Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer MET caloriemeter.

markw
Forum-lid

markw 20 jan 2010 21:21

Hey,

Vanwege diabetes moet ik op die fiets goed kunnen bijhouden/weten hoeveel calorieën ik verbrandt zodat ik dit aantal weer bij kan eten. Echter heb nog niet zolang diabetes en ik wil weer op de fiets stappen. Daarom durf ik het echt nog niet zonder dit te meten en wil ik dus een apparaat die mijn verbranding kan meten. Welke fietscomputers kunnen jullie aanraden hiervoor of is het slimmer om los een hartslagmeter voor om de pols te kopen en dan ook los een fietscomputer?

Misschien is er ook iemand die tips kan geven over het fietsen met Diabetes Type 1?

Alvast bedankt!

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 20 jan 2010 21:33

Naar mijn mening ( ik heb dus een fietscomputer waarmee cal. worden berekend) is dit geen goede methode. Mijn computer gaat uit van de hoogte van de hartfrequentie en de tijdsduur.
Iemand bij ons in de club heeft ook diabetes en fietst zo'n 20.000 km per jaar. Hij reed zelfs mee in onze Ardennen tweedaagse zonder tussendoor te eten.
Hij at 's ochtends gewoon, bepaalde dan zijn glucosewaarde in het bloed en wist dan hoeveeel hij die dag kon doen. Bij de pauze bepaalde hij het weer en dronk of at wat.
En we hebben toch veel aan zijn achterwiel gehangen toen we omhoog moesten.

Ik denk dat je als goed ingestelde diabeet gaat fietsen na een aantal keren zelf kunt bepalen hoe het voelt wanneer je in een hypoglycaemie dreigt te komen.

Een gesprek met de dietiste, internist en/of diabetesverpleegkundige waarin je het probleem uitlegt zal ook veel licht in je zaak kunnen brengen.

Maar persoonlijk zou ik niet op de fietscomputer vertrouwen.
people are strange when you\'re a stranger

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 20 jan 2010 21:41

+1

Deze apparaten geven totaal onbruikbare waarden aan.

Ik train veel op een Computrainer. Deze is redelijk nauwkeurig. Daarop zie ik dat ik circa 500 (duurtempo) tot 900 Kcal per uur verbruik.

De Garmin Edge, maar ook Ciclosport geven ruim 2 keer zoveel aan.

markw
Forum-lid

markw 20 jan 2010 21:45

Oke, ik werd aangeraden om het zo te doen. Maar als ervaring inderdaad zegt dat het niet nauwkeurig genoeg is dan ga ik daar zeker niet op vertrouwen. Het probleem wel is dat er wordt afgeraden om bijvoorbeeld expres hoog te gaan zitten voor het fietsen zodat je het eraf kan fietsen. Dus 1x eten zo toch echt te weinig moeten zijn zit je bijvoorbeeld 3uur op de fiets. Ik heb inderdaad nog afspraken met de internist en diabeteverpleegkundige staan en ga het zeker met hun nog overleggen, maar mensen met ervaring met diabetes op de fiets kunnen me denk ik meer vertellen.

Bedankt voor de snelle reactie!

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 20 jan 2010 21:57

Of het verstandig is om zo'n apparaat te gebruiken moet je zelf bepalen, ik kan alleen maar aangeven wat mijn ervaring is met die dingen....

Ik bezit een Garmin 205 Forerunner horloge en een Garmin 705 Edge fietscomputer, beide geven totaal verschillende waarden aan bij dezelfde inspanning, uit mn hoofd geeft de 705 altijd minder aan.

In beide gevallen gebruiken de meters hartslag en tijdsduur als input variabelen, van het 205 horloge weet ik dat hij daarnaast ook gpscoordinaten gebruikt, viel mij tijdens een testje met een uurtje squashen namelijk op dat snelheid wel was gemeten maar het aantal verbruikte calorieeen 0 was.

succes met je keuze.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 21 jan 2010 15:41

[quote="MarkW"] Dus 1x eten zo toch echt te weinig moeten zijn zit je bijvoorbeeld 3uur op de fiets.[/quote]

sowieso is het wel goed om ongeveer eens per 45 á 60 min iets te eten, dan is hongerklop ook vrijwel uitgesloten...
accepteren kun je leren!

markw
Forum-lid

markw 21 jan 2010 17:42

Bedankt voor de reacties!
Het wordt dus inderdaad veel meten en veel eten. Ik wil nog steeds wel een hartslagmeter, maar ik ga daar voor de calorieën dan zeker NIET op vertrouwen.
Na een bepaalde tijd zal ik wel weten hoeveel ik ongeveer in een bepaalde tijd zak, en dan kan ik wel langer achterelkaar fietsen, maar zeker op het begin ga ik veel meten.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 21 jan 2010 18:06

mark, ik denk dat inderdaad een diabeet hier het beste antwoord op kan geven ipv iemand die iemand kent die .... etc
Ik kan, als je wil, wel ff je berichtje sturen naar een vriend van me, dan zet ik zijn antwoord hier.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

markw
Forum-lid

markw 21 jan 2010 18:20

Dat zou fantastisch zijn. Ik moet nog een hoop leren dus elke hulp is goed natuurlijk maar inderdaad iemand die ook diabetes heeft weet natuurlijk het meest.

Plaats reactie