Ik heb momenteel een cube cross, maar heb afgelopen zomer gemerkt dat ik veel sneller wil fietsen dus ik was van plan aankomnd voorjaar een racefiets aan te schaffen.
Nu is het de bedoeling dat ik eind juni van Rotterdan naar Rome ga fietsen, geen bagage, alleen 1 extra fietsbroek en 's-nachts een hotelletje.ongeveer 150 km per dag. Het lijkt mij op een racefiets niet comfortabel genoeg en als het veel regent met die smalle bandjes? Iemand ervaring mt zo'n lange tocht. Wat voor fiets is verstandig, ik wil toch wel lekker doorfietsen dus licht en snel
advies gevraagd
-
- Forum-lid
Met alleen een extra fietsbroek bij je ga je het niet redden. Wat ga je doen als het de hele dag regent en 10 graden is?
Je moet ook nog wat bergen over. Hoe ga je dat doen als het koud is?
Je moet ook nog wat bergen over. Hoe ga je dat doen als het koud is?
1 set extra fietskleding, regenkleding, iets tegen kou en iets voor 's avonds als je niet op de fiets zit moet je sowieso minimaal bij je hebben + eten/drinken onderweg, reparatiespullen/reserveonderdelen etcetera. Dus geen bagage zal niet helemaal gaan lukken.
De meeste lange afstands-vakantiefietsers rijden op zo'n trekking/hybride geval, maar dan met een racestuurtje
De meeste lange afstands-vakantiefietsers rijden op zo'n trekking/hybride geval, maar dan met een racestuurtje
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Camelbag? Zo'n waterzakding op je rug? Maar daar kan toch bijna niks in?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een rugzak op je rug zo'n afstand fietsen wordt een drama - kost je je rug namelijk. De Specialized TriCross zou een goeie fiets kunnen zijn wanneer je geen randonneur wilt. Monteer er dan een klein dragertje op en neem daarop je spullen mee.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik zou ook denken: naar Rome fietsen zonder fietstassen lijkt me onbegonnen werk, tenzij je een hartstikke sterke rug hebt en lang fietsen met een zware rugzak echt geen probleem vind (ik zou zeggen: probeer het eens uit). Je zit toch algauw aan enkele kilo's bagage (denk ook aan enige reserve-onderdelen en gereedschap, en genoeg eten voor als je door dunbevolkte gebieden rijdt).
Ik ken wel mensen die op de racefiets naar Zuid-Frankrijk zijn gefietst met zo'n drager achterop die je aan je zadelpen klemt. Maar een fiets die gemaakt is voor bagagevervoer, met een degelijke bagagedrager, is wel stabieler. Ik heb zelf zo'n fiets, een Snel Expedition, naast een racefiets, en het verschil in 'fietsgevoel' is wel heel groot. Ook inderdaad als het regent, al hoeft dat op een racefiets niet het grote probleem te zijn.
Louise
Ik ken wel mensen die op de racefiets naar Zuid-Frankrijk zijn gefietst met zo'n drager achterop die je aan je zadelpen klemt. Maar een fiets die gemaakt is voor bagagevervoer, met een degelijke bagagedrager, is wel stabieler. Ik heb zelf zo'n fiets, een Snel Expedition, naast een racefiets, en het verschil in 'fietsgevoel' is wel heel groot. Ook inderdaad als het regent, al hoeft dat op een racefiets niet het grote probleem te zijn.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
De Cube Cross is een prima fiets om mee naar Rome te fietsen. Schijfremmen is niet echt aan te raden. Blokjes verslijten te snel. Wel andere banden kiezen: Schwalbe Marathon Supreme bij voorkeur 42 mm breed. Een vaste voorvork is beter, maar indien je deze Suntour 100% kunt blokkeren ben je niet zeeziek bovenop de Gotthard. Wel veel extra gewicht en kwetsbaar. Je kunt op deze fiets spatborden monteren en een klein dragertje. Mensen die schelden op Camelbak hebben er zelf geen ervaring mee. De bekende zeelui aan de wal. Ik rijd al 10 jaar ermee, maar zou je afraden om meer dan 3 kg op de rug te dragen. het gaat trekken aan je nek, schouders enz. Ook zou ik een liter-bidon meenemen, want je zult de drinkzak goed schoon moeten maken. En bij 150km per dag in de zomer is 3 liter nog te weinig. En dat schoonmaken zal niet altijd lukken. Tenminste als je energiepoeder gebruikt, en dat lijkt me toch wel hard nodig. Ook zijn bar ends geen overbodige luxe zo lang op het stuur. De rechte sturen van hybrides, ook die Cube zijn veel te recht, meestal 3 of 5 graden backsweep, dat houden je polsen echt niet vol. Procraft is er met 12 graden backsweep, kun je uren volhouden, zelfs zonder bar-ends. Stuur kost €28,- Overigens zijn trekkers zelden met een krom stuur onderweg. De shifters gaan al helemaal niet samen met schijfremmen, noch met V-brakes.
Ik zie net dat er op de huidige Cube Cross Syntace sturen zitten. Het model wordt echter niet door Syntace vermeld en wellicht dus ook niet (meer) los verkocht. Zou toch dezelfde kunnen zijn onder andere naam. syntace maakt verschillende modellen met ergonomische vormen, 12 en zelfs 16 graden. 12 graden backsweep (buiging naar de rijder toe) is mijn advies. Kort het stuur in tot 500mm. Syntace is kwaliteit en dus ook heel wat duurder dan Procraft.
Tot slot: een goed slot, want je zult toch wel eens vast voedsel willen nuttigen of inkopen doen. Overal in Europa worden (mooie)fietsen gestolen.succes,
Sjef
Ik zie net dat er op de huidige Cube Cross Syntace sturen zitten. Het model wordt echter niet door Syntace vermeld en wellicht dus ook niet (meer) los verkocht. Zou toch dezelfde kunnen zijn onder andere naam. syntace maakt verschillende modellen met ergonomische vormen, 12 en zelfs 16 graden. 12 graden backsweep (buiging naar de rijder toe) is mijn advies. Kort het stuur in tot 500mm. Syntace is kwaliteit en dus ook heel wat duurder dan Procraft.
Tot slot: een goed slot, want je zult toch wel eens vast voedsel willen nuttigen of inkopen doen. Overal in Europa worden (mooie)fietsen gestolen.succes,
Sjef