Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fitness of racefiets??

belgium
Forum-lid

belgium 23 dec 2009 09:34

msch me eerst eens voorstellen:
ik ben man van 33 jaar, 1,84m en weeg 115kg.
in 2010 wil ik de kg's een heel pak terug schroeven.
daarom wil ik na men voeding aanpassen ook de fiets op.
Ik twijfel steeds tussen 2 types fietsen, een fitnessfiets of racefiets

Bedoeling:
woon- werkverkeer ( = totaal/dag = 22km )
toerritjes in het weekend en wanneer we op vakantie zijn in de Ardennen de fiets op.

Kunnen jullie mij advies geven?
kill overtollige kg\'s

eelcoz

eelcoz 23 dec 2009 09:50

Welkom op het forum!

Wat bedoel je precies met een fitnessfiets?

belgium
Forum-lid

belgium 23 dec 2009 10:05

eelcoz schreef:Welkom op het forum!

Wat bedoel je precies met een fitnessfiets?

fitnes
kill overtollige kg\'s

eelcoz

eelcoz 23 dec 2009 10:12

Ah ok, natuurlijk.

Nou ja, het grootste verschil lijkt me dan je positie op de fiets. Als ik het goed zie, zit je op een fitnessfiets meer rechtop dan op een racefiets. Ik heb geen ervaring met die fietsen, om eerlijk te zijn, maar het lijkt me wel comfortabel fietsen.

Persoonlijk (!) zou ik dan een racefiets kiezen, omdat ik dan wat meer het 'sportgevoel' heb (puur feitelijk is dit natuurlijk onzin) en je misschien net iets sneller kunt (waar je ook niets aan hebt, maar wat wel leuk is).

rubenio
Forum-lid

rubenio 23 dec 2009 10:22

Deze vraag is al een aantal keer langsgekomen op het forum.
Gebruik de zoekfunctie eens met de termen : "fitnessbike" of "fitnessfiets".

Waarom ik voor een racefiets zou kiezen is dat ik een racestuur veel fijner vind.
Je kunt de horizontale stukken bij de stuurnok als flatbar gebruiken om even rechtop te zitten, net zoals bij de fitnessbike. Maar je kunt ook iets languit met je handen in de rembeugels, of heel diep met je handen in de bocht van het stuur. Kortom wat dat betreft bied de racer gewoon meer voordelen.
Volgens mij gaan mensen die eerst een fitnessbike hadden gekocht heel vaak over op de racefiets. Althans dit bemerk ik vaak als de de advertenties van 2de hands fitnessbikes lees.

belgium
Forum-lid

belgium 23 dec 2009 11:19

racefiets dus

onderstaande geniet men voorkeur:

Trek

maar dan wel met Triple
kill overtollige kg\'s

bibske
Forum-lid

bibske 23 dec 2009 11:22

Het hangt er een beetje vanaf waar je wil fietsen en in welke omstandigheden. Ik heb beide en na een jaar op de racefiets voel ik me in wat mindere omstandigheden nog steeds het prettigst op mijn hybride/fitness fiets. Ik heb er eentje die wat meer offroad is dan die op de foto.
Stel jezelf nog de volgende vragen:
- Ben je van plan in de winter ook te gaan fietsen (werk & weekend): overweeg een cross-hybride, daarmee kan je ook veldtoertochten rijden (die zijn echt heel plezant!) en met weer zoals nu moet ik er niet aan denken om op de racefiets te stappen.
- Ben je van plan om met vrienden / familie / fietsclub / ... tochten te gaan maken en rijden zij met de racefiets: koop ook een racefiets

Zelf zou ik in dit geval voor een hybride gaan, gebaseerd op de volgende punten:
(Ik ga ervan uit dat je weinig of geen ervaring hebt met fietsen op een racefiets)
- Positie is rechterop dus beter overzicht in het verkeer
- Relatief korte afstand naar het werk, kort genoeg om met gewone comfortabele kleding te fietsen en dat is prettiger met een rechtere positie
- In de winter met sneeuw / regen / gladheid is een hybride wat stabieler en makkelijker te rijden
- De tijdswinst die je haalt bij perfect mooi weer zal op je woon-werk afstand niet meer dan 5 minuten zijn, dan heb je geen stoplichten en een perfecte weg voor de racefiets.
- Flexibiliteit om ook eens een bosweggetje te nemen

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 23 dec 2009 11:40

Helemaal met Bibske eens. Voor Belgium is een hybride/fitness fiets de betere optie. Hiermee zal je als beginnende fietser met wat extra kilos veel meer plezier aan het fietsen beleven. Je kan er zomers zelfs "echte" (smalle) racebandjes op leggen, dan zal het qua snelheid echt niet veel verschil meer maken.
Let er met jouw gewicht vooral op dat er een paar stevige wielen onder zitten (even zoeken in de rubriek wielen).

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 23 dec 2009 11:41

+1

Hangt echt af van de omstandigheden waar hij gebruikt zal worden.

Als je de fiets meer dan 70% van de tijd voor woon-werk-verkeer gebruikt heb je niet zo veel aan diepe sportieve zit, juist geen racefiets dus....

Ik zou ook zeggen, fittnessbike of liever een goede hybride!
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 23 dec 2009 12:19

Helemaal met de 3 laatste opmerkingen eens. Daar komt nog bij dat je op een hybride/fitnessfiets je evt ook wat "gewonere" kleding kunt gebruiken mbt woon/werkritten.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

bash
Forum-lid

bash 23 dec 2009 13:00

Ik heb anderhalf jaar op een Trek FX 7.5 fitnessbike rondgereden en daarmee is het wielervuur ontstoken. Ik heb hem inmiddels ingeruild en wacht nu op de levering van mijn Bulls Desert Falcon.

Je zou kunnen concluderen dat een fitnessbike een toegankelijke manier is om kennis te maken met het fietsen. Je ontdekt snel of het je ligt en je kunt er bijna net zo hard mee naar je werk fietsen als op een racefiets. Bovendien is de aanschafprijs van een goede fitnessbike een stukje lager dan die van een redelijke racefiets. Mocht je je na een tijdje bedenken, dan kun je altijd nog overstappen. Als je het andersom doet, loop je de kans dat je de lichaamshouding toch niet zo prettig vindt, en voorgoed wordt afgeschrikt.

corniel
Forum-lid HC

corniel 23 dec 2009 13:41

Alle argumenten zijn zo ongeveer wel genoemd denk ik. Als het hoofddoel woon-werk is, is het van belang of je je op het werk makkelijk kan omkleden. Als dit niet het geval is, valt een racer mijns inziens af, en is een hybride dé aangewezen optie.

Een fitnessfiets is volgens mij alleen een goede keuze als je door rugklachten niet 'fatsoenlijk' op een racer past.

Plaats reactie