Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Is dat iets voor mij?

hjvk
Forum-lid

hjvk 06 feb 2010 19:58

Ik was op marktplaats aan het kijken en zag deze koga miyata prologue, het is een oud en goedkoop ding, en ik vraag me af of dit wat voor mij is. Ik hou eigenlijk wel van non-indexed shifters en hoop eigenlijk dat deze ze heeft, verder is de framehoogte lekker hoog (ik ben 2m). Zou dit een goede fiets voor mij zijn (mits goed onderhouden) om te kijken of racefietsen/wegwielrennen wat voor mij is? Ik rij zelf rond op een eind jaren 80 koga miyata atb.

EDIT: Had de verkeerde link gepost, bij deze is hij gefixt
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 feb 2010 20:32

Mwah, ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit.
Als je hem voor 75 euro of minder kunt kopen heb je, er als je van oude stalen rossen houdt, een leuk fietsje aan.
Maar zoals zo vaak gezegd : controleer de gehele fiets op slijtage en speling.
Vooral de drivetrain kan snel duur worden indien deze in slechte staat verkeerd.

Wederom het lijstje met tips van m-gineering:

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Succes

hjvk
Forum-lid

hjvk 06 feb 2010 20:44

Bedankt voor het lijstje, dat is een goede tip.
Wat voor een groep kan ik op een fiets als deze verwachten? Niet iets spectaculairs zeker?
Gewicht maakt vooralsnog niet veel uit dus het mag best een stalen ros zijn (ik ga niet 1, 2, 3 wedstrijden rijden, ok misschien een keer voor de grap bij de recreanten voor spek en bonen), klimmen doe ik ook zo nu en dan duintje op en af niet meer.
Jong broekie ('91)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 feb 2010 20:55

Onmogelijk te zien welke groep erop zit. Waarschijnlijk shimano exage 500 (kijkend naar remmen en cranks) alhoewel ik ook wel eens beter afgemonteerde koga's op MP tegen kom. Mailtje zal die vraag beantwoorden, als je vraagt naar de slijtage zul je meestal een redelijk subjectief antwoord terug krijgen.
Niet zomaar afgaan op gegeven informatie, zelf ook goed kijken hoe erg de boel versleten is want dat kan je anders duur komen te staan.
De voorbladen van vroeger gaan veel langer mee en zijn ook langer bruikbaar vanwege hun grotere contactvlak. Je kunt ook bij het voorblad voelen of de ketting versleten is. Om dat te checken pak je de ketting ergens waar die het het voorblad raakt beet, en beweeg je hem van het blad af. Als de speling 3mm is , is de ketting op.

Aan de remhendels te zien zou deze fiets een wielset met cassettebody kunnen hebben. Dat maakt het weer wat makkelijker dan op zoek te moeten gaan naar een pignon.

hjvk
Forum-lid

hjvk 06 feb 2010 20:58

Ik heb hem nog eens doorgelezen en ik stoot me aan de volgende zin:
Framemaat: 60 cm (zadel-pedaal)
Volgens mij is het dan gewoon een klein frame of niet?
Jong broekie ('91)

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 06 feb 2010 21:09

Denk dat hij de Bottom Bracket (BB) bedoelt, gezien de grote van het frame. Als je van het pedaal uitgaat dan varieert de Framemaaat nogal:p
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

hjvk
Forum-lid

hjvk 06 feb 2010 21:23

Dan nog, het zadel varieert ook nogal ;)
Ik heb even in utrecht rondgekeken op marktplaats aangezien ik doordeweeks veel in utrecht te vinden ben (school) dus ik kan daar makkelijk een inspectie doen (eventueel neem ik mijn vader mee met 40% korting dmv ov) en voor 6 euro een dagticket voor de fiets is natuurlijk ook niets ;) Dus ik heb er nog een paar met groot framemaat gevonden. Maar ik weet totaal niet wat ik voor me heb, ik ben niet zo bekend met die oude merken en onderdelen hierbij een paar linkjes:
KLIK benotto 62cm
KLIK giant
Ik ben veel andere dingen tegengekomen maar vind het allemaal maar een beetje simpel, onvertrouwt of vaag overkomen in dit segment op marktplaats.
Jong broekie ('91)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 feb 2010 21:58

@HJvK. Op de foto is moeilijk te zien waar de fiets mee afgemonteerd is. Zou kunnen dat er wel 7-vits SIS-index commandeurs gemonteerd zijn. Aanduiding van de framemaat is sowieso dubieus (duidt m.i. op weinig kennis van zaken bij aanbieder). Een "leek" kan aan het frame zien dat dit een grote maat is. Even mailen/bellen en vragen of men de maat hart-trapas/bovenzijde zitbuis (c/t) of hart-trapas/snijpunt zit- en bovenbuis (c/c) voor je op kan meten, dan weet je al wat meer. Op de foto ziet het frame er wel netjes uit. De lakkwaliteit van de Koga Miyata's was altijd zonder meer goed. Onderdelen voor die oudere groepen zijn wel moeilijker te krijgen, houd daar rekening mee.
60 x Ventoux

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 07 feb 2010 00:40

Die Prologue is een fiets uit 1991 (elk Koga-Miyata model van elke jaargang had een eigen kleurstelling). Ik heb precies dezelfde (in maat 58) met de originele groep, Exage 500EX. Dit is 7-speed geindexeerd met HG cassette. Dit is geen supergroep, maar na verloop van tijd schakelt hij toch wel ;) Vooraan zitten biopace tandwielen (was toen de standaard voor Shimano), die zijn ovaal en vind ik persoonlijk wel lekker rijden. Sommige mensen krijgen daardoor daardoor last van hun knieen, bij andere mensen lost het juist knie-problemen op. Erg persoonlijk denk ik. Het frame is behoorlijk goed. Het zadel op de foto is volgens mij hetzelfde zadel dat ik heb, er staat in elk geval ook Koga Miyata op bij mij. Ik vindt het een lekker zadel, maar dat is altijd erg persoonlijk. De wielen zijn standaard Wolber GTX2 en deze zijn prima. Totaalgewicht is bij mij iets meer dan 10 kilo, wat toch erg netjes is voor een stalen fiets.

Groot voordeel van deze fiets is dat je voor een appel en een ei nieuwe kettingen en cassettes kan kopen (1/3e van de prijs van 10 speed spul), maar dezelfde voortandwielen zijn natuurlijk niet meer nieuw te krijgen, dus je ketting op tijd vervangen zodat je voortandwielen langzaam slijten.

Ik heb voor die van mij meer dan 100 euro betaalt (wel in aardig goede staat, met recente opknapbeurt), dus dit lijkt me een goede deal als hij goed onderhouden is.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 07 feb 2010 01:00

Ìk ben zelf ook 2 m lang en rijdt op een frame van 64 cm (gemeten vanaf midden trapas tot bovenzijde frame (daar waar de zadelpen in het frame schuift)
60 cm framemaat zou misschien nog 'aan de kleine kant' kunnen zijn. Maar even op deze fiets gaan zitten en proberen (zadel op goede hoogte stellen) geeft je uitsluitsel.
Verder zou ik in ider geval controleren op:
- speling trapas (even zijwaarts aan de crancks trekken)
- speling van de wielen (even zijwaarts aan de wielen trekken)
- wielen (ronddraaien en kijken of er geen slag in zit)
- voorvork ( voorrem inknijpen en fiets voor-achterwarts bewegen; er moet dat geen beweging in de voorvork zitten, alleen veerspanning)
- ketting en tandwielen (zoals hierboven beschreven)

Ik heb vorig jaar voor mijn zoon (14) via MP een tweede hands Concorde racefiets gekocht, ook voor 100 euro, en dat is een heel nette fiets, dus voor 100 euro kun je best wat leuks kopen (enne, wel ff afdingen natuurlijk!) Succes!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 07 feb 2010 01:46

HJvK schreef:Gewicht maakt vooralsnog niet veel uit dus het mag best een stalen ros zijn (ik ga niet 1, 2, 3 wedstrijden rijden, ok misschien een keer voor de grap bij de recreanten voor spek en bonen), klimmen doe ik ook zo nu en dan duintje op en af niet meer.
Dat is wel erg negatief :/

Een (goede) stalen fiets rijdt erg prettig en er zijn veel (amateur) wielrenners die zweren bij een stalen fiets. Tenzij je in het zuiden des lands rijdt of graag ietsje sneller weg wilt kunnen rijden bij stoplichten is het gewicht echt niet zo relevant. Zo heel veel zwaarder is zo'n fiets ook niet, vergeleken met topsegment fietsen is het verschil zo'n 3-4 kilo. Met een lengte van 2 meter ben je vast zwaarder dan 80 kilo, dus bespaar je met een topmodel racefiets van duizenden euro's minder dan 5 procent van het totale gewicht. Dat merk je echt alleen als je een serieuze berg gaat beklimmen of serieus gaat racen. Maar als je serieus gaat trainen maakt dat 100 keer meer verschil dan die paar kilo's van je fiets (je valt dan vast ook meer dan 4 kilo af ;) ).

PS. Er zijn (na de winter) regelmatig toertochten waar je in je eigen tempo 50-100+ km kunt gaan fietsen en je tijd wordt gemeten. Er is dan een pech-service, de route is aangegeven, je krijgt vaak eten onderweg en goodies voor of achteraf, er is vaak een party achteraf en het kost geen drol (10-15 euro). Zelfs met vrij minimale training kun je de 50 km rijden en met een beetje training kun je poseurs met dure fietsen 'verslaan' op een fiets van <100 euro van marktplaats.

rubenio
Forum-lid

rubenio 07 feb 2010 11:12

Aapje schreef:maar dezelfde voortandwielen zijn natuurlijk niet meer nieuw te krijgen, dus je ketting op tijd vervangen zodat je voortandwielen langzaam slijten.

Ik kom om in die dingen, mocht je een paar setjes willen hebben dan hoor ik het wel.

Plaats reactie