Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

cyclocrossfiets zelf opbouwen

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 14 jan 2010 19:59

In topic http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35712 heb ik al een waarschuwing afgegeven aan iedereen die gaat fietsen. Toen werd er al geopperd waar ik geen cyclocrossfiets had of baanfiets.

Die cyclocrossfiets die begint nu toch wel te lonken :-). Aangezien ik op marktplaats niets kan vinden zit ik eraan te denken om zelf een frame op te bouwen.

Het moet fansoenlijk materiaal zijn maar wel met een beperkt budget. Als eerste ben ik op zoek naar een frame.

Mijn lengte is 1.91 en heb een bbl van 92. Ik moet dus een 59,60 of 61ct frame hebben. Heeft iemand nog een aanrader wat betrefd frame?

Via een ander topic kwam ik dit frame tegen http://www.poison-bikes.com/frame.php?prodid=201_202 voor maar €199,-. Helaas is de bovenbuis nog langer dan van mijn racefiets. Volgens mij is dat niet echt fijn bij een cyclocrosser.
Verder staat er nog een colnagoframe op marktplaats wat misschien wel een optie is http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... -59cm.html
Weet iemand wat een reeele prijs is voor dit frame? Verder hoop ik dat er nog mensen zijn die aanbevelingen hebben qua goede prijs/kwaliteit frames.

em
Forum-lid

em 15 jan 2010 12:04

Planet X heeft ook een goed en niet al te duur frame waar je naar zou kunnen kijken.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 jan 2010 15:47

Van zowel de poison als het planet X frame is de bovenbuis vrij lang (59cm). Is dit een probleem of is dat prima op te lossen met een korte stuurpen?
Mijn racefiets is maar 57,5 cm en een 12cm stuurpen (wel met setback). Denken jullie dat dit problemen op gaat leveren?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2010 16:16

Ja, dan ga je niet op die crossfietsen passen. Een crossfiets moet qua bovenbuis+stuurpen korter zijn dan je wegfiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 jan 2010 16:26

Amclassic-fan schreef:Ja, dan ga je niet op die crossfietsen passen. Een crossfiets moet qua bovenbuis+stuurpen korter zijn dan je wegfiets.

Thanks, daar was is ik al bang voor. De meeste merken (ridley stevens enz) hebben ook een kortere bovenbuis...de goedkope frames helaas niet.

Hoe zit het precies met de groep? Mijn voorkeur gaat uit naar 36-48 of 39-48 maar in ieder geval geen 34-50.
Moet ik dan een compact groep kopen en de bladen vervangen of een dubbel en dan een crosscrankstel aanschaffen?
Want volgens mij zijn er geen crossgroepen te koop of zie ik dat verkeerd?

gbjhillman
Forum-lid

gbjhillman 17 jan 2010 11:53

gaisdergerman schreef:
Amclassic-fan schreef:Ja, dan ga je niet op die crossfietsen passen. Een crossfiets moet qua bovenbuis+stuurpen korter zijn dan je wegfiets.

Thanks, daar was is ik al bang voor. De meeste merken (ridley stevens enz) hebben ook een kortere bovenbuis...de goedkope frames helaas niet.

Hoe zit het precies met de groep? Mijn voorkeur gaat uit naar 36-48 of 39-48 maar in ieder geval geen 34-50.
Moet ik dan een compact groep kopen en de bladen vervangen of een dubbel en dan een crosscrankstel aanschaffen?
Want volgens mij zijn er geen crossgroepen te koop of zie ik dat verkeerd?

Crossverzet is voor meestal 44 of 46 buitenblad en 39 binnen. Zou je afraden om met een compactverzet te gaan crossen, je zult al snel merken dat dit niet lekker draait. Achter is het verzet meestal 12-25 maar dat hangt helemaal van de berijder af, ik ken crossers die zelfs met 21 als grootste en andere die weer met 28 achter rijden.

Ik heb een "gewone" ultegra dubbelcrank met 130 steek, en daar een 46 voorblad van TA op gekocht, binnenblad is 39.

Zie dat je uit Tilburg komt, loop dan een binnen bij Ventoux aan de Berdijksestraat, zij verkopen ook crossfietsen/onderdelen, kan je altijd wat advies inwinnen.

Ben momenteel zelf bezig een Setevens SuperPrestige crossframe aan het opbouwen, als je vragen hebt PM me maar.
� De toestand in de bergen *

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 17 jan 2010 13:19

Bedankt! Dat scheelt weer iets in de kosten. Ik dacht zelf dat op een dubbel geen 46 buitenblad kan, maar zag idd dat dit wel mogelijk is.

Voor onderhoud ga ik altijd naar Steef, dus kom er regelmatig. Erg goeie gast en helpt me altijd prima. Ik ben nu nog aan het kijken wat me het ongeveer gaat kosten om een cyclocrosser op te bouwen (heb daar nu een redelijk beeld van).
Nu moet ik nog kijken of ik een mooi frame op de kop kan tikken of dat ik een mooie complete fiets tegen kom of dat ik nog een jaartje moet wachten om een cyclo te kopen :-).

refie
Forum-lid

refie 17 jan 2010 15:12

" ik ken crossers die zelfs met 21 als grootste en andere die weer met 28 achter rijden."
Ik rijd met 46/39 Als ik mijn crosser als slechtweerwegfiets gebruik. dan idd met een 21.
In het bos/veld meestal met 25 achter.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 18 jan 2010 18:29

Heb een heel goedkope crossfiets gekocht! De afmontage is niet compleet en de wielen zijn ook bagger maar met een beetje liefde moet hij toch over een paar weken rijdbaar zijn.

Ga deze fiets nu opbouwen met een nieuwe rival groep. Als het cyclocrossen me bevalt dan word het frame tezijnertijd nog vervangen en anders koop ik een normaal frame en bouw ik een slecht weerfiets. Zal binnenkort eens een foto posten van het frame.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 jan 2010 21:51

Wederom hulp gevraagd..

Weet toevallig iemand waar ik een 46T blad kan bestellen voor een sram rival (2008) crank?

em
Forum-lid

em 19 jan 2010 22:00

gaisdergerman schreef:Wederom hulp gevraagd..

Weet toevallig iemand waar ik een 46T blad kan bestellen voor een sram rival (2008) crank?

Salden heeft TA bladen met 46 tandjes. Let wel op dat je de juiste steek neemt (110 Zephyr is compact, 130 Alize is normaal).

Je kunt vooraf beter even bellen, want als ze het niet op voorraad hebben zul je wel eens langer dan gewenst moeten wachten...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2010 22:05

Derks Wielersport heb ik ook wel eens die TA bladen besteld voor de CX fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie