteld :( 10mm is speciaal en wordt al vlot 5-6x zo duur als een standaard lagertje van 7mm. Via AliExpress eens besteld, 4 lagers voor €12. Ben benieuwd naar de kwaliteit, gelukkig wordt die set weinig gebruikt.
Dogma F

Plaats reactie