trainen met Betablokkers
Omdat ik de laatste tijd veel last heb van migraine (iets met slapeloosheid door een om aandacht vragend klein mensje...) slik ik sinds kort dagelijks betablokkers. Deze zorgen er voor dat verhoging van de hartslag (bijvoorbeeld door stress of inspanning) onderdrukt wordt en hebben als gunstig gevolg dat migraine-aanvallen veel minder voorkomen. Nu is sporten met betablokkers een hele rare gewaarwording. Het maakt namelijk niet uit hoe hard ik mijn best doe, mijn hartslag komt niet meer boven de 130/140 (normaal max = 190 oid).
Omdat het slagvolume van mijn hart natuurlijk niet onbeperkt is, wordt er op een gegeven moment waarschijnlijk niet genoeg bloed (zuurstof) meer rondgepompt en zal ik eerder verzuren. Dat is jammer voor mij, maar geen ramp. Ik vraag mij echter af of sporten met betablokkers ook ernstigere nadelige gevolgen kan hebben (bijvoorbeeld voor mijn hart dat het wellicht zwaarder te verduren krijgt). Ik vind het allemaal maar lastig om aan te voelen, aangezien door de genoemde slapeloosheid mijn vorm zowiezo redelijk het nulpunt heeft genaderd.
Is er iemand met een medische achtergrond die hier iets zinvols over kan vermelden?
Omdat het slagvolume van mijn hart natuurlijk niet onbeperkt is, wordt er op een gegeven moment waarschijnlijk niet genoeg bloed (zuurstof) meer rondgepompt en zal ik eerder verzuren. Dat is jammer voor mij, maar geen ramp. Ik vraag mij echter af of sporten met betablokkers ook ernstigere nadelige gevolgen kan hebben (bijvoorbeeld voor mijn hart dat het wellicht zwaarder te verduren krijgt). Ik vind het allemaal maar lastig om aan te voelen, aangezien door de genoemde slapeloosheid mijn vorm zowiezo redelijk het nulpunt heeft genaderd.
Is er iemand met een medische achtergrond die hier iets zinvols over kan vermelden?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als het me erom ging dat ik zou doorslapen als die kleine van ons een keel opzet, dan kan ik denk ik beter oordoppen indoen. Volgens mij is niet slapen een vast onderdeel van een kind krijgen (dat is tenminste wat iedereen me wijs maakt
)
Bovendien vind ik slaappillen een stuk enger dan B-Blokkers
Bovendien vind ik slaappillen een stuk enger dan B-Blokkers
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Medische achtergrond heb ik niet, maar mijn vader heeft een paar jaar geleden een hartinfarct gehad. Hij wielrent ook (toeren dus geen wedstrijden ofzo).
Hij heeft toen medicijnen moeten slikken onder andere betablokkers om zijn hartslag laag te houden en dus zijn hart niet te zwaar te belasten. De arts adviseerde zelfs om weer te gaan sporten.
Dat was in het begin dus wel raar om te zien dat zijn hartslag niet veel hoger kwam dan 120 a 130. Ik neem voor het gemak maar even aan dat een arts hem niet zal adviseren weer te gaan sporten als dit schadelijk zou zijn voor je hart.
Hij heeft toen medicijnen moeten slikken onder andere betablokkers om zijn hartslag laag te houden en dus zijn hart niet te zwaar te belasten. De arts adviseerde zelfs om weer te gaan sporten.
Dat was in het begin dus wel raar om te zien dat zijn hartslag niet veel hoger kwam dan 120 a 130. Ik neem voor het gemak maar even aan dat een arts hem niet zal adviseren weer te gaan sporten als dit schadelijk zou zijn voor je hart.
-
marcvmegroot
- Forum-lid
Ikzelf rijd ook met Betablokkers vanwege een stentplaatsing en infarct.
Ik gebruik daarnaast nog bloeddrukverlagend middel, ascal en cholesterol verlager.
Met mijn beperkte medische achtergrond (gipsmeester) kan ik je alvast vertellen dat je hartslag wel naar boven kan. Als ik heel erg mijn best doe krijg ik hem tot 170 (en ik ben 54). Je hart wordt eerder minder snel belast door de betablokker, daarvoor krijgen hartpatienten het.
Het doet nml zoals je zelf al constateert de hartslag beperken.
Een en ander is wel afhankelijk van de hoeveelheid mg dat je moet slikken. Ikzelf gebruik 50 mg per dag. Bij 100 mg was ik net een zombie ( die had je moeten zien fietsen).
In de Ardennen, Alpen, op de Stelvio kom je ook omhoog, maar het zal niet zo snel gaan.
Max. haal ik 8-10 km per uur afhankelijk van de stijging. (Stelvio in 3 uur).
Bedenk ook dat een van de bijwerkingen van langdurig gebruik een gewichtstoename is.
Ik fiets nu al 10 jaar met Betablokkers zo'n 10.000 km per jaar, en met de beperkte toename van de hartfrequentie heb ik leren leven.
Fietsen is belangrijker dan presteren.....ook wel je in je hoofd wel als eerste eindigen.
En ja, ik heb als geweldige bijwerking al 10 jaar geen hoofdpijn meer gehad. Als ik je verhaal zo lees is je betablokker gebruik van korte duur.
Marc
Ik gebruik daarnaast nog bloeddrukverlagend middel, ascal en cholesterol verlager.
Met mijn beperkte medische achtergrond (gipsmeester) kan ik je alvast vertellen dat je hartslag wel naar boven kan. Als ik heel erg mijn best doe krijg ik hem tot 170 (en ik ben 54). Je hart wordt eerder minder snel belast door de betablokker, daarvoor krijgen hartpatienten het.
Het doet nml zoals je zelf al constateert de hartslag beperken.
Een en ander is wel afhankelijk van de hoeveelheid mg dat je moet slikken. Ikzelf gebruik 50 mg per dag. Bij 100 mg was ik net een zombie ( die had je moeten zien fietsen).
In de Ardennen, Alpen, op de Stelvio kom je ook omhoog, maar het zal niet zo snel gaan.
Max. haal ik 8-10 km per uur afhankelijk van de stijging. (Stelvio in 3 uur).
Bedenk ook dat een van de bijwerkingen van langdurig gebruik een gewichtstoename is.
Ik fiets nu al 10 jaar met Betablokkers zo'n 10.000 km per jaar, en met de beperkte toename van de hartfrequentie heb ik leren leven.
Fietsen is belangrijker dan presteren.....ook wel je in je hoofd wel als eerste eindigen.
En ja, ik heb als geweldige bijwerking al 10 jaar geen hoofdpijn meer gehad. Als ik je verhaal zo lees is je betablokker gebruik van korte duur.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
@marc. Ik slik nu 80 mg als ik me niet vergis. Het liefst zo kort mogelijk, want ik ben niet zo'n fan van vaak medicijnen slikken. Alleen met dagelijks een migraine-aanval valt gewoonweg niet te functioneren, dus het is even kiezen uit 2 kwaden.
Ik vraag me trouwens af of ik bij een dopingcontrole (alsof die er zijn in het Am-A/B wielrennen...) de lul zou zijn. B-Blokkers staan op de dopinglijst, maar bieden vooral voordeel voor schutters, die een zo laag mogelijke hartslag willen.
Ik vraag me trouwens af of ik bij een dopingcontrole (alsof die er zijn in het Am-A/B wielrennen...) de lul zou zijn. B-Blokkers staan op de dopinglijst, maar bieden vooral voordeel voor schutters, die een zo laag mogelijke hartslag willen.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ikzelf heb ook het probleem gehad van een nieuw op de wereld gezet kleintje, die de nachten behoorlijk kunnen verstoren (elke nacht, 6 maanden lang). Het belangrijkste wat ik geleerd heb is om goed naar je lichaam te luisteren en de intensiteit van het fietsen aan te passen aan de omstandigheden. Hoe moeilijk dit ook is. Het lijkt me dan ook onverstandig om keihard door te blijven gaan terwijl je slechte nachtrust hebt. (Nachtrust = herstel)
De signalen komen vanzelf boven zoals migraine. Dat heb ik ook gehad. Luister goed naar die signalen voordat de man met de hamer (of hakbijl) je voorbij komt fietsen. Voor je het weet ben je volledig opgebrand en nog verder van huis.
De signalen komen vanzelf boven zoals migraine. Dat heb ik ook gehad. Luister goed naar die signalen voordat de man met de hamer (of hakbijl) je voorbij komt fietsen. Voor je het weet ben je volledig opgebrand en nog verder van huis.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Hey 53X13,
bij mijn vader zijn enkele jaren geleden zware hartritmestoornissen vastgesteld.
Gevolg is een defibrilator (een soort pacemaker voor wie het niet kent) en ook dagelijkse dosis betablokkers.
Hiermee sporten is absoluut geen probleem.
Echt diep gaan of competitie is echter niet meer mogelijk.
Onze pa mag van de dokter max tot 150 hartslag gaan maar heeft in uitzonderlijke situatie wel eens 170 gehaald.
Het kan dus nog wel maar niet direct aan te raden.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken om hiermee te sporten.
Aan de andere kant stel ik me wel vragen bij het nemen van betablokkers voor jou probleem.
Het lijkt mij dat een slaappil of iets kalmerend veel minder drastisch is dan betablokkers.
Enfin ik ben geen dokter maar wilde dit toch even kwijt.
Grtz
B.
bij mijn vader zijn enkele jaren geleden zware hartritmestoornissen vastgesteld.
Gevolg is een defibrilator (een soort pacemaker voor wie het niet kent) en ook dagelijkse dosis betablokkers.
Hiermee sporten is absoluut geen probleem.
Echt diep gaan of competitie is echter niet meer mogelijk.
Onze pa mag van de dokter max tot 150 hartslag gaan maar heeft in uitzonderlijke situatie wel eens 170 gehaald.
Het kan dus nog wel maar niet direct aan te raden.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken om hiermee te sporten.
Aan de andere kant stel ik me wel vragen bij het nemen van betablokkers voor jou probleem.
Het lijkt mij dat een slaappil of iets kalmerend veel minder drastisch is dan betablokkers.
Enfin ik ben geen dokter maar wilde dit toch even kwijt.
Grtz
B.
@BartM/Pinaride: thanks voor de bezordheid. B-Blokkers is vrij standaard medicatie bij migraine. Nu heb ik zowiezo maandelijks last van een aanval, maar daar neem ik normaal gesproken geen medicijnen tegen. Alleen als de frequentie van de aanvallen drastisch toe gaat nemen neem ik medicijnen (dit is nu de tweede keer in 6 jaar dat ik een periode aan de B-Blokkers zit, dus het valt mee). Zoals ik schreef: vind een slaappil (a) veel drastischer en (b) heeft het huilen van die kleine van mij natuurlijk wel een functie en is het niet de 'bedoeling' dat ik overal als een blok doorheen zal slapen.
"Luisteren naar je lichaam": uiteraard. Maar soms heb je even sporten ook gewoon nodig (ik wel tenminste). En af en toe pas ik zowaar mijn trainingsduur of intensiteit aan aan mijn brakke lijf. Iets dat normaal gesproken "very unlike me" is.
"Luisteren naar je lichaam": uiteraard. Maar soms heb je even sporten ook gewoon nodig (ik wel tenminste). En af en toe pas ik zowaar mijn trainingsduur of intensiteit aan aan mijn brakke lijf. Iets dat normaal gesproken "very unlike me" is.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb zelf een tijd beta-blokkers geslikt ivm stress.
Ondanks de pillen bleef mijn bloeddruk hoog.
Ik ben aan ademhalings oefeningen gaan doen en slik nu helemaal niks meer.
Koen de Jong heeft hier een boek (verademing) over geschreven.
Mijn moeder is ook een hele slechte slaper en doet sinds een maand adem oefeningen en slaapt de hele nacht door.
Ondanks de pillen bleef mijn bloeddruk hoog.
Ik ben aan ademhalings oefeningen gaan doen en slik nu helemaal niks meer.
Koen de Jong heeft hier een boek (verademing) over geschreven.
Mijn moeder is ook een hele slechte slaper en doet sinds een maand adem oefeningen en slaapt de hele nacht door.
http://www.energy-zone.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="spurs"](...)Koen de Jong heeft hier een boek (verademing) over geschreven.
[/quote]
Ik zal mijn 6 weken oude dochter voorlezen uit dit boek, misschien helpt het
[/quote]
Ik zal mijn 6 weken oude dochter voorlezen uit dit boek, misschien helpt het
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
marcvmegroot
- Forum-lid
53*11
80 mg is inderdaad een redelijke dosis voor het onderdrukken van Migraine. Ik denk niet dat je daarmee net zoals ik met 50 mg je hartslag echt omhoog krijgt.
Dus als je inderdaad die kloppende hoofdpijn niet wilt hebben (mijn vrouw heeft het ook1x per maand) en ikzelf heb ooit 2x het ongeluk meegemaakt het ook eens te hebben, dan zou ik toch even doorslikken.
Pas je fietsen aan, en je hebt net zoveel plezier in het fietsen als voordien. Als de betablokkers gestopt kunnen worden dan ben je binnen twee weken weer het mannetje.
Marc
80 mg is inderdaad een redelijke dosis voor het onderdrukken van Migraine. Ik denk niet dat je daarmee net zoals ik met 50 mg je hartslag echt omhoog krijgt.
Dus als je inderdaad die kloppende hoofdpijn niet wilt hebben (mijn vrouw heeft het ook1x per maand) en ikzelf heb ooit 2x het ongeluk meegemaakt het ook eens te hebben, dan zou ik toch even doorslikken.
Pas je fietsen aan, en je hebt net zoveel plezier in het fietsen als voordien. Als de betablokkers gestopt kunnen worden dan ben je binnen twee weken weer het mannetje.
Marc
people are strange when you\'re a stranger