Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Multi-inzetbare wielen

marleen
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 feb 2010 15:03

marleen 04 feb 2010 15:25

Hoi!

Ik ben zelf niet bepaald een kenner als het goed om wielen en ben daarom op zoek naar advies.

Ik wil komend seizoen tijdritten gaan fietsen. Nu ben ik een student met een niet al te goed gevulde rekening, en zoek daarom naar manieren om mijn fiets zo snel mogelijk te maken op een zo goedkoop mogelijke manier. Misschien dat later dit jaar, met een hoop sparen, een goedkoop/tweedehands tijdritframe er in zit, maar mijn eerste prioriteit is momenteel mijn wielen.
Mijn vriend en ik hebben nu het plan om een set wielen te gaan delen. Hij zal de wielen dan puur recreatief gebruiken, en ik voor de wedstrijden (en natuurlijk ook daarbuiten, dat zullen we dan een beetje afwisselen). Ons idee is om wielen te kopen met hoge velg (50mm?), bijvoorbeeld de Cosmic Carbon SL, omdat hoge velgen wel aardig wat winst geven tov normale velgen bij tijdritten, en ze ook prima voor recreatief gebruik geschikt zijn.

Klinkt dit als een goed plan? Hebben jullie nog tips tot 850,-?

Hoor graag jullie mening!

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 04 feb 2010 15:30

Tijdritten UCI/KNWU?

De meeste hier zijn goed te spreken over Kuiper wielen.

Als je geen officiele tijdritten wil rijden of triathlons, zou je een kunnen kijken op wheelbuilders.com
Heb je losse discs die je makkelijk kan monteren en demonteren op je achterwieltje.

Klikkerdeklik voor Kuiper

Klikkerdeklik voor wheelbuilder disc covers
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
bongo
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2007 23:42

Gebruikersavatar bongo 04 feb 2010 15:45

Marleen schreef:Nu ben ik een student met een niet al te goed gevulde rekening!


Versus:
Marleen schreef:Hebben jullie nog tips tot 850,-?


Snappie als ik het niet snap?



[/quote]


Vroeger in mijn tijd. hadden we ook noooooit geld als student, behalve natuurlijk voor bier en hebbedingen...
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

marleen
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 feb 2010 15:03

marleen 04 feb 2010 15:46

@ Danny: ik wil een B-licentie (dames) nemen bij de KNWU en zal dan waarschijnlijk +/- 6-10 tijdritten gaan rijden in het noorden des lands. Wanneer is een wedstrijd officieel? Die wheelbuilder disc covers lijken wel ideaal.. iig thanks voor de tip!
@GastheerG: haha, ik snap je verwarring. Waar het op neer komt is dat ik zelf niet zo veel geld heb, maar mijn vriend en ik hebben een gezamelijk potje met geld en door samen de wielen te kopen heb ik meer te besteden aan wielen maar dientengevolge moeten het ook wielen zijn die geschikt zijn voor hem om recreatief mee te rijden, en dus niet puur alleen voor tijdrijden. Verduidelijkt dit mijn verhaal?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 feb 2010 16:22

Voor 850,- heb je ook wel 2 setjes wedstrijdwaardige wielen met bv. Ultegra-naven met Niobium-velgen (hoog) en/of Mavic Open Pro-velgen (laag) en 32 spaken. Altijd makkelijk met wedstrijden, de kans is nogal aanwezig dat je eens een wiel op een dot rijdt.....

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 feb 2010 16:26

Niet iedereen zal 50mm hoge velgen als allround bestempelen ivm windgevoeligheid. Dus in dat opzicht zul je dan toch een keuze moeten maken. Voor 850 gewoon 2 setjes halen lijkt me idd het beste, ook minder gedoe met omsteken.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 04 feb 2010 16:37

Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat Marleen en haar vriend al wielen in hun fietsen hebben zitten.
De nieuwe koop is aanvullend, verbeterend voor het tijdrijden en daarnaast bruikbaar voor recreatief gebruik.

Waait het hard, oude wieltjes insteken. (bijvoorbeeld)
FacebookS3RSSite

marleen
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 feb 2010 15:03

marleen 04 feb 2010 16:42

danny1407 schreef:Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat Marleen en haar vriend al wielen in hun fietsen hebben zitten.
De nieuwe koop is aanvullend, verbeterend voor het tijdrijden en daarnaast bruikbaar voor recreatief gebruik.

Waait het hard, oude wieltjes insteken. (bijvoorbeeld)





Klopt helemaal :)

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 feb 2010 17:30

Ok :)

50mm lijkt me dan ok.

Mavic, Kuiper, .. maken prima wieltjes, dus lijkt me dan een solide keuze.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2001
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 04 feb 2010 23:59

Wat voor tijdritten wil je gaan rijden?

Als je in 't Noorden die WV Snits tijdritjes gaat rijden dan maakt 't niet zoveel uit. Die zijn toch niet KNWU, en daar controleren ze echt niet hoe je fiets is weet ik uit ervaring.

paulz
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2006 23:13

paulz 05 feb 2010 11:17

Hallo, ik ga als voorbeeld van het volgende uit:

Neem een wiel set voor bv. de tijdritten (Easton ea70 of mavic variant rond 400 Euro mag ook ea90 oid zijn ) en daarbij een setje koerswielen zoals hier beschreven rond 250 Euro . Wat is de tijdwinst als je gaat investeren in dure tijdritwielen voor iemand die start bij de amateurs tov bv ea70 / ea90. uitgaande van die 850 Euro... Daarbij, dit is het eerste jaar bij de amateurs.

Moraal van het verhaal, je kunt voor dat geld twee mooie sets kopen voor tijdritten en koersen lijkt me.

Paul

Plaats reactie