Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

museeuw bikes

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 dec 2009 22:22

Ik heb me vandaag een Museeuw MF 3 gekocht.

Het heeft de mensheid jaren gekost om te beseffen dat de aarde toch niet plat is.
De gloeilamp was ooit de ontdekking van de eeuw, aluminium kaders waren het beste wat je kon kopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 08 dec 2009 00:41

Lcsmt schreef:Ik heb me vandaag een Museeuw MF 3 gekocht.

Het heeft de mensheid jaren gekost om te beseffen dat de aarde toch niet plat is.
De gloeilamp was ooit de ontdekking van de eeuw, aluminium kaders waren het beste wat je kon kopen.


Gefeliciteerd met je aankoop!
Hoop op veel veilige km's, en laat ons aub weten hoe het bevalt.
Ben er ook voor als mijn eigen gewicht weer op niveau is.

Hierbij een test tussen een Cervélo RSL/Pina Prince/Wilier Cento en een Museeuw MC5
[img=http://www.handmadebikes.net/images/sto ... group5.jpg]
Stiffness (E-modulus) of materials
[img=http://www.museeuwbikes.be/images/stori ... odulus.jpg]
Material efficiencies (beam is tube to tube; Shell is monocoque)
[img=http://www.museeuwbikes.be/images/stori ... _thumb.jpg]

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 10 dec 2009 22:41

beetje uitleg bij deze laatste zeer interessante grafieken?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 dec 2009 00:03

Wat hij waarschijnlijk niet bedoelt, maar wat waarschijnlijk wel het geval is, is dat de Museeuw het minst stijf is en hierdoor de beste damping heeft. Lijkt met ook logisch. Net als titanium dat vaak geroemd wordt vanwege het comfort. Ik heb er zelf ook een (van titan dan) en die bevalt prima. Omdat ik bij die fiets ook voor comfort kies. Maar het is niet alleen de damping die bepaalt of een frame goed is.

Heb je een superstijf frame bij het bracket en balhoofd dat toch een uitstekende damping heeft, kijk dan ben je goed bezig als fabrikant. Ik durf te wedden dat het allerslapste frame dat je kunt vinden een nog veel betere damping heeft dan ieder van bovengenoemde frames. Maar wil je daar op fietsen ? Het wordt pas echt interessant om deze grafieken naast grafieken van de overige eigenschappen te zetten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 00:48

tom° schreef:beetje uitleg bij deze laatste zeer interessante grafieken?


Uitleg hebben ze op de website van Museeuw nauwlijks staan, maar goed hoe meer onzin je opschrijft des te groter is de kans dat je door de mand valt. Het is hilarisch wat ze allemaal beweren. Neem bijv de volgende uitspraak van ze:
Stugge rij-eigenschappen van een frame: een uitzonderlijk stijf frame heeft de karaktertrek om steeds rechtdoor te rijden: om snel bochten te nemen is een zekere flexibiliteit in een frame aan te raden. Kijk maar naar tijdritfietsen en hoe moeilijk sommige rijders het hebben om scherpe bochten te nemen.
Misschien dat een tijdritfiets moeilijker een bocht om wil, omdat er veel te veel druk op 't voorwiel is. Juist een frame wat lateraal knal stijf is rijdt fijn in bochten, een slap frame is niet bepaald een succes.

1 alinea verder lees ik het volgende:
In principe zijn ontwerpers hun ontwerpen minder sterk en minder stijf aan het maken terwijl ze wel een enorm sterk en stijf materiaal gebruiken. Verwarrend?
Ja verwarrend, waarom zou je in vredesnaam een frame minder sterk maken? Zodat het eerder scheurt? Het verschil tussen stijfheid en sterkte begrijpen ze duidelijk nog niet bij Museeuw. En de oplossing om een frame minder stijf te maken, gebruik gewoon het goedkoopste carbon wat je kan vinden. Moet het toch ook nog sterk zijn gebruik je ook wat high strength carbon.

Dan bijv de volgende grafiek:
Afbeelding
Als ik de Young's Modulus uitreken van een UD HM carbon composiet uitreken kom ik op getallen uit tot ruim 2x keer zo hoog (M55j van Torayca kom je bijv op 325 GPa). Wat ze hebben geplot is helemaal geen 'high modulus', maar 'high strength'
Als de helft van de carbon vezels vervangen wordt door vlas dan ben je bijna de helft van de stijfheid kwijt. Ze zouden net zo goed glas kunnen gebruiken, heeft precies 't zelfde effect.

En tot slot de 'efficiency' grafiek. Ik hoef hem niet eens te quoten, want als ze er niet bij zetten op welk vlak 't efficient is kan je net zo goed geen grafiek maken. Enige waar vlas goed scoort is op vlak van prijs, voor de rest is het gewoon inferieur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 02:05

En omdat ik het niet kon laten (of niet kon slapen) maar even bij een onafhankelijke bron de eigenschappen van vlasvezels (dus enkel de vezels, nog niet tot composiet verwerkt) opgezocht:
Afbeelding

Ter vergelijking T800 carbon wat bijv door Giant veel gebruikt wordt zit op 300 GPa E-Modulus en heeft een sterkte van 5500 MPa. En de dichtheid is ong 1,8, dus nauwlijks hoger dan Vlas (en minder dan glas).

Ze kunnen zich bij Museeuw beter druk gaan maken om de vezelorientatie als ze een comfortabel frame willen maken...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2009 07:34

Wat is in feite de bedoeling van dit forum: vertellen hoe slecht iets wel is?
Ik ben er bijna zeker van dat hier de grootste onzin neergeschreven wordt die je kan bedenken. En dit zonder enige wetenschappelijke onderbouw.
Op dit moment zijn de meeste frames wel in orde en ik vind een Musseeuw frame wel mooi.

Smaken verschillen nu eenmaal.

Aan de forummoderator die zich hier van zijn kleinste kant laat zien misschien de raad om een beetje opjectief te zijn.

Als je een persoonlijk probleem met Museeuw zou hebben is dit niet de plaats om dit te uiten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 11 dec 2009 08:25

zonder reclame te willen maken, maar voor de liefhebbers...

MUSEEUW Teamfietsen "Bauknecht - Jong Vlaanderen" staan voor € 1.250 op Kapaza...

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 11 dec 2009 09:48

Volgens mij houden de argumenten van de moderator meer steek dan wat de "voorstanders" van Musseeuw fietsen hier allemaal proberen te vertellen.
De truc van musseeuw bikes is om een materiaal (vlas)wat nog niet gebruikt is in de fietsindustrie eigenschappen toe te kennen die er gewoon niet zijn (of toch alleszins nog niet zwart op wit bewezen).
Ik vind het dan ook heel positief dat er mensen zijn die dit op het forum in vraag stellen.

Overigens, ik ken persoonlijk enkele renners van het Jong Vlaanderen team, die afgelopen jaar met Musseeuw fietsen gereden hebben. Er is werkelijk geen enkele renner uit het team die niet een of meerdere frames gebroken heeft.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 11 dec 2009 11:14

dwangarbeider schreef:Volgens mij houden de argumenten van de moderator meer steek dan wat de "voorstanders" van Musseeuw fietsen hier allemaal proberen te vertellen.
De truc van musseeuw bikes is om een materiaal (vlas)wat nog niet gebruikt is in de fietsindustrie eigenschappen toe te kennen die er gewoon niet zijn (of toch alleszins nog niet zwart op wit bewezen).
Ik vind het dan ook heel positief dat er mensen zijn die dit op het forum in vraag stellen.

Overigens, ik ken persoonlijk enkele renners van het Jong Vlaanderen team, die afgelopen jaar met Musseeuw fietsen gereden hebben. Er is werkelijk geen enkele renner uit het team die niet een of meerdere frames gebroken heeft.


En dat is zeker nooit het geval geweest bij Giant, Look, Specialized of Trek (bv. Hincapie)?
De testen die ermee gedaan zijn zijn uitermate positief, ik zou zeggen probeer eens een fiets uit! En nee, ik werk niet bij/voor Museeuw maar ben bezig met een ander concept met dezelfde vezel voor een andere sport.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 12:41

Lcsmt schreef:Wat is in feite de bedoeling van dit forum: vertellen hoe slecht iets wel is?
Ik ben er bijna zeker van dat hier de grootste onzin neergeschreven wordt die je kan bedenken. En dit zonder enige wetenschappelijke onderbouw.
Op dit moment zijn de meeste frames wel in orde en ik vind een Musseeuw frame wel mooi.

Smaken verschillen nu eenmaal.

Aan de forummoderator die zich hier van zijn kleinste kant laat zien misschien de raad om een beetje opjectief te zijn.

Als je een persoonlijk probleem met Museeuw zou hebben is dit niet de plaats om dit te uiten.
Ik ben uitermate objectief, ik vergelijk gewoon de vlasvezels met andere vezels die in composieten worden gebruikt. Bovenstaande zijn enkel keiharde feiten, zaken die je gewoon kunt meten. Dit heeft helemaal niets met smaak te maken, smaak heeft met de vorm en kleur te maken, niet met de vezels in de composiet.

En nee ik heb geen enkel (persoonlijk) probleem met Museeuw (behalve z'n wespen dan). Waar ik wel een probleem mee heb is de marketing BS die sommige merken produceren, de klanten worden gewoon bedonderd. Het is niet een gevalletje dat het twijfelachtig, het is gewoon volledig onjuist.

Dat frames scheuren verbaasd mij niet echt, de vezels zijn alles behalve sterk. Er zit een factor 4-5 verschil in sterkte tussen carbon en vlasvezels.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 11 dec 2009 12:41

Lcsmt schreef:Wat is in feite de bedoeling van dit forum: vertellen hoe slecht iets wel is?
Ik ben er bijna zeker van dat hier de grootste onzin neergeschreven wordt die je kan bedenken. En dit zonder enige wetenschappelijke onderbouw.
Op dit moment zijn de meeste frames wel in orde en ik vind een Musseeuw frame wel mooi.

Smaken verschillen nu eenmaal.

Aan de forummoderator die zich hier van zijn kleinste kant laat zien misschien de raad om een beetje opjectief te zijn.

Als je een persoonlijk probleem met Museeuw zou hebben is dit niet de plaats om dit te uiten.

Cheese.. er mag toch zeker wel over materialen gediscussieerd worden?
Misschien dat jij je van je kleinste kant laat zien omdat je er toevallig eentje hebt en niet iedereen meteen "oeh ah vlas" zegt?


Ik weet niet het fijne van vlas, al geloof ik fabrikanten met winstoogmerk niet zo gauw aangaande de "superieure eigenschappen" die hun produkt uiteraard heeft, eerst zien, dan geloven. Dus ik ben wel benieuwd naar echte stijfheidsmetingen van bijv. Tour Magazin. Als de frames werkelijk zoveel scheuren hebben ze sowieso nog werk te doen..
Ik vraag me sterk af of vlas het ooit zo ver zal schoppen als carbon, omdat carbon nu eenmaal heeeeel geschikt is en nog lang niet uitontwikkeld is. Een frame bouwen is een compromis tussen gewicht/stijfheid/sterkte/comfort, 't is maar net hoe vlas(composiet) dat weet te combineren..

Plaats reactie