Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Athena 11sp//Chorus 11 sp

galileo
Forum-lid

galileo 30 nov 2009 22:30

Ik ga een nieuw frame laten opbouwen. Mijn fietsenmaker heeft 2 prijzen opgegeven; één met Athena en één met Chorus.
De opbouw met Chorus is 233 EUR duurder.
Mijn vraag: is deze groep deze meerpijs waard? Waarin zit het verschil?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2009 22:49

Carbon crankstel en achter-derailleur tegen volledig aluminium bij Athena.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pino_
Forum-lid

_pino_ 30 nov 2009 23:05

Het verschil tussen de groepen ligt ook aan de versie Athena die er aangeboden wordt, je hebt namelijk ook een Athena met carbon crankstel groep. De verschillen tussen de twee groepen zit in de : shifters die zijn alu met carbon laag bij Athena en volledig Carbon bij Chorus, de achter- en voorderailleur volledig alu bij Athena-met Carbon dekplaten bij Chorus. De cassette en 11 speed ketting is bij beide groepen chorus en dus identiek.

Het scheelt een paar gram, een paar knaken, de ene groep oogt wat anders (maar net wat er beter bij je kader past) als geld niet zo'n rol speelt leg kies je voor de Chorus, wil je een nagenoeg gelijk groep, maar dan voor net wat minder koop je de Athena.

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 30 nov 2009 23:15

Heb je bij chorus ook geen gelagerde ergo-powers?
Bij 10-speed groepen begonnen die pas vanaf chorus.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

-divo-
Forum-lid

-divo- 30 nov 2009 23:27

Ik ken de kwaliteit van Athena groep nog niet. Ik vind het wel een goed uitziende groep maar persoonlijk vind ik die carbon beklede hendels iets minder. Wat het in de prakijk betekent weet ik dus niet. Ik denk dat je wel redelijk wat waar voor je geld hebt maar Chorus is gewoon een trapje hoger in kwaliteit, naam en uitstraling. als je nog wat over hebt dan zou ik voor Choorus gaan. Wil je toch focus houden op budget kies je voor Athena. Ik denk dat je er geen buil aan gaat vallen.

Hier nog even de huidige laagste prijzen die ik ken op dit moment.

De Athena groep is vanaf 620 met alu crankset

aparte prijzen cranksets:
ATHENA ALU 11s crankset € 135,70
ATHENA CARBON 11s crankset € 219,85

Chorus kerstaanbieding bij Hopmans is 795,-

(Jouw FM zal er denk ik allemaal wel iets meer voor rekenen)

galileo
Forum-lid

galileo 01 dec 2009 21:03

Prijzen bij Hopmans:
Chorus carbon : 795 €
Athena carbon : 625 €
verschil: 170 €
Ik zie voornamelijk verschil in achterderraileur en de shifters.
Kunnen deze verschillen het prijsverschil verantwoorden, maw schakelt en remt het beter?

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 01 dec 2009 23:58

Als het verschil in schakelen zo is als tussen de oude centaur 10 en oude chorus 10, dan zul je dat verschil wel degelijk merken. Dat zit hem, zoals al eerder aangegeven in het schakelmechanisme van de ergopowers.
Als dat verschil bij athena 11 en chorus 11 ook aanwezig is, is het aan jou om af te wegen of dit verschil je +/- € 170 waard is... ;)
Misschien kun je de gebruikshandleidingen van de groepen eens raadplegen? Die zijn te downloaden via de campagnolo website.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs01
Forum-lid

gijs01 02 dec 2009 22:44

galileo schreef:Prijzen bij Hopmans:
Chorus carbon : 795 €
Athena carbon : 625 €
verschil: 170 €
Ik zie voornamelijk verschil in achterderraileur en de shifters.
Kunnen deze verschillen het prijsverschil verantwoorden, maw schakelt en remt het beter?

Geloof ik niets van. Carbon cranck vind ik van meerwaarde maar de rest zal echt prima zijn bij Athena. Athena is bovendien voordeliger in het onderhoud

Krijg je geen spijt van!
Camerig is prachtig!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 dec 2009 17:25

Athene zal niet goedkoper in onderhoud zijn, want de cassette en ketting zijn gewoon dezelfde als bij Chorus en dus even duur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gijs01
Forum-lid

gijs01 03 dec 2009 21:09

Amclassic-fan schreef:Athene zal niet goedkoper in onderhoud zijn, want de cassette en ketting zijn gewoon dezelfde als bij Chorus en dus even duur.

weet je het zeker? dan heb ik niets gezegd
Camerig is prachtig!

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 04 dec 2009 20:46

*Pino* schreef:Het verschil tussen de groepen ligt ook aan de versie Athena die er aangeboden wordt, je hebt namelijk ook een Athena met carbon crankstel groep. De verschillen tussen de twee groepen zit in de : shifters die zijn alu met carbon laag bij Athena en volledig Carbon bij Chorus, de achter- en voorderailleur volledig alu bij Athena-met Carbon dekplaten bij Chorus. De cassette en 11 speed ketting is bij beide groepen chorus en dus identiek.

Het scheelt een paar gram, een paar knaken, de ene groep oogt wat anders (maar net wat er beter bij je kader past) als geld niet zo'n rol speelt leg kies je voor de Chorus, wil je een nagenoeg gelijk groep, maar dan voor net wat minder koop je de Athena.

Kleine aanvulling: Chorus achterderailleur heeft inderdaad parallelogram met carbon buitenplaat, maar de voorderailleur is bij Chorus wel geheel uit aluminium vervaardigd (buitenplaat kooi is wel anders behandeld/veredeld dan bij Athena).
Overigens zijn bij beide groepen de Ergopowers voorzien van kogellagers.
60 x Ventoux

composite
Forum-lid

composite 04 dec 2009 21:14

Gewoon gaan voor Chorus...er is echt wel verschil in schakelgevoel en remgevoel tussen Chorus en Athena...Athena is een stukje sponziger.
Niet slecht, maar wel sponziger/minder direct.
Ik zou de €170,- extra voor Chorus zeker uitgeven, vanwege voornoemde verschillen, alsmede de looks/het imago.
Gang is alles!!

Plaats reactie